۳ تیر ۱۴۰۱، ۱۴:۲۰

امام جمعه داراب:

مصوبه حمایت از مستاجران ضمانت اجرایی داشته باشد

مصوبه حمایت از مستاجران ضمانت اجرایی داشته باشد

داراب - امام جمعه داراب گفت: مصوبه سران قوا برای حمایت از مستاجران باید متولی مشخص و ضمانت اجرایی داشته باشد.

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام محمد رضا خسروی در خطبه‌های این هفته نماز دشمن شکن جمعه داراب با اشاره به اینکه در هفته جاری بسته حمایتی از مستأجران در جلسه سران قوا به تصویب رسیده، تصریح کرد: تجربه گذشته در خصوص تعیین سقف افزایش‌بهای اجاره تجربه‌های موفقی نبوده است.

وی افزود: بازار اجاره مسکن با مصوبه و دستور برای کنترل قیمت‌ها به سامان نمی‌رسد و تا زمانی که این مصوبه‌ها به مرحله عملیاتی نرسد، امکان کنترل قیمت‌ها وجود ندارد.

خطیب جمعه داراب با بیان اینکه بازار اجاره مسکن روزهای پرتلاطمی را پشت سر می‌گذارد، تاکید کرد: این وضعیت به دلیل دخالت دولت در این بخش و تورم‌های اخیر است که فشار مضاعفی را به مستأجران وارد کرده است.

خسروی با ذکر این نکته که ضمانت اجرایی این قوانین بسیار حائز اهمیت است، عنوان کرد: مصوبه سران قوا، حمایتی از مستأجران ندارد بلکه مجازات‌هایی تنبیهی از جمله دریافت مالیات برای مالکان پیش‌بینی کرده که در آن حمایتی از مستأجران نیست و مربوط به قراردادهایی است که در دفاتر اسنادرسمی تنظیم می‌شود و زمینه فرار اجاره‌نامه‌های شخصی از قانون را فراهم می‌کند.

تسریع در ساخت مسکن ملی راهکار درست کنترل اجاره بها

امام جمعه داراب راهکار حقیقی و درست کنترل اجاره بها را تسریع در ساخت مسکن ملی دانست و ابراز کرد: با توجه به اینکه هر سال نیازمند ساخت یک میلیون مسکن هستیم که انجام نشده (طی ۱۰ سال حدود ۳۰۰ هزار واحد) با نیاز قابل توجه تقاضا مواجه هستیم.

حجت الاسلام خسروی در ادامه با بیان اینکه برای کنترل قیمت و اجاره باید به سمت تولید مسکن حرکت کنیم، افزود: ساماندهی مشاوران املاک باید در اولویت باشد زیرا بخش زیادی مشاوران املاک کشور تحت پوشش هیچ سامانه‌ای نیستند.

وی ادامه داد: با این شرایط مصوبه اجاره ۲۵ درصدی در این شرایطی که هیچ نظارتی در این بازار وجود ندارد، بی معنی است.

اجرایی کردن کامل مالیات برخانه های خالی و زمین‌های رها شده و استفاده از تجربه جهانی در ایجاد صندوق اختصاصی توانمندی بازار اجاره از دیگر نکاتی بود که امام جمعه داراب در راستای کنترل اجاره بها به آن اشاره داشت.

خسروی یادآور شد: نباید از این واقعیت چشم‌پوشی کرد که منبع درآمد بخشی از مالکان، همین اجاره‌بها است و عدم افزایش متناسب نرخ اجاره‌بها با تورم عمومی کشور شرایطی را به‌وجود آورده تا فنر قیمت‌ها در بازار اجاره با سرعت زیاد رها شود.

او گفت: در این شرایط سخت اقتصاد جهانی و کشور، دولت برای حمایت از مستأجران برنامه ریزی کند و مردم هم بر یکدیگر رحم و گذشت داشته باشند.

مسئولان باید پاسخگوی نوجوانان فریب خورده ناهنجاری اخیر باشند

خطیب جمعه داراب در بخش دیگری از خطبه‌های این هفته نماز جمعه داراب به اقدام هنجارشکنانه تعدادی اسکیت سوار و کشف حجاب در بلوارچمران شیراز نیز اشاره کرد و گفت: این دختران و پسران قربانی بی توجهی دستگاه‌ها شدندومعصومیتشان را از دست دادند لذا به جای پاسخگویی نوجوانان فریب خورده باید مسئولین کم‌کار و بی کار پاسخگوی چنین ناهنجاری‌هایی باشند.

امام جمعه داراب با انتقاد از اینکه ۲۵ دستگاه متولی امر حجاب در کشور وجود دارد که وظایفشان را به درستی انجام نمی‌دهند، تصریح کرد: بالغ‌بر ۳۰۰ وظیفه و بند ایجابی بر عهده ۲۵ دستگاه اجرایی گذاشته‌شده است تا حجاب و عفاف را در جامعه تقویت کنند؛ اما فقط کافی است اطرافمان را خوب نگاه کنیم، ویترین‌های مغازه‌ها رامی ببینیم که حتی لباس مناسبی برای خانم‌هایی که دوست دارند محجبه باشند در آنها پیدا نمی‌شود.

امام جمعه داراب خطاب به مسئولان حوزه حجاب و عفاف گفت: مسؤولان و کارشناسان فرهنگی جامعه‌مان کجا بودند که این‌طور سلیقه نسل جوان ما برگشت؟ انگار خیلی‌ها خودشان را به خواب‌زده‌اند.

مطالبه گری از دستگاه‌ها برای حوزه عفاف و حجاب

خسروی بر لزوم مطالبه گری از دستگاه‌ها تاکید کرد و متذکر شد: باید با مطالبه گری متولیان امور را وادار به کار کرد.

امام جمعه داراب عنوان کرد: وقتی همه دستگاه‌ها وظایف ایجابی را برای تقویت و فرهنگ‌سازی حفظ حجاب و عفاف فراموش کرده‌اند و یا کمتر به آن بها می‌دهند جامعه این‌چنین پرشتاب به سمت چراغ‌های چشمک‌زن پیش می‌رود.

وی بیان داشت: معلوم است که با سکوت و کم‌کاری ۲۵ دستگاه که تبیین حجاب و عفاف را بر عهده‌دارند؛ حالا فقط و فقط یکی از وظایف سلبی نیروی انتظامی به چشم دوست و دشمن می‌آید.

امام جمعه داراب اذعان کرد: گاهی همین خودی‌ها، انتقادهایشان به تنها وظیفه سلبی نیروی انتظامی، طوری گل می‌کند که انگارنه‌انگار خودشان هم برای حفظ و پیشبرد فرهنگ حجاب و عفاف وظایفی را بر عهده دارند و با اظهارنظرهای بی‌موقعشان جامعه را به سمت دوقطبی محجبه‌ها و شل حجاب‌ها پیش می‌برند.

کد خبر 5522325

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha