۲۵ مرداد ۱۴۰۱، ۱۳:۰۲

«منهای مرکز» پرونده سفرهای استانی دولت-۱۰

زنجانی‌ها امیدوار به رستگاری در دولت سیزدهم

زنجانی‌ها امیدوار به رستگاری در دولت سیزدهم

زنجان- بازخوانی و بررسی دهمین سفر رئیس جمهور به استان زنجان در یک سالگی دولت نشان دهنده این است که مصوبات این سفر در انتظار تخصیص اعتبار هستند.

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها: استان زنجان با وجود قرار گرفتن در شاه‌راه ارتباطی مرکز به شمال‌غرب کشور، همواره از جایگاه واقعی خود در زمینه توسعه در بخش‌های مختلف به دور بوده است، به گونه‌ای که نبود سیستم مناسب و عادلانه در توزیع ثروت و استقرار صنایع در سطح استان زنجان نیز تأثیر زیادی بر شدت محرومیت در این استان گذاشته بود.

بی‌شک با وجود ظرفیت‌های مهم و ارزشمند در حوزه‌های مختلف در استان زنجان، این منطقه به دلیل وجود برخی سوء‌مدیریت‌ها، نبود نگاه کارشناسی در برنامه‌ریزی و اجرای پروژه‌ها، نبود برنامه مدون در توزیع عادلانه ثروت و صنایع و برخی موارد دیگر، عقب نگه داشته است.

در این راستا با توجه به برنامه‌ریزی صورت گرفته در خبرگزاری مهر مبنی بر پیگیری نظام مسائل و نیز مصوبات و برنامه‌های دولت در استان‌ها در قالب پرونده‌ای با انتشار گونه‌های مختلف رسانه‌ای ضمن تبیین ظرفیت استان‌ها در بخش‌های مختلف، تلاش کردیم بستری برای تسریع در تحقق وعده‌های دولت و پیگیری مطالبات مردم را فراهم کنیم.

مطالبات مردم استان زنجان از دولت سیزدهم

قبل از سفر رئیس‌جمهور خبرگزاری مهر در سلسله گزارش‌هایی ضمن طرح برخی مسائل استان زنجان، بستر طرح مطالبات و خواسته‌های مردم را نیز فراهم کرد که در این راستا منطبق بر نظام مسائل تدوین شده در این خبرگزاری، مهم‌ترین مطالبات استان در حوزه‌های مختلف صنعتی، کشاورزی، فرهنگی، سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و … مورد اشاره قرار گرفت تا زمینه‌ای برای توجه به این مطالبات در مصوبات سفر دولت فراهم شود.

زنجانی ها امیدوار به رستگاری در دولت سیزدهم

وجود پروژه‌های نیمه‌تمام صنعتی و عمرانی همانند پتروشیمی زنجان، ورزشگاه ۱۵ هزار نفری، بیکاری، تورم، محرومیت در نقاط شهری و روستایی استان زنجان، مسائل فرهنگی و اجتماعی، چالش‌های مختلف حوزه کشاورزی و گردشگری و … مشکلات حوزه صنعت بود که خبرگزاری مهر جداگانه همه این مطالبات را قبل از سفر رئیس‌جمهور به زنجان در سلسله گزارش‌هایی طرح و بر ضرورت رفع مسائل و مشکلات مربوط به آن‌ها تاکید کرد.

خبرگزاری مهر در آستانه روی کار آمدن کابینه دولت سیزدهم در گزارشی تحت عنوان «استان زنجان نیازمند بازتعریف عدالت در توسعه»، به چالش‌ها و مطالبات استان در حوزه‌های مختلف پرداخت. «لزوم توسعه متوازن عدالت در استقرار صنایع در زنجان»، «پسماندهای سرب و روی نماد برداشت اشتباه از توسعه صنعتی زنجان»، «مسائل زیست‌محیطی و رفع تنش‌های حوزه آب باید در این سفر در اولویت برنامه‌ها باشد» و «ضرورت توجه به ظرفیت‌های اقتصاد دیجیتال در استان زنجان» از محورهای مهم صحبت‌های صاحب‌نظران مصاحبه شونده در این گزارش بود.

حوزه صنعت و اقتصاد استان زنجان را می‌توان یکی از بخش‌های مهم در توسعه استان عنوان کرد که همواره با توجه به حجم و گستردگی حوزه کاری با چالش‌هایی مواجه بوده و مطالبه‌ای داشته‌اند که در این میان خبرگزاری مهر در استان، سفر دولت سیزدهم به زنجان، گزاری تحت عنوان «بخشنامه‌های خلق‌الساعه ترمز صادرات زنجان» با محوریت گفت‌وگو با فعالان حوزه صنعت و اقتصاد استان منتشر کرد. «لزوم تسهیل‌گری در حوزه صادرات»، «لزوم رفع موانع تولید»، «نگاه متوازن در زمینه استقرار صنایع و سرمایه‌گذاری» بخشی از خواسته فعالان اقتصادی استان بود.

در سلسله گزارش‌های خبرگزاری مهر در استان زنجان همزمان با سفر دولت سیزدهم، شهرهای مختلف استان به خصوص مناطق محروم استان مورد توجه بود، به گونه‌ای که چندین گزارش در این زمینه با رویکرد بررسی مشکلات و مطالبات مردم این مناطق منتشر شد.

طارم به عنوان یکی از شهرستان‌های مهم استان که به عنوان هندوستان ایران نیز شهرت دارد، رتبه نخست در تولید زیتون کشور را به خود اختصاص داده و انواع محصولات کشاورزی در این منطقه تولید می‌شود که به دلیل نبود صنایع تبدیلی همواره به صورت خام و بدون ارزش‌افزوده به سایر نقاط کشور و خارج از کشور صادر می‌شود.

«طارم در پیچ و خم مشکلات / مردم چشم انتظار دولت برای حل موانع تولید» عنوان گزارشی بود که در راستای بررسی مشکلات و مطالبات مردم این شهرستان منتشر شد، توجه به دغدغه زیتون‌کاران طارمی، استقرار و تقویت صنایع تبدیلی، وضعیت نابسامان راه‌های ارتباطی در داخل شهرستان و نبود مدیریت منابع آب در طارم و خشک شدن آب رودخانه قزل‌اوزن به عنوان بخشی از چالش‌ها و مطالبات مردم این منطقه مطرح شد.

خرم‌دره در شرق استان زنجان و با وجود قرار گرفتن در محور آزادراه زنجان – تهران، آنچنان که باید نتواسته سهمی از سرریز صنایع تهران را به سمت خود هدایت کند. در این راستا خبرگزاری مهر در گزارشی تحت عنوان «خرمدره نیازمند توجه به عدالت در توسعه / وعده‌هایی که محقق نشد» در آستانه سفر آبان‌ماه دولت سیزدهم به این موضوع پرداخت.

منطقه قره‌پشلو از محروم‌ترین مناطق استان زنجان است که در آستانه سفر هیئت دولت به استان زنجان، خبرگزاری مهر در گزارشی تحت عنوان «رنج‌های منطقه قره‌پشتلو را دریابید / اینجا هیچ چیز سرجای خودش نیست» به برسی مطالبات مردم این منطقه پرداخت.

«عدم توسعه متوازن ماهنشان / تسریع در ارتقا اوریاد به بخش» عنوان گزارشی بود که بخشی از مشکلات و مطالبات این شهرستان را مورد بررسی قرار داده بود. منطقه ماه‌نشان به عنوان منطقه‌ای مهم در حوزه معدن مطرح است. قرار گرفتن معدن سرب و روی انگوران در این شهرستان به تنهایی بیانگر استعداد معدنی ماه‌نشان است، شهرستانی که نقاط مهم و تأثیرگذار همانند دندی، اوریاد و انگوران را در برمی‌گیرد و در کنار شهرستانی معدن‌خیز به عنوان قطب آبزی‌پروری استان زنجان نیز مطرح است.

کارهای زیادی در زنجان انجام شده اما تا وضعیت مطلوب فاصله داریم

حجت‌الاسلام سید ابراهیم رئیسی، صبح پنج‌شنبه در بدو ورود به زنجان در گفت‌وگو با خبرنگاران در فرودگاه این شهر، اظهار کرد: امیدوارم در این سفر با اتخاذ تصمیماتی شرایط را برای بهره‌مندی از پتانسیل‌های موجود فراهم کنیم. باید کارهای بسیاری در استان زنجان انجام شود. البته در گذشته کارهایی انجام شده ولی نسبت به کارهایی که باید انجام شود، فاصله داریم.

بازدید از واحدهای تولیدی مشکل‌دار همانند سرجین بافت، روغن‌نباتی جهان و بازدید از محل انباشت ۸ میلیون تن پسماند سرب و روی، بازید از منطقه محروم کوی فلسطین بخشی از برنامه‌های میدانی رئیس‌جمهور در سفر یک روز به استان زنجان بود.

زنجانی ها امیدوار به رستگاری در دولت سیزدهم

رئیس جمهور در بازدید از واحد تولیدی روغن نباتی با اشاره اینکه در گذشته نیز از مجموعه روغن‌نباتی جهان بازدید کرده‌ام، تاکید کرد: مشکلات شرکت روغن‌نباتی جهان با وجود پیگیری‌هایی که صورت گرفته، برطرف نشده است. خط تولید کارخانه روغن‌نباتی جهان تقریباً تعطیل است و کند کار می‌کند و فقط ظاهراً سرپا نگه داشته شده است.

جزئیات نشست و یا بازدید وعده یا مصوبه
رئیس جمهور: در بازدید از محل دپوی زباله فواید ناشی از استحصال پسماند باید نصیب مردم زنجان شود
رئیس جمهور: نشست خبری درخواست‌های اعضای تعاونی‌های مسکن در زنجان پیگیری و رفع شود
رئیس جمهور: در بازدید از کوی فلسطین مشکلات منطقه مسکونی کوی فلسطین بررسی و برای جایگزینی ساکنان این محل اقدام شود
وزیر بهداشت در شورای اداری طارم بیمارستان ۳۲ تختخوابی شهدای طارم به ۶۴ تخت افزایش می‌یابد
وزیر جهاد همه اراضی کشاورزی زنجان تا پایان سال ۱۴۰۲ صاحب سند شوند

تصویب ۴,۱۰۰ میلیارد تومان برای ۸۳ پروژه در سفر رئیس جمهور به زنجان

معاون برنامه و بودجه سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان زنجان با اشاره به بودجه‌های تخصیص یافته به مصوبات سفر سال گذشته رئیس‌جمهور به زنجان افزود: برای پروژه‌های این بخش هفت عنوان پروژه با اعتبار ۱۱۵ میلیارد تومان از ۱,۴۲۰ میلیارد تومان مصوب شد.

احمد خداوردی ادامه داد: ۴۷۷ میلیارد تومان از مجموع منابع مصوب سفر سال گذشته رئیس‌جمهور به زنجان صرفاً از منابع سازمان برنامه و بودجه و مدیریت و برنامه‌ریزی استان در قالب اعتبارات عمرانی تأمین و برای ۴۳ عنوان پروژه به دستگاه‌ها ابلاغ شد.

وی تصریح کرد: سفر هیئت دولت به این استان در مجموع ۸۳ عنوان مصوبه عمرانی با بیش از ۴,۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار، ۲۱ مجوز و ۱۵ مورد مصوبه برای تسهیلات بانکی به همراه داشت که بر اساس تقسیم کار انجام شده، اقدامات عمرانی از سوی این سازمان پیگیری می‌شود.

آخرین وضعیت پیگیری و اجرای مصوبات سفر دولت به زنجان

استاندار زنجان در باره آخرین وضعیت مصوبات سفر رئیس جمهور به وضعیت ساکنان کوی فلسطین زنجان نیز اشاره کرده و یادآور شد: ۶۳ نفر از ساکنان کوی فلسطین که راضی به جابه‌جایی هستند، شناسایی شده‌اند.

محسن افشارچی افزود: این افراد در مسکن ملی پیش‌بینی شدند و در اسرع وقت قراردادی منعقد و برای بقیه افراد نیز با کمک روحانی محله اقداماتی انجام خواهد شد.

وی با اشاره به اقدامات صورت گرفته، به انتقال خانواده‌های ساکن در منطقه کوی فلسطین به منطقه دیگر، اظهار می‌کند: در حال حاضر ۶۳ خانواده در کوی فلسطین اعلام آمادگی کردند که به واحدهای طرح نهضت ملی مسکن منتقل شوند.

نماینده عالی دولت در استان زنجان گفت: ۶۳ خانواده ساکن منطقه کوی فلسطین به آپارتمان‌های مسکن ملی که بالای ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد، منتقل و به زودی قرارداد انتقال منعقد خواهد شد.

وی ادامه داد: مابقی اهالی نیز در حال اقدام است و امیدواریم همه کوی فلسطین به زودی منتقل شود که در این راستا مدیرکل امور اجتماعی استاندار وظیفه پیگیری این مصوبه را دارد.

استاندار زنجان با اشاره به بازید رئیس‌جمهور از کارخانه سرجین‌بافت و دستور ویژه برای رفع مشکلات این واحد تولیدی گفت: مشکل این کارخانه سابقه طولانی مدتی دارد و در بازدید سال گذشته رئیس‌جمهور نیز به حل مشکل این کارخانه پس از چندین سال تاکید شد.

افشارچی اضافه کرد: البته در چند ماه اخیر چند گشایش برای این کارخانه صورت گرفت. نخست اینکه حساب‌های بانکی این کارخانه از مسدودی خارج و کارت بازرگانی مالک این کارخانه فعال شد. همین فعال شدن کارت بازرگانی سبب شد که ماشین‌آلات این کارخانه از گمرک خارج شده و کارخانه در حال حاضر به طور آزمایشی فعالیت کند.

وی ادامه داد: مالک این کارخانه برای ادامه کار نیاز به وام سرمایه در گردش داشت ولی به خاطر شکایت بانک صادرات، این امکان برای وی وجود نداشت و باید چک‌های برگشتی از سوی بانک رفع سو اثر می‌شد که خوشبختانه این اتفاق به مدت یک سال افتاد.

زنجانی ها امیدوار به رستگاری در دولت سیزدهم

مسیر زنجان تا رشت ۱۸۰ کیلومتر کوتاه‌تر می‌شود

مدیرکل راه و شهرسازی استان زنجان نیز گفت: با ساخت جاده بناب - منجیل، مسیر ۳۰۰ کیلومتری زنجان - رشت ۱۸۰ کیلومتر کوتاه‌تر شده و به ۱۲۰ کیلومتر می‌رسد.

مسعود بیات‌منش افزود: استان زنجان شش پروژه راهسازی مهم ملی دارد و همزمان هفت جاده با این پروژه‌ها ساخته می‌شود که چهار جاده مسیر اصلی برای ارتباط با استان‌های همجوار اردبیل، گیلان، آذربایجان‌غربی، کردستان و همدان است و سه جاده به بزرگراه تبدیل می‌شود که این جاده‌ها در شبکه بزرگراهی درجه یک کشور و آسیایی قرار دارد.

وی با اشاره به پروژه راه اصلی بناب – منجیل، ادامه داد: از سه راهی طارم تا منجیل ۱۰۵ کیلومتر و کریدور مناسبی برای ارتباط منطقه شمال‌غرب و شمال به شمار می‌رود که توجیه مناسبی دارد، به همین دلیل در حال مذاکره با بخش خصوصی برای ساخت این مسیر هستیم و درآمد جاده منابع این بخش را تأمین خواهد کرد.

مدیرکل راه و شهرسازی استان زنجان یادآور شد: از مسیر ۱۰۵ کیلومتری سه‌راهی طارم تا منجیل، حدود ۸۶ کیلومتر در این استان و ۱۹ کیلومتر از آن نیز در استان گیلان قرار دارد. با تکمیل کریدور بناب - منجیل، خودروهای سنگین از این مسیر به دلیل صعب‌العبور بودن تردد نخواهند کرد و مسیر ۳۰۰ کیلومتری زنجان – قزوین - رشت را طی می‌کنند.

تخصیص ۱۷ میلیارد تومان به استادیوم ۱۵ هزار نفری زنجان

مدیرکل ورزش و جوانان استان زنجان نیز می‌گوید: پروژه استادیوم ۱۵ هزار نفری با ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی و حدود ۵۲ میلیارد تومان اعتبار برای اتمام این پروژه مورد نیاز است که از محل مصوبات سفر ۱۷ میلیارد تومان اعتبار تخصیص یافته است.

جواد بازرگان افزود: پیست سرپوشیده دوچرخه‌سواری با ۳۴ درصد پیشرفت در لیست پروژه‌های نیمه‌تمام استان و در صف تخصیص اعتبارات لازم قرار دارد.

وی با تاکید بر اینکه اولویت تخصیص اعتبارات در سفر رئیس‌جمهور به استان مربوط به پروژه‌های نیمه‌تمام و طرح‌هایی بود که از پیشرفت فیزیکی قابل توجهی برخوردار است، ادامه داد: با توجه به اینکه وجود زیرساخت یکی از اولویت‌های توسعه ورزش به شمار می‌رود، امیدواریم با تخصیص به موقع این اعتبارات، شاهد رشد ورزش قهرمانی و همگانی استان زنجان باشیم.

در سفر رئیس‌جمهور دولت سیزدهم به استان زنجان تکمیل پروژه دو خطه کردن خط ریلی زنجان-قزوین مورد تأکید قرار گرفت و حالا مردم بی‌صبرانه منتظر هستند تا مسئولان چاره‌ای برای باز کردن گره‌های تکمیل این پروژه ملی بیابند و قطار ساخت این خط و توسعه استان را روی ریل قرار دهند.

بی‌شک تحقق کامل مصوبات سفر رئیس‌جمهور به استان زنجان می‌تواند نقش مهمی در توسعه استان داشته باشد و باعث شود این استان که با حجم بالای پروژه‌های نیمه‌تمام مواجه است، با تکمیل این پروژه‌ها و فعال شدن واحدهای صنعتی نیمه‌فعال در مسیر توسعه گام بردارد.

کد خبر 5561019

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha