۲۲ تیر ۱۴۰۱، ۱۶:۲۶

در سفر رئیس جمهور به قزوین صورت گرفت؛

اختصاص ۳۰ میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل پروژه توان‌بخشی قزوین

اختصاص ۳۰ میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل پروژه توان‌بخشی قزوین

قزوین - مدیرکل بهزیستی استان قزوین گفت: یکی از پروژه‌های نیمه‌کاره بهزیستی در استان قزوین، مرکز جامع توان‌بخشی است که در سفر رئیس جمهور به استان ۳۰ میلیارد تومان اعتبار به آن اختصاص یافت.

به گزارش خبرنگار مهر، علی دهباشی پور در نشست خبری با اصحاب رسانه که ظهر چهارشنبه به مناسبت گرامی داشت هفته بهزیستی در سالن جلسات این اداره کل برگزار شد اظهار کرد: مطالبه گری یک تکلیف اجتماعی برای رفع مسائل و مشکلات در جامعه است.

مدیرکل بهزیستی استان قزوین با بیان اینکه در سال گذشته ۱۳ هزار و ۳۰۰ نوزاد در استان قزوین برای معلولیت غربالگری شده‌اند، عنوان کرد: از ابتدای سال جاری تا به امروز نیز ۳ هزار نفر در قزوین از نظر معلولیت غربالگری شده‌اند.

وی با اشاره به اینکه بخشی از معلولیت‌های گفتاری و شنوایی مادرزادی هستند تصریح کرد: شایع‌ترین اختلالات شنوایی از مشکلات گوش، حلق و حنجره در کودکی سرچشمه می‌گیرد که ممکن است با افزایش سن به حساسیت‌های فصلی، لوزه سوم، افت شنوایی و معلولیت شنوایی در سنین بالاتر منجر شود.

این مسئول زدن ضربه به‌صورت کودکان را از دیگر مصادیق افت شنوایی و پارگی پرده گوش دانست و ابراز کرد: کودکانی که تا سن یک‌سالگی از آوا و حروف استفاده نمی‌کنند ممکن است دچار اختلالات گفتاری باشند و بر همین اساس نیاز به افزایش آگاهی و غربالگری مداوم بیش از هر چیزی در خانواده‌ها احساس می‌شود.

وی با بیان اینکه در سال گذشته ۴۵ هزار و ۷۵۵ کودک یک تا شش سال در حوزه بینایی غربالگری شده‌اند، ادامه داد: از ابتدای سال جاری تا به امروز نیز هزار و ۳۸۵ کودک غربالگری بینایی شده‌اند.

دهباشی پور بیان کرد: آگاه‌سازی خانواده‌ها و ایجاد انگیزه برای غربالگری بینایی می‌تواند سبب پیشگیری از برخی بیماری‌ها نظیر تنبلی چشم، بیماری آرپی، آب سیاه و دیابت شود.

این مسئول با بیان اینکه غربالگری شنوایی، مشاوره ژنتیکی، غربالگری بینایی و گفتاردرمانی از دیگر خدمات بهزیستی برای پیشگیری از معلولیت‌ها است تأکید کرد: مشاوره در حوزه ژنتیک برای ۱۴ هزار نفر در سال گذشته و در سال جاری برای هزار ۱۵۷ نفر انجام شد که از این تعداد برای ۶۵۰ مورد اقدامات بعد از مشاوره نیز صورت گرفت.

وی با اشاره به اینکه مراجعین حوزه مشاوره در بخش‌های مختلف ازدواج، کودک و خانواده در سال گذشته ۲۳ هزار و ۱۲۶ نفر بودند، افزود:، در سال جاری ۶ هزار ۱۶۰ مورد مشاوره حضوری و از طریق سامانه ۱۴۸۰ نیز ۳۶ هزار مشاوره صورت گرفته است.

مدیرکل بهزیستی استان قزوین تصریح کرد: اختلافات زناشویی، اعتیاد و خیانت بیشترین عامل مراجعه به مشاوره در استان قزوین است.

دهباشی پور عنوان کرد: متأسفانه عدم آگاهی سبب شده تا استقبال شهروندان از مشاوره کم شود که نتیجه آن نیز چیزی جز بروز برخی ناهنجاری‌های اجتماعی نظیر همسر آزاری و کودک‌آزاری نخواهد بود.

این مسئول با اشاره به اینکه مداخله در ورزش و فضاهای تفریحی از برنامه‌های دیگر بهزیستی در امر پیشگیری است تشریح کرد: یکی از نگرانی‌های خانواده‌های مددجویان پرداخت حق پرستاری است که این امر بیشتر در خصوص معلولین جسمی و حرکتی که توانایی انجام ساده‌ترین کارها را ندارند انجام می‌شود و ما در تلاش هستیم تا در حوزه تأمین و افزایش اعتبار این مسئله گام‌های مؤثری برداریم.

این مسئول مطرح کرد: یکی از پروژه‌های نیمه‌کاره بهزیستی در استان قزوین مرکز جامع توان‌بخشی است که در سفر رئیس جمهور به استان قزوین ۳۰ میلیارد تومان اعتبار به این پروژه اختصاص یافت.

وی در پایان با اشاره به اینکه سال گذشته اداره کل بهزیستی استان قزوین رتبه ۲۹ در ردیف بودجه کشور را داشت گفت: این رقم و جایگاه بودجه‌ای استان در سال ۱۴۰۱ افزایش یافته است.

کد خبر 5537717

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha