۲۷ مرداد ۱۴۰۱، ۱۲:۱۵

مدیر امور آب مشگین‌شهر عنوان کرد؛

رهاسازی ۱۱ میلیون متر مکعب آب از سد سبلان برای تراز رودخانه‌ها

رهاسازی ۱۱ میلیون متر مکعب آب از سد سبلان برای تراز رودخانه‌ها

اردبیل- مدیر امور منابع آب شهرستان مشگین‌شهر گفت: امسال در فصل آبیاری علی رغم کمبود منابع آب، نزدیک به ۱۱ میلیون متر مکعب آب از سد سبلان در ۳ مرحله برای تراز رودخانه‌ها رهاسازی شده است.

به گزارش خبرنگار مهر، ارسلان فرجی پیش از ظهر پنجشنبه در بازدید از ذخایر آب سد سبلان مشگین‌شهر اظهار کرد: عده معدودی از کشاورزان و باغداران منطقه به منظور استفاده قانونی و شرعی از آب سد سبلان با شرکت آب منطقه‌ای قرارداد بستند و بقیه به صورت غیرقانونی از آب سد استفاده می‌کنند.

وی با اشاره به کاهش ۲۷ میلیون متر مکعبی ذخیره آب در سد سبلان مشگین‌شهر تصریح کرد: بر اساس برنامه زمان‌بندی شده امسال از ۲۵ سد معیشتی نیمه‌تمام استان، هفت سد به بهره‌برداری می‌رسد که از این تعداد سه سد در شهرستان مشگین‌شهر واقع شده است.

مدیر امور منابع آب شهرستان مشگین‌شهر با تاکید بر اینکه برای جبران این کسری آب در سد سبلان کشاورزان منطقه باید از مصرف بی‌رویه آب خودداری کنند، گفت: دلیل اصلی کاهش آب سد سبلان نبود بارندگی و استفاده بی‌رویه کشاورزان از آب سد سبلان است که با در نظر گرفتن آب مورد نیاز شبکه سبلان، در صورت نبود بارندگی وضعیت سختی در پیش خواهد بود.

فرجی افزود: هم اکنون عملیات اجرایی پایاب سد سبلان در ۲ ناحیه عمرانی شامل نواحی شمالی و جنوبی با هدف زیر پوشش قرار دادن اراضی کشاورزی منطقه رضی و مشگین‌شهر در دست اجرا است که ناحیه عمرانی جنوبی ۲ هزار و ۸۰۰ هکتار و ناحیه شمالی ۲ هزار هکتار از اراضی مشگین‌شهر را به شبکه آبیاری مدرن مجهز می‌کند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: امسال در فصل آبیاری به رغم کمبود منابع آب، نزدیک به ۱۱ میلیون متر مکعب آب از سد سبلان در سه مرحله برای تراز رودخانه‌ها رهاسازی شده است.

فرجی با اشاره به اقدامات شرکت آب منطقه‌ای اردبیل در تأمین آب در شهرستان مشگین‌شهر اضافه کرد: با توجه به مشکلات و چالش‌های موجود در تأمین منابع آب، ضرورت دارد شورای حفاظت منابع آب شهرستان در راستای جلوگیری از کشت محصولات با نیاز آبی زیاد از جمله کشت برنج اقدامات لازم را انجام دهند.

مدیر امور منابع آب مشگین‌شهر بیان کرد: تاکنون برای احداث سد سبلان در سال ۸۵ آبگیری شده، بالغ بر ۶ هزار میلیارد ریال هزینه شده که قرار است این سد آب مورد نیاز ۸۶ روستا را تأمین کند.

کد خبر 5566303

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha