۱۳ مرداد ۱۴۰۱، ۹:۱۴

تحلیلگران بررسی کردند؛

سفر پلوسی به مثابه بازی با آتش است/ واکنش نظامی چین

سفر پلوسی به مثابه بازی با آتش است/ واکنش نظامی چین

تحلیلگران به سفر رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان واکنش نشان داد و درباره تبعات خطرناک آن هشدار دادند.

به گزارش خبرگزاری مهر، اسپوتنیک در گزارشی با اشاره به سفر نانسی پلوسی رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان آنرا در راستای ریختن بنزین روی آتش توصیف کرد که واشنگتن در قبال پکن ایفا می‌کند.

این رسانه به نقل از مختار غباشی معاون رئیس مرکز مطالعات سیاسی و راهبردی آورده است: این سفر به مانند بازی با آتش و تلاش آمریکا برای تحریک چین و ریختن بنزین روی آتش است و هدف رسیدن به اهداف راهبردی است.

وی افزود: آمریکا به خوبی می‌داند که به پایان خط رسیده است و از همین رو به دنبال برهم زدن اوضاع با هدف تحقق منافع، رقبای سنتی خود است که چین یکی از آن محسوب می‌شود این حالت ضعف آمریکا سبب می‌شود که که چین را وارد جنگ یا نوعی از کشمکش به سبب این اقدامات تحریک آمیز کند آمریکا به خوبی می‌داند که به پایان خط رسیده است و از همین رو به دنبال برهم زدن اوضاع با هدف تحقق منافع، رقبای سنتی خود است که چین یکی از آن محسوب می‌شود این حالت ضعف آمریکا سبب می‌شود که که چین را وارد جنگ یا نوعی از کشمکش به سبب این اقدامات تحریک آمیز کند.

این تحلیلگر امور راهبردی تاکید کرد: واکنش‌های چین در این سطح رویداد، تا حد زیادی طبیعی است، اما ممکن است که به سمت تحرکات نظامی هم گسترش یابد.

وی در عین حال روند اوضاع را با توجه به اقدامات تحریک آمیز آمریکا منوط به توان طرف‌ها دانست به ویژه در سایه تهدیدات چین و اقدام پکن در قطع بخش عمده توافقات تجاری با تایوان و نیز برگرداندن برخی محموله‌هایی که در آستانه رسیدن به بنادر تایوان بودند و نیز تعطیلی پروازهای تجاری و مسافربری در دریای چین جنوبی.

این تحلیلگر امور بین المللی گفت: آمریکا مدعی است که سفر پلوسی اقدامی فردی است و ربطی به وزارت خارجه و دولت آمریکا ندارد اما آمریکا نوعی راهبرد مرموز را دنبال می‌کند و سفر پلوسی بدون موافقت دولت آمریکا نمی‌تواند که رخ داده باشد. اینکه منکر ارتباط می‌شود در واقع تلاشی برای آرام کردن چین و جلوگیری از خشم آن است به ویژه که پکن تایوان را بخش جدانشدنی چین می‌داند.

سفر پلوسی به مثابه بازی با آتش است/ واکنش نظامی چین

وی افزود: این سفر تبعات خطرناک و واکنش چین را به دنبال خواهد داشت به ویژه که پلوسی در سفر خود از تقویت روابط اقتصادی و تضمین امنیت تایوان سخن گفته است که این اقدام تحریک آمیز آشکار و چالشی بزرگ برای چین است. چین این سفر را یک تنش خطرناک می‌داند و این تحرکات سیاسی بر دامنه تنش به ویژه با توجه به فضای بحرانی منطقه می‌افزاید.

خالد عکاشه مدیر اندیشکده و مرکز راهبردی مصری از این سفر به مثابه پیامی از سوی آمریکا برای متحدانش در منطقه مانند ژاپن و استرالیا و هند و کره جنوبی نام برد و اینکه قصد دارد نشان دهد که همچنان قوی و قابل اعتماد است و توان مقابله با چین و دیکته کردن دیدگاهش را دارد.

کد خبر 5555687

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • IR ۱۰:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۳
      0 0
      جوبایدن یه کفتار پیره که نقشه های شومی تو سرشه میخواد جنگ دنیاها راه بندازه