۱۲ مرداد ۱۴۰۱، ۱۵:۰۱

مدیر جهاد کشاورزی اردبیل خبر داد؛

ممنوعیت سوزاندن بقایای گیاهی پس از برداشت محصول در مزارع اردبیل

ممنوعیت سوزاندن بقایای گیاهی پس از برداشت محصول در مزارع اردبیل

اردبیل- مدیر جهاد کشاورزی شهرستان اردبیل گفت: سوزاندن بقایای گیاهی پس از برداشت محصول مزارع در اردبیل ممنوع بوده و با عاملان برخورد می‌شود.

به گزارش خبرنگار مهر، علی‌حسین احدی‌عالی ظهر چهارشنبه در جمع خبرنگاران اظهار کرد: سوزاندن بقایای گیاهی بعد از برداشت محصول از سطح مزارع موجب از بین رفتن مواد ارزشمند خاک، افزایش شوری خاک زراعی، آلودگی آب و هوا و محیط زیست می‌شود و این موارد مواد مغذی خاک را از بین می‌برد.

وی با اشاره به فقیر شدن خاک زراعی پس از سوزاندن افزود: آتش زدن کاه و کلش پس از برداشت گندم و جو طبق ماده ۶۸۸ قانون مجازات اسلامی و ماده ۲۰ قانون هوای پاک ممنوع بوده و جرم تلقی می‌شود.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان اردبیل بیان کرد: سوزاندن بقایای گیاهی پس از برداشت محصول مزارع در اردبیل ممنوع بوده و آتش‌زنندگان به مراجع قضائی معرفی شده و دادگاهی می‌شوند.

احدی‌عالی ادامه داد: کشاورزان برای این اقدام خود دلایلی از جمله سریع‌تر آماده شدن زمین برای کشت بعدی و از بین بردن آفات و علف‌های هرز را عنوان می‌کنند ولی باید به جای این روش غلط استفاده از سموم مناسب و تناوب زراعی و اجرای خاک ورزی حفاظتی جایگزین شود.

وی افزود: به کشاورزان توصیه می‌شود از سوزاندن کاه و کلش و بقایای گیاهی در مزارع خودداری و موارد تخلف را به شماره ارتباطات مردمی ۱۵۴۰ و یا اداره حفاظت محیط زیست شهرستان تابعه گزارش کنند.

کد خبر 5555146

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha