۳۰ مرداد ۱۴۰۱، ۱۰:۰۴

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان کاشمر:

کاشمر رتبه نخست تولید طالبی در خراسان رضوی را دارد

کاشمر رتبه نخست تولید طالبی در خراسان رضوی را دارد

کاشمر ـ مدیر جهاد کشاورزی شهرستان کاشمر گفت: شهرستان کاشمر در کشت طالبی رتبه نخست در سطح خراسان رضوی را دارد.

به گزارش خبرنگار مهر، محمد شجعی شامگاه شنبه در جمع خبرنگاران اظهار کرد: اگرچه کاشمر با ۷۴۰ هکتار سطح زیر کشت طالبی رتبه اول استان را دارد، اما به دلیل اینکه حجم آب زیادی برای تولید این محصول مصرف و جزو کالاهای اساسی محسوب نمی‌شود، استمرار کشت طالبی زنگ خطری برای شهرستان است.

مدیر جهاد کشاورزی کاشمربا تأکید بر اینکه باید کاهش سطح زیر کشت طالبی را دنبال کرده و کشت‌های کم آب طلب و ایجاد گلخانه را در برنامه داشته باشیم عنوان کرد: در حوزه کشاورزی باید ترویج ایجاد و توسعه گلخانه‌ها در دستور کار قرار گیرد، در این راستا نیز تلاش می‌کنیم با بهره‌گیری از ظرفیت روستاها بستر را برای راه‌اندازی گلخانه‌ها فراهم کنیم.

وی از کاهش چشمگیر سطح زیر کشت غلات جو و گندم در کاشمر خبر داد و تصریح کرد: در سال‌های گذشته سطح زیر کشت و تولید این محصول به‌اندازه‌ای بود که علاوه بر تأمین کردن نیاز مردم، حدود هزار تن گندم تحویل مراکز خرید می‌شد، اما در سال گذشته مجموع تولید گندم در منطقه ترشیز به کمتر از ۵۰۰ تن رسید که سهم کاشمر از این مقدار ۲۰ تن بود.

شجعی با بیان اینکه توجه و تشویق کشاورزان به کشت گندم و جو جزو اولویت‌ها است، افزود: کشت ذرت و گیاهان علوفه‌ای که نیاز آبی کمتری دارند در شهرستان درحال‌توسعه است به‌طوری‌که شاهد افزایش ۵۰ درصدی کشت این محصولات در سال جاری نسبت به سال گذشته بودیم.

مدیر جهاد کشاورزی کاشمر گفت: در سال زراعی گذشته شاهد کاهش ۵۰ درصدی بارندگی نسبت به میانگین بلند بودیم که این میزان بارش بیانگر کمبود و چالش حوزه آب در آینده است، لذا ضروری است ضمن رعایت صرفه‌جویی، نسبت به تغییر الگوی کشت اقدام کنیم.

وی تأکید بر نقش مهم و اثرگذار زنجیره تولید در بخش کشاورزی است، براز کرد: اولین زنجیره تولید انگور به‌زودی در شهرستان ایجاد و فعال خواهد شد.

شجعی افزود: اگرچه در سال جاری به دلیل افزایش دما و قطعی برق چاه‌های کشاورزی با کاهش ۲۰ درصدی عملکرد در تولید انگور مواجه بودیم، اما با ایجاد محیط کنترل‌شده در باغات می‌توان علاوه بر تولید محصول باکیفیت میزان مصرف آب را کاهش دهیم.

مدیر جهاد کشاورزی کاشمر با تأکید بر اینکه برای بهره‌وری از آب چاره‌ای نداریم که روش‌های نوین آبیاری و کشت‌های کم آب طلب را جایگزین روش‌های سنتی و کشت‌های پرآب طلب کنیم، تصریح کرد: کاشمر در بحث خرده مالکی رتبه اول استان را داراست که باید برای طرح یکپارچه‌سازی اراضی کشاورزی برنامه ریزی شود.

کد خبر 5568414

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha