۶ شهریور ۱۴۰۱، ۱۹:۵۲

پرونده«زمستان سرد، خیابان های گرم»/۱۲؛

چشم انداز بحران غلات در جهان ۶ ماه پس از جنگ اوکراین

چشم انداز بحران غلات در جهان ۶ ماه پس از جنگ  اوکراین

جنگ در اوکراین همزمان جهان را با بحران غلات روبرو کرده است؛ اوکراین که به سبد نان اروپا مشهور بوده اکنون طبق گزارش منتشره برخی نهادهای این کشور ، آسیب جدی در این زمینه دیده است.

خبرگزاری مهر، گروه بین الملل: نیویورک تایمز در گزارشی به بررسی بحران اوکراین پرداخته و نوشت: ۶ ماه پس از حمله روسیه به اوکراین، هنوز بررسی میزان دقیق تلفات انسانی و مالی غیرقابل محاسبه است، اما آثار اقتصادی آن به وضوح سبب بروز بحران غلات در جهان شده است.

این روزنامه آمریکایی در این زمینه نوشت: وزارت کشاورزی اوکراین نیز گزارش داد این کشور سال گذشته میلادی ۵.۱ میلیارد دلار صادرات گندم داشته که این رقم در سال جاری احتمالاً به نصف کاهش خواهد یافت و این موضوع، بازارهای جهانی غلات و دسترسی جهان به آن را در ماه‌های آتی نیز بیش از گذشته تحت تأثیر قرار خواهد داد. این روزنامه پیامدهای اقتصادی و نظامی ۶ ماه جنگ در اوکراین را مورد بررسی قرار داده است.

این رسانه آمریکایی با اشاره به اینکه تلفات نظامی هر دو طرف منازعه سنگین بوده است، آمار نظامیان کشته شده اوکراینی را به نقل از رئیس نیروهای مسلح اوکراین حدود ۹ هزارنفر اعلام کرد.

این رسانه همچنین به نقل از گزارش‌های مختلف منابع غربی از جمله ارتش انگلیس، مدعی شد که آمار نظامیان کشته شده روس از ابتدای جنگ تاکنون ۲۵ هزارنفر است، رقمی که تاکنون توسط مسکو تأیید نشده است. روسیه تعداد نظامیان کشته شده در ماه مارس را یک هزار و ۳۵۱ نفر اعلام کرد.

بخش‌های دیگری از این گزارش را در ادامه می‌خوانیم:

طبق این گزارش، پیش از جنگ اوکراین، ارتش روسیه حدود ۹۰۰ هزار سرباز فعال داشت. مقامات انگلیسی تخمین زدند که روسیه با ۳۰۰ هزار نفر سرباز شامل واحدهای پشتیبانی، جنگ در اوکراین را آغاز کرد.

براساس آمار سازمان ملل تاکنون ۶.۶ میلیون نفر پناهجوی اوکراینی در سراسر اروپا مستقر شده‌اند. در داخل اوکراین نیز ۷ میلیون نفر نیز از مناطق جنگ زده به دیگر نقاط دیگر در داخل این کشورمنتقل شده اند.

مقامات اوکراینی می‌گویند حدود ۲۰ درصداراضی این کشور در شرق و جنوب در تسلط روس‌هاست.

خسارات اقتصادی اوکراین

«مدرسه اقتصاد کیف» مجموع خسارات وارده به اقتصاد اوکراین ناشی از تخریب ساختمان‌ها و زیرساخت‌ها را افزون بر ۱۱۳.۵ میلیارد دلار برآورد کرده اما محققان حداقل هزینه مورد نیاز برای بازسازی و احیای اقتصاد این کشور را قریب به ۲۰۰ میلیارد دلار تخمین زده اند.

دولت اوکراین می‌گوید ماهانه به ۵ میلیارد دلار برای حفظ خدمات ضروری و اقتصاد آسیب دیده خود نیاز دارد - رقمی که احتمالاً در پاییز و زمستان افزایش می‌یابد - و در نهایت به ۷۵۰ میلیارد دلار برای بهبود وضعیت اقتصادی خود نیاز دارد.

وعده‌های کمک نظامی خارجی

آمریکا مدعی شده است که بیش از ۵۴ میلیارد دلار کمک کلی به اوکراین ارائه می‌دهد.

طبق گزارش وزارت امور خارجه آمریکا در روز ۲۴ فوریه ۲۰۲۲، دولت بایدن بیش از ۹.۹ میلیارد دلار کمک نظامی به اوکراین تحویل داده که شامل وسایل زرهی و سیستم توپخانه، ده‌ها هزار گلوله و ۱۶ پرتابگر HIMARS- یک سیستم موشکی پیشرفته- است.

بر اساس گزارش «مؤسسه تحقیقاتی کیل» Kiel Institute for the World Economy که از زمان آغاز جنگ کمک‌های نظامی ارائه شده به اوکراین را پیگیری می‌کند؛ انگلیس اعلام کرده که دومین کمک نظامی به اواکراین به ارزش کلی ۴ میلیارد دلار خواهد داشت. پس از آن نهادهای مختلف اتحادیه اروپا به میزان ۲.۵ میلیارد دلار، لهستان ۱.۸ میلیارد دلارو آلمان ۱.۲ میلیارد دلار، خود را متعهد به ارائه کمک نظامی به کیف دانسته‌اند.

وعده کمک‌های مالی بین‌المللی

محققان مؤسسه «کیل» گزارش دادند: بیشترین کمک‌های مالی را به ترتیب نهادهای مختلف اتحادیه اروپا با رقم ۱۲.۳ میلیارد دلار، پس از آن آمریکا به میزان ۱۰.۳ میلیارد دلار، انگلیس ۲.۱ میلیارد دلار، کانادا ۱.۸ میلیارد دلار و آلمان به میزان ۱.۱۵ میلیارد دلار متعهد به پرداخت شده‌اند.

طبق این گزارش این کشورها در مجموع قرار است بیش از ۸۳ میلیارد دلار کمک مالی به اوکراین داشته باشند که اقتصاددانان این مؤسسه می‌گویند بررسی‌ها نشان می‌دهد؛ کمک‌های مالی در یک روند کند به اوکراین می‌رسد که این موضوع بیانگر اختلاف میان این کشورهاست.

بحران غلات

جنگ در اوکراین همزمان جهان را با بحران غلات روبه رو کرده است. اوکراین که به سبد نان اروپا مشهور بوده اکنون طبق گزارش منتشره برخی نهادهای این کشور، آسیب جدی در این زمینه دیده است.

تولیدات کشاورزی اوکراین و سایر کشورهایی که به آن وابسته هستند در این مدت ضربه سختی خورده اند. حتی با وجود کشتی‌های غلات که اکنون در حال حرکت در آبراه‌ها هستند، در صورت تداوم جنگ، بحران موادغذایی در جهان ممکن است شرایط بدتری نسبت به سال گذشته پیدا کند.

نهادهای مرتبط در اوکراین گزارش دادند که کشاورزان و شرکت‌های کشاورزی اوکراینی بیش از ۲۳ میلیارد دلار به دلیل این جنگ ضرر کرده‌اند.

وزارت کشاورزی اوکراین نیز گزارش داد این کشور سال گذشته میلادی ۵.۱ میلیارد دلار صادرات گندم داشته که این رقم در سال جاری احتمالاً به نصف کاهش خواهد یافت و این موضوع، بازارهای جهانی غلات و دسترسی جهان به آن را در ماه‌های آتی نیز بیش از گذشته تحت تأثیر قرار خواهد داد.

طبق گزارش برنامه جهانی غذای سازمان ملل، شاخ آفریقا یکی از اصلی‌ترین مناطقی است که بحران مواد غذایی بر آن تأثیر بیشتری خواهد داشت. حدود ۵۰ میلیون نفر در ۴۵ کشور در این منطقه در آستانه قحطی قرار دارند. بر اساس برآورد سازمان خواربار و کشاورزی نیز سال گذشته ۸۲۸ میلیون نفر دچار سوءتغذیه بودند.

اگرچه رسانه‌های آمریکایی هر از گاه گزارش‌هایی از تبعات جنگ اوکراین منتشر می‌کنند اما این سوال مطرح است که اوکراین و مردم این کشور تا چه اندازه برای آمریکا و اروپا اهمیت دارند؟

*مریم شفیعی، کارشناس مسائل بین الملل

کد خبر 5575069

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha