۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۸:۱۷

به‌روزرسانی می‌شود...

تسلیت مقامات کشورهای مختلف جهان در پی شهادت رئیس جمهور

تسلیت مقامات کشورهای مختلف جهان در پی شهادت رئیس جمهور

شهادت رئیس‌جمهور، وزیر خارجه و برخی مقامات ارشد جمهوری اسلامی ایران بازتاب وسیعی در منطقه و جهان داشت.

خبرگزاری مهر، گروه بین‌الملل: آیت الله «سید ابراهیم رئیسی» رئیس‌جمهور کشورمان عصر یکشنبه در حادثه سقوط بالگرد به درجه رفیع شهادت نائل آمد. رئیسی برای افتتاح «سد مرزی «قیز قلعه‌سی» به آذربایجان شرقی سفر کرده بود، و بالگرد حامل وی و همراهانش در مسیر بازگشت در «جنگل دیزمار» در محدوده عمومی بین ورزقان و جلفا استان آذربایجان شرقی دچار سانحه شد.

آیت الله آل هاشم، امام جمعه تبریز، حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه، مالک رحمتی، استاندار آذربایجان شرقی و چند تن دیگر از همراهان رئیس جمهور در این بالگرد از شهدای این حادثه هستند.

حضور رئیس جمهوری پاکستان در مراسم خاکسپاری شهید ابراهیم رئیسی

آصف علی زرداری رئیس جمهور پاکستان به نمایندگی از اسلام آباد در مراسم خاکسپاری آیت الله سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور ایران شرکت خواهد کرد.

از سوی دیگر، شهباز شریف نخست وزیر پاکستان نیز لحظاتی پیش در سفارت ایران در اسلام آباد حضور یافت و به سفیر تهران تسلیت گفت.

همچنین دفتر «آصف علی زرداری» رئیس جمهور پاکستان امروز دوشنبه با انتشار پیامی به مناسبت شهادت «سید ابراهیم رئیسی» اعلام کرد که وی از خبر درگذشت غم انگیز رئیس جمهور ایران در سانحه سقوط بالگرد ابراز تاسف می‌کند.

در بیانیه صادره از سوی دفتر «آصف علی زرداری» در این خصوص آمده است: رئیس جمهور پاکستان به خانواده‌های داغدار رئیس‌ جمهور ایران، وزیر امور خارجه ایران و سایر جان باختگان این سانحه تسلیت صمیمانه خود را ابراز می‌دارد.

این بیانیه اضافه می‌کند: امروز پاکستان در غم از دست دادن یک دوست بزرگ سوگواری می‌کند. همین ماه گذشته افتخار میزبانی او را در پاکستان داشتیم. در جریان گفتگوهایمان، او را بسیار مشتاق تقویت روابط دوجانبه دیدم. رئیسی همیشه برای پاکستان جایگاه ویژه ای داشت.

زرداری با قدردانی از خدمات صادقانه رئیسی، گفت: جای رئیس جمهور ایران عمیقاً در این کشوز خالی خواهد بود؛ وی به شدت در اذهان ایرانی‌ها خواهد ماند.

پیام تسلیت شی جین پینگ به مناسبت شهادت آیت الله سید ابراهیم رئیسی به فارسی

«هوآ چون اینگ» سخنگوی وزارت خارجه چین امروز دوشنبه با انتشار پیامی در رسانه اجتماعی خود در ایکس (توئیتر سابق) در خصوص شهادت «سید ابراهیم رئیسی» به زبان فارسی تسلیت «شی‌جین پینگ» ریاست جمهوری کشورش به زبان فارسی را منتشر کرد.

سخنگوی وزارت خارجه چین در این ارتباط نوشت: ۲۰ ماه مه، آقای شی جین پینگ رئیس جمهور چین در خصوص درگذشت جناب آقای سید ابراهیم رئیسی در سانحه سقوط بالگرد نامه تسلیتی را خطاب به جناب آقای محمد مخبر معاون اول جمهوری اسلامی ایران تقدیم کرد.

«هوآ چون اینگ» در این خصوص ادامه داد: آقای شی جین پینگ به نمایندگی از دولت و ملت چین، ضمن تسلیت عمیق به آقای محمد مخبر، مراتب همدردی خالصانه خود را به خانواده آقای ابراهیم رئیسی و دولت و مردم ایران ابراز می‌نمایند.

پیام مذکور در ادامه اضافه کرد: آقای شی جین پینگ به آن اشاره فرمودند که جناب آقای ابراهیم رئیسی پس از اتصاب به عنوان رئیس جمهور ایران برای تضمین امنیت و ثبات ایران و پیشبرد توسعه و رونق کشور نقش مهمی را ایفا نمودند و همچنین به تلاش‌های مثبت جهت تحکیم و تقویت مشارکت راهبردی جامع چین و ایران پرداختند.

پیام سخنگوی وزارت خارجه چین می‌افزاید: درگذشت ایشان یک فقدان بزرگ برای مردم ایران است و مردم چین نیز یک دوست خوب را از دست داده و بسیار غمگین است. دولت و مردم چین دوستی دیرینه پکن و تهران را بسیار گرام می‌دارند. با تلاش مشترک فیمابین، مشارکت راهبردی جامع چین و ایران به طور مداوم تحکیم و توسعه پیدا می‌کند.

عبدالله علی الیحیا در تماس تلفنی با باقری: کویت در این مصیبت کنار دولت و ملت ایران است

«عبدالله علی الیحیا» وزیر امور خارجه کشور کویت طی تماس تلفنی با علی باقری سرپرست وزارت امور خارجه، ضمن ابراز تأسف نسبت به حادثه پیش آمده برای رئیس جمهور و وزیر امور خارجه ایران مراتب تسلیت و همدردی امیر، دولت و ملت کویت را به دولت و مردم ایران ابلاغ نمود.

وزیر خارجه کویت افزود: ما در این مصیبت در کنار دولت و ملت ایران ایستاده‌ایم.

علی باقری ضمن تشکر از ابراز همدردی و ارسال پیام‌های تسلیت از سوی امیر و دولت کویت با اشاره به تلاش‌های شهید آیت‌الله رئیسی و شهید امیرعبداللهیان برای گسترش و تعمیق روابط با کشورهای همسایه، بر ادامه این مسیر تاکید نمود.

پیام تسلیت وزیر خارجه بنگلادش به مناسبت شهادت «سید ابراهیم رئیسی» و امیرعبداللهیان

«محمد حسن محمود» (Mohammed Hasan Mahmud) وزیر خارجه بنگلادش امروز دوشنبه با انتشار پیامی در رسانه اجتماعی خود در ایکس (توئیتر سابق) در خصوص شهادت «سید ابراهیم رئیسی» نوشت: با تأسف عمیق خبر درگذشت دکتر سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور و حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران را در سانحه سقوط بالگرد تسلیت می‌گوییم.

پیام وزیر خارجه بنگلادش در این خصوص اضافه کرد: ما به اعضای خانواده‌های داغدار تسلیت عمیق می‌گوییم و در این زمان حساس در کنار ملت برادر ایران هستیم.

اردوغان: در کنار کشور دوست و برادر، ایران هستیم

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه امروز در پیامی به مناسبت شهادت «سید ابراهیم رئیسی» اعلام کرد: ما در کنار کشور دوست و برادر، ایران هستیم.

رئیس جمهور ترکیه در این خصوص ادامه داد: برای مرحوم ابراهیم رئیسی و وزیر امور خارجه ایران طلب رحمت می‌کنم. از طرف خودم، ملت و کشورم به مردم ایران تسلیت می گویم.

رجب طیب اردوغان در ادامه اضافه کرد: ما در این روزهای سخت مانند همیشه در کنار مردم دوست و برادر، ایران خواهیم بود. از صمیم قلب معتقدم برادران و خواهران ایرانی ما این روند را مطابق با سنت‌های کهن و قوی شان با آرامش مدیریت خواهند کرد.

اسلواکی شهادت «سید ابراهیم رئیسی» و امیرعبداللهیان را تسلیت گفت

وزارت خارجه اسلواکی امروز دوشنبه با انتشار پیامی در رسانه اجتماعی خود در ایکس (توئیتر سابق) در خصوص شهادت «سید ابراهیم رئیسی» نوشت: «ژوراج بلانار» وزیر امور خارجه اسلواکی درگذشت غم انگیز ابراهیم رئیسی رئیس جمهور و حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و دیگر مقامات را به مردم ایران تسلیت می‌گوید.

در ادامه این پیام آمده است: آنها خود را وقف خدمت به کشور و پیشبرد روابط دیپلماتیک کردند. همدردی ما با خانواده‌های عزادار (بازماندگان) است.

کره جنوبی: عمیق‌ترین همدردی‌ها را به ملت ایران می‌کنیم

سخنگوی وزارت خارجه کره جنوبی با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: دولت کره جنوبی عمیق‌ترین تسلیت و همدردی خود را به خانواده‌های داغدار و ملت ایران برای از دست دادن رئیس جمهور ایران و همراهان وی در سانحه سقوط بالگرد اعلام می‌کند.»

کنیا شهادت آیت‌الله رئیسی و هیات همراه را به دولت و مردم ایران تسلیت گفت

«موسالیا موداوادی» وزیر خارجه کنیا: عمیق‌ترین همدردی و دعای ما با دولت و شهروندان جمهوری اسلامی ایران در این دوران سخت است.

سوئیس شهادت آیت‌الله رئیسی و امیرعبداللهیان را تسلیت گفت

ایگنازیو کاسیس، وزیر خارجه سوئیس با انتشار پیامی در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: با توجه به سانحه بالگرد که جان رئیس‌جمهور ابراهیم رئیسی، همتای (ایرانی) من حسین امیرعبداللهیان و هیأت همراه آن‌ها را گرفت، به خانواده‌های قربانیان و شهروندان ایرانی که تحت تاثیر قرار گرفته‌اند، تسلیت می‌گویم.

مولداوی: درگذشت دکتر رئیسی و دکتر امیرعبداللهیان را صمیمانه تسلیت می‌گوییم

وزارت خارجه مولداوی با انتشار پیامی در شبکه اجتاعی ایکس نوشت:
مولداوی همدردی عمیق و صمیمانه خود را بابت درگذشت دکتر سیدابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور جمهوری اسلامی ایران، دکتر حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه و همچنین دیگر مقامات را ابراز می‌کند.

دولت مولداوی همچنین با خانواده‌های شهدا ابراز همدردی کرد.

ناتو، شهادت آیت‌الله رئیسی و هیات همراه را تسلیت گفت

فرح دخل‌الله، سخنگوی سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) با انتشار پیامی به زبان فارسی در شبکه اجتماعی ایکس نوشت:
درگذشت رئیس جمهور رئیسی، وزیر خارجه امیرعبداللهیان و سایر جان باختگان در حادثه سقوط بالگرد را به ملت ایران تسلیت می‌گوییم.

آفریقای جنوبی شهادت آیت‌الله رئیسی را به مقام معظم رهبری و مردم ایران تسلیت گفت

«سیریل رامافوزا» رئیس‌جمهور آفریقای جنوبی با انتشار پیامی اعلام کرد که «این یک تراژدی فوق العاده و غیرقابل تصور است که رئیس جمهور ملتی که آفریقای جنوبی با آن روابط دوجانبه قوی دارد و ما مفتخر به استقبال از او در بریکس در ژوهانسبورگ در سال ۲۰۲۳ بودیم، درگذشت.»

وی «تسلیت و هم‌دردی عمیق» خود را به رهبر معظم انقلاب و همچنین دولت و ملت جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد.

اعلام یک روز عزای عمومی در هند / پرچم‌ها در سراسر هند به صورت برافراشته درمی‌آید

وزارت خارجه هند با انتشار بیانیه‌ای ضمن ابراز تسلیت شهادت آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور و حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران و هیات همراه اعلام کرد که دولت هند به احترام درگذشت رئیس‌جمهور ایران و هیات همراه فردا سه‌شنبه را عزاداری عمومی و سراسری اعلام می‌کند.

در این بیانیه آمده است که همچنین فردا سه‌شنبه پرچم هند در سراسر این کشور به صورت نیمه‌افراشته درمی‌آید و تمام برنامه‌های سرگرمی در سراسر هند نیز لغو می‌شود.

فیلسوف برجسته روس: شهدای جدید به آسمان رفتند / هم‌دردی عمیق خود را به مردم ایران ابراز می‌کنم

الکساندر دوگین، فیلسوف و نظریه‌پرداز برجسته روس با انتشار پیامی در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: تسلیت و هم‌دردی عمیق خود را به مردم ایران ابراز می‌کنم. شهدای جدید به آسمان رفتند و فضا برای قهرمانان جدید بر روی زمین باز می‌شود.

فرانسه شهادت آیت‌الله رئیسی و هیات همراه را تسلیت گفت

وزارت امور خارجه فرانسه با انتشار بیانیه‌ای ضمن ابراز هم‌دردی با خانواده‌های شهدای سقوط بالگرد اعلام کرد: درگذشت ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه و همراهان آن‌ها را به جمهوری اسلامی ایران تسلیت می‌گوییم.

عمران‌خان: رئیسی در حمایت از فلسطین پیشرو بود

عمران خان، نخست وزیر سابق پاکستان:
فقدان آیت‌الله رئیسی و وزیر امور خارجه ایران در سانحه سقوط بالگرد را به ملت و دولت کشورمان تسلیت می‌گویم.

آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی نقش پیشرو در حمایت قاطع از فلسطین داشت.

پیام تسلیت مقتدی صدر در پی شهادت آیت الله رئیسی و هیات همراه

مقتدی صدر رهبر جریان صدر در عراق با صدور پیامی در شبکه اجتماعی ایکس، شهادت آیت‌الله رئیسی و هیات همراه ایشان را تسلیت گفت.

تسلیت مقامات کشورهای مختلف جهان در پی شهادت رئیس جمهور

گشایش کنفرانس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با چند دقیقه سکوت به احترام شهادت رئیس جمهور ایران

کنفرانس امنیت هسته‌ای آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در وین، به احترام شهادت سیدابراهیم رئیسی، رئیس جمهور و حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه و سایر مقامات ایران در سانحه سقوط بالگرد، با چند دقیقه سکوت آغاز شد.

رافائل گروسی، مدیرکل آژانس نیز در ایکس نوشت: مراتب تسلیت خود را در پی درگذشت دلخراش آنان ابراز می‌دارم. در این مقطع دشوار، در غم خانواده آنها و مردم ایران شریک هستیم.

پیام تسلیت سلطان عمان به رهبر انقلاب در پی شهادت آیت الله رئیسی

خبرگزاری رسمی عمان گزارش داد که «هیثم بن طارق» سلطان عمان در پیامی شهادت آیت الله رئیسی و هیات همراه وی را به رهبر انقلاب تسلیت گفته است.

پادشاه عربستان شهادت آیت‌الله رئیسی را تسلیت گفت

خبرگزاری رسمی عربستان سعودی اعلام کرد که ملک سلمان بن عبدالعزیز و محمد بن سلمان شاه و ولیعهد عربستان سعودی شهادت آیت الله رئیسی و هیات همراه وی را تسلیت گفتند.

رئیس جمهور سریلانکا: به شدت شوکه هستیم / عمیقاً با دولت و مردم ایران همدردی می‌کنم

رانیل ویکرماسینگه، رئیس جمهور سریلانکا در پیامی در ایکس شهادت رئیس جمهور ایران و هیات همراه وی را در سانحه سقوط بالگرد تسلیت گفت.

ویکرماسینگه در این پیام نوشت: «سریلانکا به شدت از درگذشت دلخراش ابراهیم رئیسی، حسین امیرعبداللهیان و سایر مقامات ارشد ایران شوکه و اندوهگین است. عمیقاً با خانواده‌ها، دولت و مردم داغدار ایران ابراز همدردی می‌کنم و به آنها تسلیت می‌گویم. در غم خانواده (آیت‌الله) رئیسی و هیات همراه‌شان شریک هستیم.»

نخست وزیر مالزی: رئیس جمهور فقید ایران الگوی تعهد بود

انور ابراهیم، نخست وزیر مالزی در پیامی در فیسبوک نوشت: نوامبر پارسال افتخار ملاقات با رئیسی را در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل داشتم. او الگوی تعهد قلبی به رفاه و عزت مردم کشورش بود؛ کشوری که مظهر غرور و تمدن غنی ریشه‌دار در اصول اسلام است.

از خودگذشتگی او برای عدالت، صلح و تعالی امت حقیقتاً الهام‌بخش بود. به تقویت روابط مالزی و ایران متعهد بودیم و برای ترقی مردم‌مان و جهان اسلام همکاری می‌کردیم. تعهد ما همچنان پابرجاست و محقق خواهد شد.

تسلیت رهبر انصارالله یمن به مناسبت شهادت آیت‌الله رئیسی

سید عبدالملک بدر الدین الحوثی رهبر جنبش انصارالله یمن در پیامی شهادت سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور و دکتر حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران را به امام خامنه‌ای و ملت ایران تسلیت گفت.

رهبر انصار الله در این پیام برای درگذشتگان اجر جزیل و برای بازماندگان از خداوند صبر مسئلت کرد.

یک دقیقه سکوت در کنفرانس بین‌المللی امنیت هسته‌ای در وین

حاضران در کنفرانس بین المللی امنیت هسته‌ای امروز به احترام درگذشت رئیس‌جمهور فقید ایران و هیات همراه وی، در ابتدای این نشست وی یک دقیقه سکوت کردند.

۳ روز عزای عمومی در سوریه اعلام شد

المیادین: کشور سوریه در پی شهادت آیت الله سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور ایران و هیات همراه وی در جریان یک سانحه هوایی سه روز عزای عمومی اعلام کرد.

پیش از این نیز پاکستان و لبنان در پی شهادت رئیس جمهور کشورمان عزای عمومی اعلام کرده بودند.

پیام تسلیت جنبش جهاد اسلامی فلسطین به مناسبت شهادت آیت الله رئیسی

جنبش جهاد اسلامی فلسطین شهادت سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور کشورمان و حسین امیر عبداللهیان وزیر امور خارجه و همراهان ایشان را در حادثه سقوط بالگرد تسلیت گفت.

رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین شهادت آیت‌الله رئیسی را تسلیت گفت

رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین در پیامی ضایعه درگذشت رئیس جمهور و وزیر امور خارجه را به مردم و رهبر ایران تسلیت گفت و با ملت ایران اعلام همدردی کرد.

محمود عباس: تسلیت و همدردی صمیمانه خودم را به مردم برادر ایران عرض می‌کنم و از خداوند منان خواستاریم که رئیس جمهور فقید ایران و آن مرحوم را مورد رحمت خود قرار دهد و به خانواده محترمشان صبر و شکیبایی عنایت فرماید.

وزیر خارجه اردن برای رئیس جمهور فقید ایران و هیات همراه طلب رحمت کرد

«ایمن الصفدی» وزیرخارجه اردن: رحمت خدا بر رئیس جمهور ایران ابراهیم رئیسی و برادر حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه و همراهانشان. عمیق‌ترین تسلیت ما به ملت برادر ایران، رهبری و دولت آنها و ما با آنها در این فاجعه سخت اعلام همدردی می‌کنیم.

پیام مقام حکومت سرپرست طالبان در پی شهادت رئیس جمهور کشورمان

رویترز به نقل از معاون نخست وزیر حکومت سرپرست طالبان: افغانستان و تمام شهروندان این کشور نسبت به شنیدن خبر فوت رئیس جمهور ایران احساس اندوه شدید می‌کنند.

شی جین پینگ: مردم چین یک دوست خوب را از دست دادند

شی جین پینگ، رئیس جمهور چین به نیابت از دولت و مردم این کشور، شهادت سیدابراهیم رئیسی، رئیس جمهور ایران را در سانحه سقوط بالگرد تسلیت گفت.

وانگ وِن‌بین، سخنگوی وزارت خارجه چین گفت: شی جین‌پینگ درگذشت (سیدابراهیم) رئیسی، رئیس جمهور ایران را به محمد مخبر، معاون اول وی تسلیت می‌گوید و به نیابت از دولت و مردم چین، مراتب تسلیت خود را ابراز می‌دارد.

وی افزود: شی جین‌پینگ تاکید کرد که درگذشت دلخراش رئیس جمهور ایران، ضایعه‌ای بزرگ برای مردم ایران است و مردم چین نیز یک دوست خوب را از دست دادند.

ادای احترام مردم روسیه به شهدای سقوط بالگرد رئیس‌جمهور

تصاویر نیمه برافراشته شدن پرچم سفارت جمهوری اسلامی ایران در روسیه و ادای احترام تعدادی از مردم روسیه به شهدای سقوط بالگرد رئیس جمهور.

تسلیت جبهه خلق برای آزادی فلسطین به مناسبات شهادت آیت‌الله رئیسی

جبهه خلق برای آزادی فلسطین در پیامی همبستگی و حضور خود در کنار ملت و رهبری ایران را اعلام و تاکید کرد که اطمینان دارد ایران این مصیبت را پشت سر خواهد گذاشت.

اردوغان: در این شرایط غم‌بار در کنار ایران هستیم

رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه شهادت رئیس جمهور ایران و وزیر خارجه کشورمان را تسلیت گفت.

وی در پیام خود تاکید کرد: ترکیه در این شرایط سخت و غم بار در کنار همسایه خود می‌ایستد.

پوتین شهادت آیت الله رئیسی را تسلیت گفت

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در پیامی ضمن تسلیت درگذشت آیت الله رئیسی و هیات همراه ایشان تاکید کرد: رئیس جمهوری فقید ایران نقشی غیر قابل توصیف در تقویت روابط تهران و مسکو داشت.

اتحادیه اروپا: درگذشت رئیس‌جمهور و وزیر خارجه ایران را صمیمانه تسلیت می‌گوییم

«شارل میشل» رئیس شورای اروپا با انتشار پیامی در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: اتحادیه اروپا تسلیت صمیمانه خود را بابت درگذشت رئیس‌جمهور رئیسی و امیرعبداللهیان، وزیر خارجه و دیگر اعضای هیات آنها را در سانحه سقوط بالگرد ابراز می‌دارد.

شارل میشل همچنین با خانواده شهدا ابراز همدردی کرد.

پادشاه اردن: در کنار ایران هستیم

پادشاه اردن در واکنش به شهادت آیت الله رئیسی: در این شرایط سخت در کنار برادرانمان در ایران هستیم.

وزیر خارجه ترکیه شهادت آیت‌الله رئیسی را تسلیت گفت

هاکان فیدان وزیر خارجه ترکیه شهادت آیت الله رئیسی رئیس‌جمهور کشورمان و هیأت همراه ایشان را تسلیت گفته و تصریح کرد که آنکارا هماهنگی کاملی با مقامات ایرانی بعد از این حادثه داشته است.

الهام علی‌اف: ایران یک سیاستمدار برجسته را از دست داد

الهام علی اف رئیس جمهور جمهوری آذربایجان در واکنش به شهادت رئیس جمهور ایران: ایران یک سیاستمدار برجسته را از دست داد که عمر خود را در مسیر خدمت به کشورش صرف کرد.

اعلام سه روز عزای عمومی در لبنان در پی شهادت آیت‌الله رئیسی

دولت لبنان در پی شهادت آیت الله رئیسی و هیات همراه ایشان سه روز عزای عمومی اعلام کرد.

پیام تسلیت عمار حکیم به رهبر و ملت ایران در پی شهادت رئیس جمهور و همراهانش

سید عمار حکیم، رییس جریان حکمت ملی عراق در پیامی نوشت: با تأسف و تأثر خبر شهادت آیت الله سیدابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری اسلامی ایران و شخصیت برجسته سیاسی اسلامی، و همچنین شماری از همراهان ایشان به خصوص آقای حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه، و امام جمعه تبریز و استاندار آذربایجان شرقی بر اثر سقوط بالگرد حامل آنان در شمال غرب ایران را دریافت کردیم.

نقش پررنگ آن فقید در حیات انقلابی و سیاسی و فرهنگی ایران و منطقه و جهان را گرامی می‌داریم و این سانحه را به رهبر معظم انقلاب امام خامنه‌ای صمیمانه تعزیت می‌گوییم و با ملت و دولت ایران هم‌دردی می‌کنیم و به خانواده و بستگان آن فقید تسلیت می‌گوییم و از خداوند متعال می‌خواهیم که آن فقید عزیز را مشمول رحمت واسعه خویش قرار دهد و در بهشت برین جای دهد.

پیام تسلیت رئیس جمهور مصر

ریاست جمهوری مصر در پی وقوع سانحه هوایی در ایران و شهادت رئیس جمهور و وزیر خارجه کشورمان به همراه جمعی از یارانشان یک بیانیه صادر کرد.

در این بیانیه آمده است: «عبدالفتاح السیسی» رئیس جمهور مصر صمیمانه فوت رئیس جمهور و وزیر خارجه ایران را به ملت این کشور تسلیت می‌گوید.

تسلیت مقامات کشورهای مختلف جهان در پی شهادت رئیس جمهور

گردان‌های سیدالشهداء عراق شهادت آیت‌الله رئیسی را تسلیت گفت

ابوآلاء الولائی دبیرکل گردان‌های سیدالشهداء عراق شهادت سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور ایران و هیئت همراه وی را تسلیت گفته و تاکید کرد که این عزا، برای امام خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران و کشورهای عضو محور مقاومت و ملت ایران، روز عزا است.

واکنش حزب الله

حزب الله لبنان به مناسبت شهادت رئیس جمهور ایران و جمعی از یاران ایشان با صدور بیانیه‌ای تاکید کرد: این ضایعه دردناک را به مولانا صاحب الزمان، مقام معظم رهبری، مراجع عظام و ملت عزیز ایران و تمام مسلمانان و آزادگان جهان تسلیت می‌گوئیم.

در ادامه این بیانیه آمده است: شهید سید ابراهیم رئیسی را از دیرباز می‌شناسیم. ایشان برادر بزرگ، حامی قدرتمند و مدافع سرسخت مسائل مهم امت اسلامی به ویژه آرمان فلسطین و حامی جنبش‌های مقاومت در تمامی پست‌های مسئولیت خود بود.

حزب الله لبنان تاکید کرد: شهید ابراهیم رئیسی خادم مخلص و صادق برای ملت ایران و یار وفادار مقام معظم رهبری و امید بزرگ تمام مظلومان بود. برادر عزیزمان شهید حسین امیر عبداللهیان نیز در تمام مناصب و پست‌های خود از جمله پست وزارت خارجه به عنوان یک مسئول فعال، فداکار و دوستدار جنبش‌های مقاومت و حامی آنها در تمام محافل سیاسی و دیپلماتیک ظاهر شد.

در این بیانیه آمده است: از خداوند متعال برای این شهدای بزرگ رحمت واسعه و برای بازماندگان صبر جمیل مسالت داریم. امیدواریم ملت ایران با عزم راسخ در ادامه مسیر امام راحل و تمام شهدا گام بردارد.

تسلیت مقامات کشورهای مختلف جهان در پی شهادت رئیس جمهور

وزیر خارجه نیوزیلند: در غم مردم ایران شریکیم

وینستون پترس، وزیر خارجه نیوزیلند با انتشار پیامی در شبکه اجتماعی ایکس، شهادت سیدابراهیم رئیسی، رئیس جمهور، حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه و همراهان‌شان را در سانحه سقوط بالگرد تسلیت گفت.

در این پیام آمده است: «در غم مردم ایران شریک هستیم. به خانواده رئیس جمهور، وزیر خارجه و هیات همراه‌شان تسلیت می‌گوییم.»

رئیس اقلیم کردستان عراق: درگذشت ایراهیم رئیسی و هیات همراه، ما را عمیقاً ناراحت کرد

نیچروان بارزانی، رئیس اقلیم کردستان عراق ضمن ابراز «عمیق‌ترین تسلیت‌ها به دولت و مردم ایران» بابت شهادت آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور کشورمان و هیات همراه، اعلام کرد که «مرگ آنها ما را عمیقاً ناراحت کرد.»

جوزف بورل: درگذشت آیت‌الله رئیسی را خالصانه تسلیت می‌گویم

«جوزف بورل» مسئول سیاست خارجی در پیامی شهادت آیت الله رئیسی رئیس جمهوری ایران و هیات همراه ایشان را خالصانه تسلیت گفت.

تسلیت حشد شعبی

حشد شعبی عراق با انتشار تصویری مشترک از شهید سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور کشورمان و شهید سردار قاسم سلیمانی و شهید ابومهدی المهندس، شهادت رئیس جمهور ایران را تسلیت گفت.

رئیس شورای عالی سیاسی یمن: شهید سید ابراهیم رئیسی نمونه بارز یک رهبر مسلمان، شجاع و وفادار به مسائل مهم امت اسلامی بود

«مهدی المشاط» رئیس شورای عالی سیاسی یمن در واکنش به وقوع سانحه هوایی در ایران تاکید کرد: شهید سید ابراهیم رئیسی نمونه بارز یک رهبر مسلمان، شجاع و وفادار به مسائل مهم امت اسلامی بود. مواضع ایشان در قبال امت اسلامی به ویژه آرمان فلسطین قدرتمندانه و جسورانه بود.

وی در ادامه افزود: شهادت سید ابراهیم رئیسی ضایعه بزرگی برای تمام ملت‌های مسلمان به شمار می‌رود. این ضایعه را به مقام معظم رهبری و ملت ایران تسلیت می‌گوئیم.

المشاط تصریح کرد: ما در کنار جمهوری اسلامی ایران ایستاده ایم و مطمئن هستیم که این کشور می‌تواند با قدرت بر این ضایعه صبر کرده و از آن عبور کند.

واکنش امیر قطر

«شیخ تمیم بن حمد آل ثانی» امیر قطر با انتشار یک پست در شبکه ایکس تاکید کرد: صمیمانه به دولت و ملت جمهوری اسلامی ایران فوت ابراهیم رئیسی رئیس جمهور و حسین امیر عبداللهیان وزیر خارجه و هیأت همراه ایشان را در سانحه هوایی دردناک تسلیت می گویم.

وی در ادامه افزود: از خداوند متعال برای درگذشتگان رحمت واسعه و برای بازماندگان صبر جمیل مسالت دارم. إنا لله وإنا إلیه راجعون.

الحوثی: به ملت ایران و رهبری این کشور صمیمانه تسلیت می‌گوئیم

«محمد علی الحوثی» عضو شورای عالی سیاسی یمن تاکید کرد: به ملت ایران و رهبری این کشور صمیمانه تسلیت می‌گوئیم. برای خانواده‌های این عزیزان از خداوند متعال صبر مسالت دارم.

وی در ادامه افزود: ملت ایران همچنان پیوند خود را رهبران مخلص خود حفظ خواهد کرد.

وزیر خارجه هند: عمیقاً بهت‌زده شدم / در این حادثه غمبار در کنار مردم ایرانیم

«سوبرامانیام جایشانکار» وزیر خارجه هند در پیامی به زبان فارسی در شبکه اجتماعی «ایکس» شهادت سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور و حسین امیر عبداللهیان، وزیر خارجه ایران را تسلیت گفت.

در متن این پیام آمده است: «از شنیدن خبر درگذشت دکتر ابراهیم رئیسی رئیس جمهور ایران و حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه در سقوط هلیکوپتر عمیقاً بهت زده شدم. جلسات متعدد خود با آنها را به یاد می آورم که آخرین بار در ژانویه ۲۰۲۴ بود به خانواده‌هایشان تسلیت می‌گوئیم. ما در این حادثه غمبار در کنار مردم ایرانیم.»

تسلیت مقامات کشورهای مختلف جهان در پی شهادت رئیس جمهور

وزارت خارجه بلاروس: بلاروس دوستان واقعی خود را از دست داد

وزارت خارجه بلاروس در پی سقوط بالگرد شهید آیت الله ابراهیم رئیسی رئیس جمهور کشورمان و هیئت همراه ابراز داشت که این فاجعه، تنها خسارتی برای ملت ایران نیست، بلکه بلاروس نیز دوستان واقعی خود را از دست داده است.

پاکستان عزای عمومی اعلام کرد / شهبار شریف: به نشانه احترام به رئیس‌جمهور ایران، پرچم پاکستان نیم‌افراشته می‌شود

شهباز شریفت، نخست‌وزیر پاکستان نیز با انتشار پیامی در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: کمتر از یک ماه پیش در سفری تاریخی میزبان رئیس‌جمهور ایران و حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه بودم؛ آن‌ها دوستان خوب پاکستان بودند. پاکستان به‌نشانه احترام به رئیس‌جمهور و همراهانش و همبستگی با کشور برادر، یک روز عزای عمومی اعلام خواهد کرد و پرچم کشور نیمه‌برافراشته خواهد بود.

نیکلاس مادورو: شوکه شدم / برادرم رئیسی شخصی خاص و رهبری فوق‌العاده بود

نیکلاس مادورو، رئیس‌جمهور ونزوئلا با انتشار پیامی، شهادت رئیس‌جمهور کشورمان و هیأت همراه را تسلیت گفت.

در پیام رئیس‌جمهور ونزوئلا آمده است که «از اخبار سخت در مورد فقدان فیزیکی ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری اسلامی ایران شوکه شدم. کیلیا که دوست همسرش است و من از خداحافظی با یک فرد نمونه بسیار متأسفیم، برادر ما ابراهیم، یک رهبر فوق‌العاده جهانی بود، یک انسان عالی، مدافع حاکمیت مردمش و دوست بی قید و شرط کشور ما».

مادورو همچنین به نمایندگی از مردم ونزوئلا ضمن ابراز تسلیت عمیق با رهبر معظم انقلاب اسلامی گفت که «امیدواریم چنین ضایعه حساسی مورد مغفرت الهی قرار گیرد».

رئیس‌جمهور ونزولا در پایان پیام تسلیت خود، ایران را «نمونه عزت و اخلاق و مقاومت» خواند.

مودی: از درگذشت دکتر رئیسی عمیقاً متأسفم / هند در کنار ایران است

«نارندا مودی» نخست‌وزیر با انتشار پیامی در شبکه اجتماعی ایکس ضمن تسلیت شهادت رئیس‌جمهور کشورمان ا علام کرد که «هند در زمان اندوه کنار ایران است.» از درگذشت غم‌انگیز دکتر سید ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور جمهوری اسلامی ایران، عمیقاً متأسف و متأثر شدم. سهم وی در تحکیم روابط دوجانبه هند و ایران همیشه در یادها خواهد ماند. از صمیم قلب به خانواده وی و مردم ایران تسلیت می‌گویم. هند در این زمان غم و اندوه در کنار ایران ایستاده است.

نخست وزیر عراق: ما حمایت خود را از ملت دوست و برادر، ایران به دنبال رقم خوردن این فاجعه دردناک اعلام می‌نمائیم

«محمد شیاع السودانی» نخست وزیر عراق با انتشار یک پست در شبکه ایکس تاکید کرد: با غم فراوان، خبر فوت رئیس جمهور ایران، وزیر خارجه این کشور و جمعی از همراهان ایشان را در پی سقوط بالگرد حامل آنها دریافت کردیم.

السودانی اضافه کرد: تسلیت عمیق خود را به مقام معظم رهبری، دولت و ملت ایران در پی حادثه به وقوع پیوسته برای رئیس جمهور این کشور تقدیم می‌کنیم.

وی در ادامه افزود: ما حمایت خود را از ملت دوست و برادر، ایران و مسئولان دیگر این کشور به دنبال رقم خوردن این فاجعه دردناک اعلام می‌نمائیم.

کمیته‌های مقاومت فلسطین: ما مطمئن هستیم که ملت بزرگ ایران و رهبری این کشور می‌تواند از این غم بزرگ عبور کنند

کمیته‌های مقاومت فلسطین در واکنش به شهادت رئیس جمهور کشورمان در یک حادثه هوایی تاکید کردند: ما مطمئن هستیم که ملت بزرگ ایران و رهبری این کشور می‌تواند از این غم بزرگ عبور کنند؛ همانطور که در تمام گذرگاه‌های سخت این کار را انجام داده اند.

این کمیته‌ها اضافه کردند: فلسطین، مردم و مقاومت آن هرگز خدمات این شهیدان مبارز به ملت و آرمان فلسطین را فراموش نخواهند کرد.

حماس: ملت ایران ما را در غم خود شریک بدانند

شبکه المیادین به نقل از جنبش حماس گزارش داد: تسلیت صمیمانه خود را به مقام معظم رهبری و دولت و ملت دوست، ایران تقدیم می‌کنیم. ملت ایران ما را در غم خود شریک بدانند. جنبش حماس در کنار ملت برادر خود ایستاده است.

شهدای این حادثه از برجسته‌ترین مقامات ایران بودند که در حمایت از آرمان فلسطین و مبارزات ملت ما مواضع شرافتمندانه ای اتخاذ کردند.

جنبش حماس در ادامه تاکید کرد: ما مطمئن هستیم که جمهوری اسلامی ایران می‌تواند از پیامدهای این فقدان بزرگ عبور کند.

خبر شهادت رئیس جمهور کشورمان و وزیر خارجه و جمعی از همراهان ایشان به صورت گسترده به سرخط اخبار رسانه‌های مطرح جهان تبدیل شده است.

واکنش دولت نجات ملی یمن به شهادت رئیس جمهور کشورمان

سخنگوی دولت نجات ملی یمن درباره شهادت رئیس جمهور ایران تاکید کرد: این مصیبت وارده را به رهبری، دولت و ملت ایران و تمام مستضعفین جهان تسلیت می‌گوئیم.

کد خبر 6112749

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • IR ۰۹:۵۱ - ۱۴۰۳/۰۲/۳۱
      18 3
      گریه میکنم برای فقدان رئیس جمهورم، به شدت ناراحت شدم، کاش میشد زمان و به عقب برگردوند
      • IR ۱۳:۰۰ - ۱۴۰۳/۰۲/۳۱
        15 2
        و برای حسین امیرعبداللهیان با اون همه اصالت و خوشرو و متعهد. واقعا آتیش گرفتم واسش
    • علی IR ۱۳:۲۶ - ۱۴۰۳/۰۲/۳۱
      0 0
      روحش شاد یادش گرامی
    • ناشناس IR ۱۳:۵۳ - ۱۴۰۳/۰۲/۳۱
      0 0
      تا الان نه فرانسه نه انگلیس نه آلمان نه ایتالیا نه هلند و حتی نه امریکا و کانادا واکنشی نشان نداده اند
    • علی AE ۱۶:۳۱ - ۱۴۰۳/۰۲/۳۱
      0 0
      خیلی جانکاه بودواقعا،برای بعضی ازما..هنوز..باورکردنی.. نیست.
    • بهمن GB ۱۶:۵۸ - ۱۴۰۳/۰۲/۳۱
      0 0
      از دست دادن آقای رئیسی و آقای امیر عبداللهیان دو گوهر گرانبها و همراهان بسیار غم انگیز است. روح این شهدا و شهدای اسلام شاد.
    • ۰۱:۱۵ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۱
      2 1
      در طول سه سال خدمت آقای رئیسی در مقام ریاست جمهوری ، همواره اعتقاد داشتم ایشان یکی از بهترین روسای جمهور تاریخ ایران هستند روحش شاد