۹ شهریور ۱۴۰۱، ۹:۴۰

در گفتگو با مهر عنوان شد؛

۳منطقه به مناطق تحت مدیریت محیط زیست آذربایجان غربی اضافه می شود

۳منطقه به مناطق تحت مدیریت محیط زیست آذربایجان غربی اضافه می شود

ارومیه – مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی از افزوده شدن سه منطقه به مناطق تحت مدیریت این اداره کل خبر داد.

سعید شهند در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه ۶۷۰ هزار هکتار از اراضی استان در قالب هشت منطقه از مناطق تحت مدیریت اداره کل حفاظت محیط زیست هستند، اظهار کرد: در مجموع ۱۵ درصد از مساحت استان را شامل می‌شوند و آذربایجان غربی از نظر مساحت مناطق تحت مدیریت رتبه ۱۱ کشور را دارد.

وی با اشاره به مناطق تحت مدیریت گفت: این مناطق شامل پارک ملی دریاچه ارومیه، منطقه حفاظت شده مراکان در خوی، منطقه حفاظت شده نوروزلو در میاندوآب، منطقه حفاظت شده میرآباد در سردشت، منطقه حفاظت شده گدار در نقده، پناهگاه حیات وحش دشت سوتاو و حمامیان در بوکان، پناهگاه حیات وحش کانی برازان در مهاباد و اثر طبیعی ملی غار سهولان هستند.

شهند ادامه داد: اطلاعات مربوط به سه منطقه جدید به شورای عالی محیط زیست کشور ارسال شده است که این مناطق شامل: چمن متحرک در تکاب، منشورهای بازالتی در چالدران و غارهای قلایچی و دوکچی در بوکان هستند و با الحاق انها ۲۰۰ هکتار به مساحت مناطق تحت مدیریت اداره کل حفاظت محیط زیست استان اضافه می‌شود.

تالاب‌های شمال آذربایجان غربی احیا می‌شوند

مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی همچنین با اشاره به اینکه در تلاش هستیم تالاب‌ها ی شمال استان را احیا و جز منطقه حفاظت شده قرار دهیم، تصریح کرد: تالاب شیبلوی پلدشت و بورالان ماکو با مساحت ۴۹۰۰ هزار هکتار که پناهگاه حیات وحش هستند در آینده جز مناطق حفاظت شده قرار می‌گیرند.

وی با اشاره به اینکه در سال‌های گذشته به تالاب‌های جنوب استان توجه ویژه ای شده است، اظهار کرد: تمام تلاش و برنامه سازمان، رسیدگی به تالاب‌های شمال استان و معرفی و قرار دادن آنها در کنوانسیون بین المللی رامسر است.

شهند با اشاره به اینکه آذربایجان غربی دارای ۴۰ تالاب دائمی و فصلی است، اظهار کرد: ۱۳ تالاب استان دائمی هستند و سالانه ۱۶۸ میلیون مترمکعب حق آبه آنها توسط آب منطقه‌ای آذربایجان غربی تأمین می‌شود.

وی ادامه داد: ۶ تالاب بین المللی در استان وجود دارد که تالاب دریاچه ارومیه، تالاب گوپی باباعلی، تالاب کانی برازان، یادگارلو، دورگه سنگی و تالاب حسنلو جز این تالاب‌ها هستند.

برخورد قاطع یگان حفاظت با صیادان غیر مجاز پرندگان شکاری با راه اندازی گشت‌های ویژه

شهند همچنین از برخورد قاطع یگان حفاظت محیط زیست استان با صیادان غیر مجاز پرندگان شکاری با راه اندازی گشت‌های ویژه خبر داد و گفت: همه ساله با مهاجرت پرندگان شکاری به ایران و استان آذربایجان غربی، دشت‌های حاشیه دریاچه ارومیه در شهرستان‌های سلماس، ارومیه، نقده، میاندوآب و مهاباد میزبان پرندگان شکاری مهاجر هستند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی گفت: متأسفانه در این ایام افرادی سود جو اقدام به زنده گیری، نگهداری و تجارت غیر مجاز این پرندگان می‌کنند.

وی با اشاره به برخورد قاطع با متخلفین زنده گیری پرندگان شکاری گفت: گشت‌های ویژه یگان حفاظت محیط زیست استان بصورت شبانه روزی مناطق را کنترل و بررسی می‌کنند و در صورت مشاهده شکارچیان غیرمجاز با متخلفین برخورد قانونی خواهد شد.

شهند افزود: جریمه زنده گیری یک بهله دلیجه ۳۰۰ میلیون ریال و جریمه زنده گیری یک بهله شاهین، بحری، بالابان، لاچین، ترلان ۲ میلیارد ریال است که متخلفان زنده گیری این پرندگان علاوه بر پرداخت این میزان جریمه بابت ضرر و زیان وارده به محیط زیست به جرایم کیفری نیز محکوم می‌شوند.

کد خبر 5577904

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha