۱۵ تیر ۱۴۰۱، ۱۳:۲۵

توسط نشر موزه انقلاب اسلامی؛

کتابی با موضوع حفاظت از موزه‌ها به بازار آمد

کتابی با موضوع حفاظت از موزه‌ها به بازار آمد

کتاب «حفاظت از آثار در گنجینه موزه‌ها» نوشته مریم خلیل‌زاده مقدم توسط نشر موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس منتشر و راهی بازار نشر شد.

به گزارش خبرنگار مهر، کتاب «حفاظت از آثار در گنجینه موزه‌ها» با تألیف مریم خلیل زاده مقدم به‌تازگی توسط نشر موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس منتشر و راهی بازار نشر شده است.

موزه از مهمترین نیازهای جامعه مدرن است. اگر تاکنون موزه را نهادی زینتی یا مکانی برای گذران وقت می پنداشته‌ایم، باید بدانیم که جوامع نوین موزه‌ها را به دید سازمان‌هایی سازنده، پویا و تأثیرگذار در ساختار اجتماعی و فرهنگی خود می‌نگرد و نیز فقط به عنوان جایگاه گردآوردن آثار باستانی که مکان‌هایی برای پژوهش در رشته‌های گوناگون هنری دانش‌های پایه و فناوری‌های نو معرفی می‌شود.

از سال ۱۶۸۳ م. که امکان بازدید از موزه آشمولین آکسفورد فراهم گردید تا امروز، بنیاد موزه‌ها بارها دستخوش دگرگونی، گسترش و پیشرفت شده است. موزه‌های نو نهادهایی دانش محور هستند که مجموعه‌هایی از آثار هنری، فرهنگی، تاریخی یا علمی را بسته به رسالت خود برای بازدید، آموزش و پژوهش عمومی نگهداری نموده و به نمایش همگانی می نهند.

اگر زمانی صاحبان قفسه‌های کنجکاوی فقط در کار گردآوری اشیا همسان یا شگرف بودند و شاهان و اشرافیان حرص انباشتن تالارهای خود از آثار دست نامداران جهان هنر و صنایع ظریفه کشورهای دوردست را داشتند، وظایف موزه امروز بسیار فراتر رفته است. موزه‌های جهان اکنون به عنوان نهادهای نیرومند آموزشی، بار مراقبت و نگهداری، نمایش همگانی و تفسیر اشیا را نیز بر دوش دارند.

موزه‌های نسل آینده را به گونه‌ای روشمند و علمی، آگاه‌تر و کارآمدتر می‌سازند و در کنار جذب گردشگر و ساختن ساعاتی خوش برای شهروندان، به نهادهایی تلاشگر و پردازنده برای آموزش جامعه بدل شده‌اند. اما نخستین گام برای پایه ریزی همه این اهداف، فراهم آوردن فضایی امن برای گردآوری و نگهداری اشیا است. بدون مراقبت از سالن‌های موزه و حفاظت علمی از آثار گنجینه‌ها و آرشیوها هیچیک از رسالت‌های آتی موزه قابل دستیابی نخواهد بود. آسیب‌های جبران ناپذیری که در سال‌های اخیر به مجموعه‌های ارزشمند موزه‌ای در شهرهایی چون موصل، بغداد و قاهره وارد شده و دردناک‌تر از همه نابودی میلیون‌ها اثر گرانقدر در آتش سوزی سپتامبر ۲۰۱۸ م. در موزه ملی برزیل، زنگ هشدار را برای جامعه بین المللی موزه داران به صدا در آورده است.

این کتاب با پرداختن به موضوعات پر اهمیتی همچون رسیدگی به مجموعه‌ها، مدیریت بحران، حفاظت از مخازن، نگهداری از آثار گوناگون و … تلاش دارد بخشی از این دغدغه‌ها را بازگو نموده و راهکارهایی برای پاسداری پیشگیرانه در موزه‌ها ارائه کند. نشر کتاب‌هایی از این دست می‌تواند به گسترش و پویایی دانش حفظ و نگهداری از اشیا موزه‌ای یاری برساند.

کتاب «حفاظت از آثار در گنجینه موزه‌ها» با قیمت ۷۵ هزار تومان در اختیار علاقه مندان قرار دارد.

کد خبر 5532128

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha