۲۳ خرداد ۱۴۰۱، ۱۳:۵۷

زیر و بم «هنر بازیافت»؛

مهمترین کار هنرمندان بازیافت جان بخشی به محیط است

مهمترین کار هنرمندان بازیافت جان بخشی به محیط است

اصفهان _ احمد نادعلیان در نشست تخصصی «هنربازیافت» گفت: مهمترین کار هنرمندان فعال در عرصه هنر بازیافت، جان بخشی به محیط است.

به گزارش خبرنگار مهر، احمد نادعلیان در نشست تخصصی «هنربازیافت» که شامگاه یکشنبه در سالن سعدی حوزه هنری اصفهان برگزار شد، اظهار کرد: تجربه جان بخشی به محیط‌های متروکه و هنری کردن ساختمان‌های قدیمی در جزیره قشم و در روستای لافت وجود دارد که بسیاری از ساختمان‌های قدیمی را با استفاده از هنر بازیافت بروز کردیم.

وی ادامه داد: در حوزه تئوری کمتر به هنر بازیافت پرداخته می‌شود و در سایر کشورها این هنر برای هنرمندان کاربرد عملی و تولید اثر هنری دارد. ساخت حیوانات با ضایعات در بسیاری از کشورها مثل برزیل بسیار معمول است اما ساخت حیوانات با ضایعات در فرهنگ ما جنبه بازیافت ندارد.

این هنرمند با اشاره به کاربرد مواد دورریختنی در «هنر بازیافت» گفت: در بسیاری از کشورها بازیافت پلاستیک بسیار معمول است به ویژه در کشورهای اروپایی و آفریقایی بازیافت پلاستیک کارکرد حفظ محیط زیست را دارد.

نادعلیان تاکید کرد: سوالی که در زمینه هنر بازیافت مطرح است این است که آیا هنر بازیافت باید مانا باشد و به عنوان یک اثر هنری ماندگار به آن نگاه کرد یا رسانه محور باشد و نقش آگاهی دهنده به جامعه برای حفظ محیط زیست داشته باشد و البته باید گفت که در این زمینه ابعاد رسانه محور هنر بازیافت اولویت دارد.

وی با اشاره به خصوصیاتی که یک هنرمند باید داشته باشد افزود: هنرمند شخصیتی اندیشمند، باهوش، با ذوق و دارای حساسیت اجتماعی دارد و باید یک سیر و سلوک ویژه داشته باشد تا بتواند یک مسئله را به خوبی مطرح کند، هنرمند به عنوان یک کنشگراجتماعی باید داری سرمایه اجتماعی و فرهنگی قوی باشد زیرا وقتی یک هنرمند دست به کار معمولی هم بزند بیشتر از دیگران دیده می‌شود و به همین دلیل باید توجه بیشتری به مطرح کردن مسائل داشته باشد.

این هنرمند افزود: مهمترین وجه هنر بازیافت این است که نشان می‌دهد که چه چیزهایی بیشترین آسیب را به زمین و محیط زیست وارد می‌کند. متأسفانه ما بیشتر از آنکه به خود اثر توجه کنیم به مرزبندی‌هایی که در هنرها وجود دارد توجه می‌کنیم و با دیدن اثر می‌گوئیم این جز کدام هنر است.

نادعلیان همچنین مهمترین کار هنرمندان بازیافت را جان بخشی به محیط عنوان کرد و گفت: اکنون دانشمندان به این نتیجه رسیده‌اند که در موادی که در هنر بازیافت استفاده می‌شود و در مواد مصرفی که تولید می‌شود تجدید نظر کنند.

وی استفاده مجدد از هر وسیله یا هر چیزی را برای محیط زیست مفید دانست و گفت: استفاده مجدد از اشیا می‌تواند موجب جلوگیری از هدر رفت انرژی و منابع شود و همچنین استفاده از مواد غذایی ارگانیک دارای اهمیت است.

کد خبر 5511582

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha