۱۷ شهریور ۱۴۰۱، ۹:۳۱

مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی گلستان:

مگس مدیترانه ای به ۸۵۰ هکتار از باغات گلستان خسارت زد

مگس مدیترانه ای به ۸۵۰ هکتار از باغات گلستان خسارت زد

گرگان- مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی گلستان گفت: مگس مدیترانه ای به بیش از ۸۵۰ هکتار از باغات گلستان خسارت وارد کرده و میزان خسارت به درختان باغ بین دو الی ۷۰ درصد متغیر است.

کیانوش حق نما در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: مگس مدیترانه ای به بیش از ۸۵۰ هکتار از باغات گلستان خسارت وارد کرده و میزان خسارت بین دو تا ۷۰ درصد متغیر است.

مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی گلستان افزود: برای مقابله با آفت مگس مدیترانه‌ای تاکنون دو مرحله بسته حمایتی رایگان به ارزش ۷۰۰ میلیون تومان در اختیار باغداران استان قرار داده شد است.

وی اضافه کرد: تله‌های ردیابی آفت در اختیار باغداران استان قرار داده شده و در صورت محرز شدن وجود آفت، سموم لازم در اختیار باغداران قرار داده خواهد شد.

حق نما تصریح کرد: تاکنون کنترل و مبارزه با آفت در سطح دو هزار و ۵۳۷ هکتار از باغات گلستان انجام شده و علاوه بر آن با ۵۲ کلینیک پزشکی و گیاه پزشکی بخش خصوصی به ارزش ۱۰ میلیون تومان قرارداد بستیم.

مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی گلستان افزود: مبلغ ۵۰۰ میلیون تومان هم با کارشناسان قرارداد بسته شده تا رصد پایش در باغات گلستان را در دست بگیرند و تا امروز ۱۱ هزار و ۲۵۰ هکتار رصد پایش توسط بخش خصوصی و دولتی انجام شده است.

وی ادامه داد: بسته سوم حمایتی به زودی عملیاتی می‌شود و از مسئولان استانی می‌خواهیم با حمایت‌های مالی خود جهاد کشاورزی را در مبارزه با آفت، یاری کنند.

حق نما بیان کرد: متاسفانه برخی باغداران بعد از برداشت میوه‌های هسته دار، بهداشت باغی را رعایت نکرده و میوه‌هایی که بر روی درخت و پای درخت افتاده را گردآوری و معدوم نمی‌کنند و این امر علاوه بر خسارت زدن به باغ دیگران، سبب خواهد شد آفت سال بعد با شدت بیشتری اتفاق بیفتد.

مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی گلستان اضافه کرد: برخی از افرادی که باغ‌های خود را محصور کرده و برای مبارزه با آفت اقدام نکرده‌اند کار را سخت‌تر کرده‌اند، آفت باغ این افراد به دیگر باغ‌ها خسارت می‌زند و دسترسی به این باغ‌ها هم امکان پذیر نیست.

وی گفت: بسته حمایتی سوم مبارزه با آفت مگس مدیترانه‌ای مختص درختان خرمالو و نارنگی در دست اقدام است و سمپاشی معمول با دوز مشخص و طعمه‌گذاری با سم مخلوط پروتئین و محلول‌پاشی آن به قسمتی از تنه، شاخه و برگ درخت انجام می‌شود که این مبارزه هیچ آسیبی به محیط زیست و زنبور عسل ایجاد نمی‌کند.

حق نما اظهار کرد: بیشترین آلودگی در شهرستان بندرگز و کردکوی گزارش شده است و سم‌پاشی پروتئینی به صورت رایگان در این شهرستان‌ها انجام خواهد شد.

مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی گلستان تاکید کرد: باغداران باید قبل از رنگ گرفتن میوه و ۲۵ روز قبل از برداشت مبارزه علیه بیماری را آغاز کنند و به توصیه کارشناسان جهاد کشاورزی که از تریبون نمازجمعه و مساجد اعلام می‌شود توجه کنند در غیر این صورت بیش از ۷۰ درصد به محصول آنها خسارت وارد می‌شود.

کد خبر 5584691

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha