۲۶ خرداد ۱۴۰۱، ۱۰:۳۷

رئیس اداره منابع طبیعی شاهرود به مهر خبر داد؛

آغاز مدیریت هرزآب با یک میلیارد تومان اعتبار در خارتوران شاهرود

آغاز مدیریت هرزآب با یک میلیارد تومان اعتبار در خارتوران شاهرود

شاهرود- رئیس اداره منابع طبیعی شاهرود با بیان اینکه مدیریت هرزآب با یک میلیارد تومان اعتبار در خارتوران آغاز شد، گفت: هدف از اجرای این طرح‌ها مقابله با فرسایش بادی و بیابانزدایی است.

محمدرضا کشاورزیان در گفتگو با خبرنگار مهر، ضمن بیان اینکه پروژه مدیریت هرزآب و بذر پاشی در ۴۰۰ هکتار منطقه خار توران شاهرود در حال اجرا است، ابراز داشت: هدف از اجرای این طرح توسعه پوشش گیاهی برای مقابله با فرسایش بادی و بیابان زدایی است.

وی با بیان اینکه برای اجرای این طرح اعتباری بالغ بر یک میلیارد و هشتصد میلیون ریال هزینه شده است، افزود: این طرح‌ها با امکان استفاده از سیستم‌های سطوح آبگیر باران می‌تواند راهکاری مناسب در بهره برداری اصولی از ریزش‌های جوی مناطق خشک و نیمه‌خشک باشد.

رئیس اداره منابع طبیعی شاهرود با بیان اینکه آبیاری سنواتی پروژه نهال‌کاری ۱۱۵ هکتاری روستای رضا آباد خار توران از خرداد ماه سال جاری آغاز می‌شود، ابراز داشت: برای این طرح نیز اعتباری بالغ بر یک میلیارد ریال هزینه خواهد شد.

کشاورزیان با بیان اینکه تلاش شد تا از گونه‌های سازگار تاغ و آتریپلکس استفاده شود، تصریح کرد: اجرای طرح‌های نهال‌کاری و بیان زدایی علاوه بر مهار ریزگردها و تثبیت خاک با هدف کاهش آثار تغییر اقلیم و افزایش تنوع زیستی بسیار ضروری است.

وی با بیان اینکه این طرح‌ها با حداقل امکانات، هزینه و کمترین زمان ممکن قابل اجرا است، افزود: با توجه به اینکه فرسایش خاک و حرکت شن‌های روان سالانه خسارات بسیاری را به زیرساخت‌های روستایی وارد می‌کند لذا این طرح‌ها به‌نوعی پیشگیری از این بحران نیز خواهد بود

رئیس اداره منابع طبیعی شاهرود با بیان اینکه عملیات بیابان‌زدایی از جمله برنامه‌های سازمان جنگل‌ها در شهرستان پیگیری می‌شود، اضافه کرد: بیابان زدایی به ویژه در مناطق خشک در قالب ایجاد پوشش‌های گیاهی و با ایجاد جنگل‌های دست کاشت، به عنوان مقدمه‌ای ضروری برای دستیابی به توسعه پایدار تلقی می‌شود.

کشاورزیان تاکید کرد: اجرای طرح‌های بیابان زدایی یکی از مهم‌ترین دستاوردهای توسعه پایدار برای بهبود اوضاع اقتصادی و اجتماعی ساکنان مناطق این نوع سرزمین‌های کویری است که منجر به تثبیت جمعیت و افزایش ماندگاری، امنیت اجتماعی و ارتقا سطح زندگی آنان می‌شود.

کد خبر 5515774

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha