۲۳ خرداد ۱۴۰۱، ۱۱:۴۴

در اولین همایش حمایت از اطفال مطرح شد؛

چرا شهرداری ها به زباله گردی کودکان کار رسیدگی نمی کنند

چرا شهرداری ها به زباله گردی کودکان کار رسیدگی نمی کنند

یک فعال اجتماعی گفت: بودجه نهادهای دولتی مسئول در زمینه کار کودک، خرج حقوق و مزایای کارکنان خودشان می شود.

به گزارش خبرنگار مهر، اولین همایش ملی حمایت از اطفال و نوجوانان آسیب دیده و در معرض آسیب صبح دوشنبه در محل وزارت کشور برگزار شد.

نرگس معدنی پور رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر تهران در میزگردی با عنوان حمایت از کودکان کار در این همایش با بیان اینکه کار کودک استانداردها و تعریف مشخصی دارد، گفت: اتباع و مهاجران یکی از گروه‌های آسیب‌پذیر هستند؛ اگر بخواهیم در میان کودکان آسیب پذیر اولویت بندی کنیم دختران و کودکان در حاشیه شهر بیشتر در معرض خطر هستند.

سمانه زمانی مدیر کل بهزیستی استان تهران در این میزگرد با بیان اینکه در کشور ما حس و عاطفه نسبت به کودکان جاری است، اظهار داشت: تلاقی دو واژه کودک و کار خروجی چندان خوشایندی ایجاد نمی‌کند.

وی با بیان اینکه حلقه مفقوده در حل بحران کودک کار نقش مردم است، افزود: حلقه‌های مردمی برای حل مشکلات کودکان کار ضروری است.

زمانی با اشاره به اینکه چاره‌ای جز این نداریم که مدیران بخشی از قدرتشان را به مردم بدهند، اظهار کرد: تجربه نشان داده که اقداماتی که به مردم واگذار شده به مراتب بهتر و کارآمدتر عمل شده است.

مدیرکل بهزیستی استان تهران با بیان اینکه بهزیستی نهاد پاسخگو در زمینه کودکان کار محسوب می‌شود، گفت: اگر بهزیستی در تعامل با دیگر نهادها و گروه‌های مردمی عمل نکند حتماً موفق نخواهد بود. اگر همکاری بین بخشی شکل نگیرد؛ اگر همه کنار هم قرار نگیریم با کمال تأسف باید بگویم که هیچ اتفاقی رخ نخواهد داد.

زمانی با تاکید بر اینکه سازمان بهزیستی توانایی مطالبه گری از دیگر نهادها را ندارد، افزود: حدود ۸۲ درصد از کودکانی که زیر ۱۵ سال در حال فعالیت هستند؛ از کودکان اتباع هستند؛ برای اینکه بتوانیم منابع خود را به درستی تخصیص بدهیم باید حدود نقش و وظیفه ما در قبال کودکان کار اتباع مشخص شود.

محبی فعال اجتماعی استان بوشهر با بیان اینکه قوانینی که تدوین می‌شود فقط به درد استان تهران می‌خورد، گفت: ما نمی‌توانیم با یک قانون در خصوص همه کشور تصمیم بگیریم.

دل خوشی از نهادهای دولتی نداریم

وی با بیان اینکه فقط بهزیستی متولی وضع کودکان کار نیست، گفت: بهزیستی تنها یکی از متولیان است ولی ما نمی‌دانیم باید به صورت مستقیم با کدام نهاد برخورد کنیم و از آن مطالبه کنیم.

این فعال اجتماعی با بیان اینکه ما دل خوشی از نهادهای دولتی نداریم، گفت: ارتباط خوب و قدرتمندی متأسفانه با دولت نداریم. نهادهای دولتی توانایی و ضمانت اجرایی مناسبی دارند اما دغدغه ندارند بودجه نهادهای دولتی خرج حقوق و مزایای کارکنان خودشان می‌شود.

سلیقه مدیران به فعالیت سمن‌ها لطمه خواهد زد

در حاشیه این جلسه، نماینده یکی از سمن‌های استان کرمانشاه این انتقاد را مطرح کرد که سلیقه مدیران به فعالیت سمن‌ها لطمه خواهد زد.

نماینده یکی دیگر از سمن‌ها از استان خوزستان با انتقاد از اینکه چرا مسئول و وزیر آموزش و پرورش در این جلسه حضور ندارد، گفت: وضع آموزشی کودکان کار مشکل دارد. بسیاری از کودکان کار استان خوزستان در شهر اهواز به دلیل مشکلات مدارک و مشکلات مالی از تحصیل بازمانده اند.

یکی دیگر از نمایندگان سمن‌های استانی با انتقاد از صحبت‌های برخی مسئولان در خصوص محدود کردن مشکلات کودکان کار به مشکلات آموزشی، افزود: چرا شهرداری‌ها در زمینه زباله گردی کودکان کار، اقدامی نمی‌کنند. چرا سایت‌های پسماند ممنوعیتی در این زمینه برای کار کودک ندارند.

کد خبر 5513096

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha