۲۰ مرداد ۱۴۰۱، ۸:۴۱

با هدف تولید بذر استاندارد؛

کمیسیون بازنگری تولید بذر سیب‌زمینی در اردبیل تشکیل می‌شود

کمیسیون بازنگری تولید بذر سیب‌زمینی در اردبیل تشکیل می‌شود

اردبیل - رئیس موسسه تحقیقات، ثبت، گواهی و کنترل بذر و نهال کشور گفت: کمیسیون بازنگری تولید بذر سیب‌زمینی با هدف تولید بذر گواهی‌شده و استاندارد و با مدیریت جهاد کشاورزی اردبیل تشکیل می‌شود.

به گزارش خبرنگار مهر، محمدحسن عصاره شامگاه چهارشنبه در جلسه کمیته فنی بذر سیب زمینی استان اردبیل اظهار کرد: کمیسیون بازنگری تولید بذر سیب‌زمینی با هدف تولید بذر گواهی‌شده و استاندارد و با مدیریت جهاد کشاورزی اردبیل تشکیل می‌شود.

وی با بیان اینکه برای تولید بذر دارای گواهی، ایجاد مزارع ایزوله و با فاصله ۴۰۰ متر از مزارع همجوار ضروری است، افزود: کارشناسان باید با نظرات فنی و تجربی دقیق موضوع تولید بذر سیب زمینی را بررسی کرده و راهکارهای تولید بذر مورد تأیید و دارای گواهی معتبر را برای تصویب در هیأت امنای مؤسسه تحقیقات، ثبت، گواهی و کنترل بذر و نهال کشور ارائه کنند.

رئیس مؤسسه تحقیقات، ثبت، گواهی و کنترل بذر و نهال کشور بیان کرد: در بحث تولید بذر سیب زمینی تنها مشکل موضوع ایزولاسیون مزارع تولید بذر نیست چرا که میزان مصرف بذر گواهی شده هم چندان زیاد نبوده و لازم است که با کمک دولت، تولید و مصرف بذر سیب زمینی همگام پیش برود.

عصاره ادامه داد: از نظر فنی در خصوص موضوع حساس تأمین استاندارد بذر، نباید امروز کاری بکنیم که در سال‌های پیش‌رو، برای مردم و کشاورزان گرفتاری و مشکل جدی دیگری ایجاد شود.

وی افزود: بخش مهمی از تولید محصول و بذر سیب زمینی کشور هر چند بدون گواهی رسمی، در اردبیل انجام می‌شود و اگر این استان در زمینه تولید دچار مشکل شود، کل کشور دچار مشکل خواهد شد.

کد خبر 5560533

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha