۲۱ شهریور ۱۴۰۱، ۶:۰۲

پیشتازی حزب حاکم سوئد در انتخابات پارلمانی

پیشتازی حزب حاکم سوئد در انتخابات پارلمانی

ائتلاف سیاسی حاکم در سوئد با اختلاف اندکی در انتخابات پارلمانی سوئد پیشتاز است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اسپوتنیک، منابع خبری در سوئد اعلام کردند که ائتلاف سیاسی حاکم در این کشور که شامل احزاب سوسیال دموکرات، حزب سبز، حزب مرکز و حزب چپ است، در انتخابات پارلمانی روز گذشته ۴۹.۸ درصد از آرای رأی دهندگان را به خود اختصاص داده اند. همزمان گفته شده که ائتلاف مخالفان ۴۹.۲ درصد آرا را بدست آورده اند.

براساس نتایج اولیه انتخابات پارلمانی سوئد، حزب دموکرات سوئد که حزبی ضد مهاجرت است، برای اولین بار می‌تواند به دومین حزب بزرگ پارلمان سوئد تبدیل شود.

انتخابات پارلمانی سوئد روز یکشنبه برگزار شد. این انتخابات هر چهار سال یک بار برای انتخاب ۳۴۹ نماینده در پارلمان سوئد برگزار می‌شود. حزب چپ سوسیال دموکرات به رهبری ماگدالنا اندرسون، نخست وزیر، در حال حاضر بیشترین تعداد کرسی‌ها را در پارلمان دارد، اما رأی گیری روز یکشنبه می‌تواند به دلیل نگرانی‌های عمومی در مورد افزایش مهاجرت و جرم و جنایت، وضعیت را به نفع احزاب راستگرا و ضد مهاجرت تغییر دهد.

دمکرات‌های سوئد با رویکرد ضدمهاجرتی به‌دلیل ارتباط با گروه‌های فاشیستی و نازی، اجازه فعالیت سیاسی در سوئد را نداشتند و برای نخستین بار در سال ۲۰۱۰ میلادی وارد پارلمان شدند، اما اکنون در موقعیتی قرار دارند که می‌توانند شانس ورود به دولت ائتلافی را داشته باشند.

به گفته برخی کارشناسان، آنچه باعث شده تا دمکرات‌های سوئد بتوانند ۲۰ درصد آرا را به‌دست بیاورند شعارهای ضدمهاجرتی آنان بوده است. نتیجه انتخابات یکشنبه نشان‌دهنده تغییری آشکار در فضای سیاسی سوئد است. دموکرات‌های سوئد بر اساس آنچه رسانه‌ها و تحلیل گران این کشور به آن اشاره کرده اند پیش از برپایی انتخابات پارلمانی تا حدود زیادی موفق شدند مضامین کارزار و مبارزات انتخاباتی خود را بر فضای سیاسی حاکم در سوئد تحمیل کنند و به عنوان یکی از جریان‌هایی شناخته شوند که بیشترین آرا را در این انتخابات به سوی خود جلب کردند.

کد خبر 5587599

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha