۲۵ خرداد ۱۴۰۱، ۱۴:۳۰

در گفتگوی تفصیلی با مهر مطرح شد؛

جهاد تبیین یکی از مهم ترین رسالت های تبلیغات اسلامی است

جهاد تبیین یکی از مهم ترین رسالت های تبلیغات اسلامی است

زنجان-مدیرکل تبلیغات اسلامی استان زنجان تاکید کرد: ترویج و توسعه بحث جهاد تبیین به عنوان یکی از مهم ترین اولویت ها و رسالت های این اداره کل مطرح است.

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها: تبلیغات اسلامی با شبکه عظیم مردمی از جمله روحانیت، روحانیون و امامان مستقر در روستا، مساجد و پایگاه‌های اجتماعی به همراه مادحین، هیئات مذهبی، خانه‌ها و موسسات قرآنی، کانون‌های فرهنگی و تبلیغی، جمعیت نهضت پیشرفت بانوان، در عرصه‌های مختلف فعالیت‌های تبلیغ و ترویج اسلام ناب محمدی را بر عهده دارد.

اجرا و پیاده سازی مسجد جامعه پرداز در قالب سند بیانیه گام دوم انقلاب، ارتقای امام محله و امت، توسعه فراگیری مخاطب در فضای مجازی از محوری ترین رویکردهای تبلیغات اسلامی در جهاد تبیین است.

حجت الاسلام سعید احمدی مدیرکل تبلیغات اسلامی استان زنجان در گفتگو با خبرنگار مهر به تشریح فعالیت ها و اقدامات این مجموعه و آنچه استان زنجان در حوزه فرهنگ دینی در آن مسیر گام برداشته، پرداخت است که مشروح این گفتگو در ذیل آمده است.

تبلیغات اسلامی با بهره گیری ازشبکه عظیم مردمی مساجد، هیئات مذهبی، امامان محله و پایگاههای اجتماهی و موسسات و خانه های قرآنی و کانونهای فرهنگی تبلیغی و نهضت پیشرفت بانوان در عرصه تبیین اسلام ناب محمدی ص فعالیت می کند و همین ارتباط با حلقه های میانی ویژگی بارز این دستگاه حاکمیتی است. هر یک از این مجموعه در گام دوم انقلاب اسلامی که فصل فرهیخته گی و فصل فرهنگ است در کنار جهاد تبیین رسالتی بر دوش خود دارند.

زنجان به عنوان پایگاه شور و شعور حسینی و کانون توجه محبین اهل بیت(ع)در یوم العباس(ع)و یوم زینب(س) الهام بخش فضای اقامه عزای سالار شهیدان است. همین امر هیئات مذهبی را به عنوان پیشران فعالیت های مذهبی و فرهنگی اجتماعی نموده است تا جایی که در ایام سخت کرونا اولین گروهی که وارد عرصه خدمت رسانی شدند همین هیئات بودند، از ضدعفونی معابر گرفته تا کمک های مؤمنانه و سایر خدمات اجتماعی توسط این کانونهای متراکم مردمی حول مغناطیس حسینی انجام گرفت و ادامه دارد. در مهرواره هوای نو هم هیئت ثارالله زنجان در قسمت «هیئت و خدمات اجتماعی» حائز رتبه اول در کشور شد. 

نحوه ارتباط این هیئات با سازمان توسط شورای هیئات مذهبی است که در سال جاری انتخابات این شورا در سطح استان برگزار شد و الحمدلله چه در شهرستان ها و چه در استان شاهد یک شورای خوب و فاخر هستیم. درکنار شورای هیئات مذهبی کانون مداحان در شهرستانها و مرکز استان رسالت ساماندهی و توانمند سازی مداحان و ذاکران اهل بیت (ع)را بر عهده دارد. 

*طبق فرمایش امام راحل مساجد سنگر هستند سازمان در این زمینه چه نقشی دارد؟

نقش سازمان در رابطه با مساجد بیشتر راهبری از طریق امام جماعت است البته در کنار تبلیغات اسلامی مجموعه هایی دیگری همچون اوقاف و امورخیریه و سپاه پاسداران و ارشاد اسلامی دخیل هستند که امورات مسجد با هماهنگی این مجموعه در مرکز رسیدگی به امور مساجد پیگیری می شود. البته هنوز تا رسیدن بهم مسجد طراز انقلاب اسلامی که همان مسجد جامعه پرداز است فاصله داریم اما با همدلی گام های مؤثری در این زمینه برداشته شده است.

*یکی از رسالت های سازمان اعزام و استقرار روحانی است در این زمینه نیز قدری توضیح دهید

سازمان در مناسبتهای مذهبی و دینی چه به صورت عمومی و چه به صورت تخصصی مبلغانی را به مناطق مختلف استان اعزام می نماید که بیشتر این اعزامها در ماه مبارک رمضان و ماه محرم صورت می گیرد. در این زمینه تلاش می شود که متناسب با گفتمان تعیین شده از سوی رهبر معظم انقلاب محتوای سخنرانی ها سامان یابد و به نوعی متناسب به نیاز روز مباحث از طریق این شبکه تبلیغی به مردم برسد.

در کنار این اعزام یکی از رسالتهای سازمان استقرار روحانی در مناطقی از شهر و روستا است که نیاز به حظور روحانی به درخواست مردم درآن مناطق احساس می شود هر چند ظرفیت روستاهایی که نیازمند حضور روحانی هستند بیشتر از توان سازمان است اما با تلاش و حمایت مردم و دولت توانستیم در سالهای اخیر تعداد روحانیون مستقر و امامان روستا را از ۵۵ به ۷۵ برسانیم . هر یک از امامان روستا در کنار فعالیت در روستایی که مستقر هستند به امورات دینی روستاهای اطراف نیز توجه دارند و از مسائل دینی گرفته تا خدمات اجتماعی و کلاس های آموزشی مورد توجه این امامان روستا است.

*در ماه مبارک رمضان مقام معظم رهبری نسبت به  پایگاه قرآنی شدن مساجد تأکید داشتند در این زمینه چه کارهایی انجام شده است؟

دارالقرآن تبلیغات اسلامی با بیش از ۱۵۰ موسسه و خانه قرآنی در ارتباط است و در سالهای گذشته در زمینه فعالیتهای قرآنی کارهای خوبی انجام شده است که از جمله آن می توان به دوره استعدادیابی  دوره های تربیت مربی و اعطای مجوز به موسسات وخانه های قرآن و همچنین برگزاری آزمون عمومی و تخصصی حفظ قرآن کریم  اشاره نمود.

در گام دوم انقلاب اسلامی و در سالهای اخیر علاره بر برنامه های گذشته سازمان در زمینه احیای جلسات خانگی قرآن و جلسات انس با قرآن در مساجد برنامه ریزی های خوبی داشتیم که با همکاری اوقاف و امور خیریه و جامعه قرآنی امام عصر عج و جامعه القرآن کریم و دارالقرآن الکریم وو همچینین تعلیم و تربیت سپاه به نقاط مشترک رسیدیم و برای شروع از ظرفیت هیئات مذهبی و مساجد شاخص و پایگاههای اجتماعی شروع نمودیم. یکی از مسائلی که مورد در زمینه فعالیتهای قرآنی جای آن خالی است توجه به مفاهیم و تدبر و تفسیر مخصوصا اندیشه های تفسیری امام ره و مقام معظم رهبری است که باید در ترویج آن کوشید. 

*یکی از مسائلی که در تبلیغات اسلامی از دیر باز مورد توجه بوده ظرفیت بانوان فرهیخته است در این زمینه نیز توضیحاتی می فرمایید؟

جمعیت بانوان فرهیخته یکی از کارهای بسیار عالی برای کشف و شناسایی و سامان دهی به امور بانوان است که در سالهای گذشته در تبلیغات اسلامی با حضور بانوان مومن و انقلابی و کنشگران زن در عرصه های فرهنگی اجتماعی و تربیتی و خانواده شکل گرفته است.

جهاد تبیین یکی از مهم ترین رسالت های تبلیغات اسلامی است

در رویکرد جدید و فصل دوم از فعالیتهای تبلیغات اسلامی در کنار حفظ آن ظرفیت روح تازه ای در این جمعیت با عنوان نهضت پیشرفت زنان دمیده شده که در عرصه های مختلف نسبت به جهت دهی به فعالیتهای زنان و دختران جامعه در قالب طرحهایی چون حرف آورد و رفیقانه به فعالیت خود ادامه می دهد. این نهضت الگوی سوم زن مسلمان و زن طراز انقلاب اسلامی را در مقابل زن شرقی و غربی معرفی می کند.

*آیا سازمان به همین مخاطب خاص خود اکتفا کرده است یا برنامه ای برای توسعه مخاطب دارد؟

به نکته جالبی اشاره شد اجازه بدید این بحث را اینگونه شروع کنم یکی از راهبردهای اصلی سازمان مردمی سازی تبلیغ دین است به این بیان که در کنار تبلیغ دین که توسط اقشار خاصی چون روحانیون و علما می توان از ظرفیت آحاد مردم در تبلیغ و رویج مسائل دینی استفاده نمود از این رو توسعه مخاطب در برنامه های مختلف سازمان از اولویت هاست برای این کار توجه به اصناف و اقشار مختلف و ارائه فکر و معرفت برای تمام لایه های جامعه از رسالتها سازمان در گام دوم انقلاب اسلامی است.

جهاد تبیین یکی از مهم ترین رسالت های تبلیغات اسلامی است

باید تلاش کنیم تمام آحاد جامع نسبت به تبیین و ترویج هویت دینی وارد میدان شود و در تبلیغ دین نقش ایفا نمایند.

*یکی از مسائلی که اخیراً مورد تأکید مقام معظم رهبری است مسئله جمعیت و جهاد تبیین است رسالت سازمان در این زمینه چیست؟

در سال‌های اخیر که بحث جهاد تبیین از سوی مقام معظم رهبری ابلاغ شد، سازمان تبلیغات اسلامی به عنوان یکی از دستگاه‌های متولی امر تبیین در کنار سایر دستگاه‌ها، از جمله حوزه‌های علمیه، دانشگاه‌ها و مراکز فرهنگی، یکی از رسالت‌های مهم خود را بحث جهاد تبیین دانسته که در این امر نیز شبکه عظیم تبلیغی، مذهبی و فرهنگی این دستگاه به فعالیت‌های خود مشغول است. قسمت عمده جهاد تبیین در مقابل جریان تحریفی است که بنا دارد قرائتی نادرست از انقلاب و پیشرفتهای آن به خصوص برای نوجوانان و جوانان ارائه دهد از این رو تبیین درست و به موقع یکی از رسالتهای نخبگان جامعه و دستگاههای فرهنگی و فکری جامعه است.

جهاد تبیین یکی از مهم ترین رسالت های تبلیغات اسلامی است

یکی از سرفصلهای مهم جهاد تبیین به عنوان گفتمان تعیین شده از سوی امام جامعه مسئله جمعیت است که نیاز به تبیین دارد. چرا که نرخ رشد جمعیت و و نرخ زاد و ولد و همچنین پیری در آینده ای نزدیک با این روند فعلی خیلی نگران کننده است تا جایی که برخی از دلسوزان وضعیت موجود را به سمت دچار شدن در چاله جمعیتی می دانند در این زمینه دوره های تبیینی خوبی برای شبکه امامت و تبلیغ ازتوسط اساتید خوب برگزار شده است. البته در این زمینه رویکرد برنامه های تبیینی و تبلیغی سازمان در ماه محرم و ماه مبارک توجه به این مسئله بوده است.

*سازمان تبلیغات اسلامی تا چه میزان در بحث گفتمان‌سازی مسائل اجتماعی و فرهنگی ورود پیدا کرده و در این مسیر چه موفقیت‌هایی را به دست آورده است؟

بخشی از کارها به صورت متمرکز در تهران و ستاد انجام می‌شود اما به همان میزان نیز فعالیت‌هایی توسط فعالان قرآنی، هیئات مذهبی و خود روحانیت فعال در عرصه تبلیغی، بحث گفتمان انقلاب اسلامی به صورت حضور در فضای حقیقی تبلیغی و در فضای مجازی، این شبکه تبلیغی گفتمان انقلاب اسلامی را که همان اسلام ناب محمدی است، پیگیری می‌کند.

*در حکم انتصاب ریاست سازمان از سوی مقام معظم رهبری به مسئله رصد هوشمندانه تهاجمات فکری و فرهنگی و تبلیغی و رسانه‌ای دشمنان دین و انقلاب و کشور اشاره رفته است چه اقداماتی در این زمینه در استان انجام شده است؟

پیرو تاکیداتی که مقام معظم رهبری در رابطه با بحث رصد و تشکیل اتاق وضعیت فرهنگی و اجتماعی داشتند، این مهم یکی از اولویت‌های سازمان در ستاد تهران و نیز در استان‌ها است تا نسبت به زیست‌بوم‌هایی که وجود دارد، این رصد انجام شود. قطعاً کنش‌گرانی که در عرصه اجتماعی و فرهنگی فعال هستند، از یک طرف و کنش‌هایی که در این حوزه وجود دارد، باید رصد دقیق و میدانی آن اتفاق بیفتد. پیمایش این داده‌های رصدی، ما را در تحلیل وضعیت موجود کمک می‌کند.

جهاد تبیین یکی از مهم ترین رسالت های تبلیغات اسلامی است

همچنین در برنامه‌هایی که برای آینده در حوزه فرهنگ و مسائل فکری داریم، قطعاً یاری‌رسان خواهد بود. بنابراین یکی از اولویت‌های سازمان و اداره‌کل تبلیغات اسلامی استان زنجان همین رصد است که در همین راستا مقرر شده در شورای فرهنگ عمومی نیز نتیجه چند پیمایش ارائه شود. امیدواریم همه دستگاه‌های فرهنگی به مقوله رصد و اتاق وضعیت توجه جدی داشته باشند. هر چقدر از وضعیت میدان و عرصه، اطلاعات دقیق و خوبی داشته باشیم، برنامه های خوبی برای مقابله با طرح دشمنان انقلاب و اسلام خواهیم داشت.

*باتوجه آسیب های اجتماعی و توجه دولت سیزدهم بر محرومیت زدایی و عدالت اجتماعی چه برنامه هایی برای این امر دارید؟

از سال ۹۸ بحث پایگاه‌های اجتماعی با محوریت کاهش آسیبهای اجتماعی در استان زنجان کلید خورد. در ابتدا برای فعال سازی مساجد مناطقی از شهر که کم برخوردار بودند روحانیونی به عنوان امام در مناطق مستقر شدند و در ادامه با بهره گیری از ظرفیت هیئات مذهبی و گروههای جهادی نظام مسائل منطقه احصاء شد و به مرور زمان با پیگیرهای مستمر نسبت به برنامه های فرهنگی و اجتماعی اقدامات ویژه ای انجام شده است.

در حال حاضر ۱۱ پایگاه اجتماعی فعال در استان داریم که ۸ پایگاه اجتماعی در مرکز استان و سه مرکز نیز در شهرستان‌های ابهر، خرم‌دره و خدابنده است. مونه بارز از فعالیت این پایگاهها حضور رئیس‌جمهورمحترم در یکی از همین پایگاه‌های اجتماعی در زنجان بود که مشکلات احصاء شده آن محله توسط امام محله به اطلاع مسئولین امر رسید.

جهاد تبیین یکی از مهم ترین رسالت های تبلیغات اسلامی است

تا به امروز باوجود فراوانی آسیب‌های اجتماعی، اقدامات خوبی در این زمینه تحقق و حضور مستمر روحانی و انجام فعالیت‌های فرهنگی باعث شده است تا این پایگاه‌ها در یک نقطه قابل قبول قرار داشته باشند، هر چند نیازمند حمایت بیش از پیش مجموعه‌های فرهنگی و سایر مجموعه‌هایی که به نوعی درگیر مسائل مربوط به آسیب‌های اجتماعی هستند، هستیم که در صورت تحقق این امر، قادر خواهیم بود در برنامه میان‌مدت چهره محرومیت را از برخی از این مناطق پاک کنیم.

*آیا در استان در خصوص عرفان‌های کاذب و جریان‌های انحرافی رصدی صورت گرفته است؟

استان زنجان به خاطرداشتن فرهنگی غنی حول محور قران و اهل بیت (ع) و نیزهمگن بودن مردم از لحاظ فرهنگی، مذهبی و دینی و مهاجرت کم به استان، جریانهای نوظهور و عرفان های کاذب آنچنان که در برخی از استانها شاهد هستیم در زنجان فعالیت ندارند البته ممکن است در فضای مجازی تبلیغات کنند اما همین فرهنگ اصیل اهل بیت ع مانع از رشد این عرفانهای کاذب شده است.

*در سال‌های اخیر یک نوع گرایش به استفاده از ماهواره و سایر شبکه‌ها افزایش یافته است. کم‌کاری در کدام بخش اتفاق افتاده است که مردم به این سمت گرایش پیدا کرده‌اند؟

در این زمینه هر وقت توانستیم خوراک خوب، فاخر و متناسب با نیاز جامعه تولید کنیم، مخاطب خود را پیدا کرده است. اگر مردم در برخی مواقع به جای توجه به رسانه ملی، از ماهواره استفاده می‌کنند، بخشی از کار به این برمی‌گردد که نتوانسته‌ایم برنامه فاخری را برای مخاطب خود تولید کنیم.

جهاد تبیین یکی از مهم ترین رسالت های تبلیغات اسلامی است

نمونه‌های بارزی چون «موقعیت مهدی» و یا سرود «سلام فرمانده» را که در بین مردم جا باز نموده و به نوعی مورد رغبت همه قرار گرفته است.

کد خبر 5514854

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha