۱۵ شهریور ۱۴۰۱، ۱۰:۲۰

زاکانی مطرح کرد؛

شهرداری تهران در یک سال اخیر به قرض گرفتن محتاج نشد

شهرداری تهران در یک سال اخیر به قرض گرفتن محتاج نشد

شهردار تهران گفت: در ۱۰ روز اول حضور خود اعلام کردیم که از تنش مالی خارج شده ایم و تا به امروز محتاج قرض نشده ایم.

به گزارش خبرنگار مهر، علیرضا زاکانی، در نودمین جلسه شورای شهر تهران با اشاره به عملکرد یک ساله شهرداری تهران، افزود: از حسن شورای شهر برای اعتماد به شهرداری تهران و پیگیری برنامه‌ها تشکر می‌کنم.

وی با بیان اینکه سال گذشته در حالی مدیریت خود را آغاز کردیم که هم شهر و هم شهروندان حال مناسب نداشتند، گفت: عمل و جهت گیری مناسبی که مدیران شهری داشتند در جهت انقلاب نبود و همین موضوع منجر به این شد تا شهر از آلودگی هوا، کمبود مسکن رنج می‌برد و با کمبود سرانه‌ها مردم مشکلات را تحمل می‌کرد و شهروندان از بی توجهی‌ها دلخور بودند.

زاکانی ادامه داد: ایمنی، آسایش و امینت شهروندان در شهر از اهمیت بسزایی برخوردار است اما عمده شهروندان ناراضی بودند و اساس آن هم روزمرگی مدیریت شهری به دلیل تنش مالی بود که شهرداری ۲ سال از آن رنج می‌برد این مشکل تا جایی بود که ۳ ماه با قرض پول‌ها را دادند.

شهردار تهران با بیان اینکه روز گذشته کمیسیون ماده ۵ برای منطقه کن برگزار شد گفت: باغ‌های کن از گوهربارترین و ارزشمندترین نقاط تهران هستند.

وی ادامه داد: قاعده گذار به این توجه نداشته است که با تدوین قانونی جدید ۱۵ هزار نفر در آسیب قرار می‌گیرند و منجر به فرسوده ماندن بافت کن و بی مسکنی در تهران می‌شد.

وی با بیان اینکه توجه به مردم مهمترین سیاست مدیریت شهری بود گفت: اولین برنامه ما این بود که به این نتیجه برسیم که جز با تحول نمی‌توان از هم انباشت تهران را برطرف کرد و شهر باید در تمامی موارد نوسازی شود.

زاکانی ادامه داد: به این نتیجه رسیدیم تا توجه خود را به نکات مثبت قرار دهیم و از کمبودها عبرت بگریم گذشته سرمایه ما است و نگاه ما با آینده است ما مشغول به کار شدیم و به هیچ کدام از حرف‌ها پاسخ ندادیم و خود را درگیر هیاهو نکردیم.

شهردار تهران اظهار کرد: در ۱۰ روز اول حضور خود اعلام کردیم که از تنش مالی خارج شده ایم و تا به امروز محتاج قرض نشده ایم و به لطف خدا مسیرمان را به گونه‌ای طی کردیم که کارمندان سر ماه حقوق خود را دریافت می‌کنند و صدها میلیارد تومان صرفه جویی کردیم.

وی با بیان اینکه به این نتیجه رسیدیم که شهر نیازمند تحول و رشد موضون است گفت: برای این ماجرا نیازمند هدفگذاری پیشرفت در ابعاد مختلف بودیم.

زاکانی گفت: از رفتن به موضوعات اجتماعی سرافراز هستیم ۲۱ هزار معتاد متجاهر در تهران وجود داشت اما ما نگاه ترحمی را تغییر دادیم و شهرداری مفتخر است که اکنون ۳ هزار و ۳۰۰ تخت فعال را دایر کرده است و هزار و ۸۰۰ تخت دیگر را هفته آینده ایجاد می‌کند.

شهردار تهران با بیان اینکه هیچ نهادی به اندازی شهرداری تهران در حوزه معتادان متجاهر کار نکرد گفت: ما به سراغ افرادی رفتیم که هیچ کس با آنها کاری نداشت.

۹۶ درصد مدیران از داخل شهرداری تهران انتخاب شدند

وی با بیان اینکه اساس کار خود را خدمت به مردم قرار دادیم گفت: تحولی کالبدی را ایجاد کردیم تا منجر به ایجاد تهران الگوی کلانشهر جهان اسلام شود و همچنین تحولات فناورانه و درون شهری را نیز ایجاد کردیم.

شهردار تهران ادامه داد: ۹۶ درصد مدیران ما از داخل شهرداری تهران انتخاب شدند و همچنین قرار بر این شد تا حقوق پرسنل خود را نیز جبران کنیم.

زاکانی با بیان اینکه در کارکردهای مختلف کار خود را آغاز کرده ایم گفت: کلیه کارهایی که در معاونت‌های حمل و نقل، شهرسازی و فنی و عمرانی انجام می‌دهند در حوزه برنامه‌های کالبدی است.

شهردار تهران گفت: بزرگ‌ترین طرح ما برای موضوع کالبدی شهر نوسازی بر محور حمل و نقل عمومی است ۳۲۵ ایستگاه مترو وجود دارد و اگر به نوسازی مبتنی بر الگوی خود دست بزنیم شهر ایمن می‌شود و ۱۲ هزار هکتار بافت فرسوده نوسازی می‌شود.

راهی جز نوسازی شهر برای رهایی از ترافیک نداریم

زاکانی با اشاره به مسکن گفت: در حال حاضر ۱ میلیون مسکن در تهران کم است و بازبینی مختصاتی باید در شهر ایجاد شود ما راهی جز نوسازی شهر برای رهایی از ترافیک نداریم.

وی با اشاره به حمل و نقل عمومی گفت: امسال ۲ هزار و ۲۰۰ اتوبوس ما باید به ۵ هزار عدد برسد که بخشی از آن در مهر ماه تأمین می‌شود اما فعالیت در حوزه تاکسی و اتوبوس کار کوتاه مدت است و برنامه بلند مدت ما در حوزه مترو است.

شهردار تهران تصریح کرد: منابع تأمین مترو از طریق نوسازی تأمین می‌شود. باید بگویم دولت در حال حمایت از شهرداری است تا هفته گذشته ۳۱ هزار میلیارد تومان به نفع شهرداری حکم گرفته شده است ۳۷۵ میلیارد تومان نیز به نفع مردم حکم صادر شده است.

زاکانی بیان کرد: ۸ هزار میلیارد تومان املاک در سال گذشته به شهرداری تهران بازگشته است و برخی می‌گفتند که امکان ندارد بتوانیم این پول‌ها را بگیریم.

شهردار تهران با بیان اینکه روز اولی که در شهرداری آمدم صحبت از بدهی ۷۰ هزار میلیارد تومانی بود گفت: تهران روی گنج خوابیده است و گذشتگان عرضه کار را نداشتند اما گفتم که این بدهی قابل حل است تا به امروز ۱۸ هزار میلیارد تومان از بدهی‌های شهرداری کشور که بخش قابل توجه آن متعلق به تهران است ثبت شد.

تا به امروز یک متر تخلف نداشته ایم

زاکانی با بیان اینکه تمام تلاش ما این بود که از سه طریق شهر را اداره کنیم گفت: تا به امروز یک متر تخلف نداشته ایم و چیزی نفروخته ایم جز دو ملکی که در بورس عرضه شده است.

وی تصریح کرد: ما بعد از ۱۱ ماه شروع به افتتاح پروژه‌های بزرگ در تهران کردیم و تمام پروژه‌های فنی و عمرانی ما در شهر کلید خورده است و پروژه بروجردی پس از سال‌ها به اتمام می‌رسد.

شهردار تهران گفت: ۱۸ تقاطع تا پایان سال افتتاح می‌شود و شورای شهر نشان داد که به دنبال کار کردن است و نسبت به سال قبل ۴ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان بیشتر کسب کرده ایم و امسال بیش از کل سال قبل پروانه ساخت صادر خواهیم کرد البته هنوز برخی فکر می‌کنند می‌توانند برای مردم تصمیم بگیرند.

زاکانی با بیان اینکه شرایط ما در حوزه منابع نسبت به سال گذشته بهتر است گفت: با وجود وقفه و حمله سایبری به شهرداری تهران اما باز هم بهبود ۳۵ درصدی وضعیت درآمدی شهرداری تهران ایجاد شد.

قابلیت کلنگ زنی ۱۰ هزار واحد مسکونی در منطقه ۱۸

شهردار تهران اظهار کرد: در حال حاضر در منطقه ۱۸ قابلیت کلنگ زنی ۱۰ هزار واحد مسکونی وجود دارد.

زاکانی بیان کرد: به فضل الهی هزار و ۵۰۰ هکتار فضای سبز در تهران ایجاد می‌شود و شنبه نیز بوستانی ۱۶ هزار هکتاری در منطقه ۱۹ افتتاح می‌شود.

وی گفت: ۵۳ هزار مخزن پسماند در تهران وجود دارد و ۶۴ پیمانکار تر و ۲۴ پیمانکار خشک در تهران وجود دارند و به دنبال این هستیم تا پیمانکاران به ۸ عدد برسد و خود آنها مکلف هستند تا زباله‌های تهران را به کمتر از هزار تن برسانند و زباله‌ها را تبدیل به کمپوست کنند.

شهردار تهران ادامه داد: به دنبال طراحی کاور برای ۵۳ هزار مخزن در تهران هستیم و روی این پوشش می‌توان تبلیغات عمومی را انجام داد البته بخشی از این مخازن نیز نیازمند نوسازی هستند و ۱۵ هزار مورد نوسازی خواهند شد.

زاکانی با بیان اینکه در دماوند برای زباله‌های ساختمانی و زباله‌های عفونی اقداماتی انجام می‌شود گفت: همچنین در آراد کوه نیز شهرک بازیافتی را ایجاد خواهیم کرد و از دو هفته گذشت طرح خدمت و آبادانی را ایجاد کرده ایم که در بستر آن تمام نیروهای خدماتی و خدمات شهری وارد مناطق می‌شوند تا در مدت یک هفته منطقه را آباد کند.

شهردار تهران با بیان اینکه برای آسفالت برنامه‌هایی در دستور کار است گفت: تا پایان سال دو کارخانه آسفالت را خریداری می‌کنیم و تاکنون ۴۰۰ هزار تن آسفالت در تهران ریخته شده است.

زاکانی تصریح کرد: پس از حمله سایبری تمامی سامانه‌های ما بالا آمدند اما بخشی از آنها قدیمی است و هنوز تعدادی که امنیتی بوده اند، بالا نیامدند.

کد خبر 5582790

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • محمدحسین IR ۰۱:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۲
      0 0
      خداقوت ✌🌱