۲۱ شهریور ۱۴۰۱، ۱۲:۵۹

در جلسه‌ای به ریاست معاون رئیس جمهور؛

جابه‌جایی ریل از محوطه تپه‌حصار دامغان بررسی شد

 جابه‌جایی ریل از محوطه تپه‌حصار دامغان بررسی شد

سمنان- مدیرکل میراث فرهنگی استان سمنان گفت: جلسه بررسی جابه‌جایی ریل راه‌آهن از محوطه تپه‌حصار دامغان از مصوبات سفر استانی رئیس‌جمهور و هیئت دولت به استان با حضور مقامات کشوری برگزار شد.

امیر کرم زاده در گفتگو با خبرنگار مهر، از برگزاری جلسه بررسی جابه‌جایی ریل راه‌آهن از محوطه تپه‌حصار دامغان از مصوبات سفر استانی رئیس‌جمهور و هیأت دولت به استان خبر داد و بیان کرد: این نشست به ریاست معاون رئیس‌جمهور و با حضور استاندار سمنان، مدیرعامل شرکت راه‌آهن، معاونان وزیر راه و جمعی از مسئولان در محل نهاد ریاست جمهوری برگزار شد.

وی با بیان اینکه تپه‌حصار در کنار تپه تاریخی سیلک کاشان و محوطه تاریخی شوش جزو تپه‌های شاخص کشور است، افزود: این تپه‌ها از نظر تمدنی، تولید فلز، سفال‌های دوره‌های مختلف، ابداع خط و … از اهمیت بالایی برخوردارند و به‌نوعی، تابلوی تاریخ و تمدن ایران هستند.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان سمنان با بیان اینکه این سه تپه تاریخی با دو محوطه تاریخی دیگر در فهرست موقت پیشنهاد ثبت جهانی قرار دارند، اضافه کرد: عبور ریل قطار از مرکز تپه تاریخی حصار دامغان، باعث شده که ثبت جهانی تپه‌حصار با مشکل روبرو شود.

کرم زاده با تأکید بر اصلاح مسیر راه‌آهن، گفت: این جلسه با هدف حل این مشکل برگزار شد و جابه‌جایی ریل قطار از میان تپه‌حصار دامغان، به عنوان یکی از ضرورت‌های ثبت جهانی این اثر محسوب می‌شود همچنین باید تاکید کرد که این تپه باستانی در محدوده شهر دامغان به‌عنوان مرجع علمی تپه‌های عصر آهن در دنیا شناخته شده است و با اصلاح ریل راه‌آهن در این تپه با همراهی راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران، امیدهای ثبت جهانی اثر را زنده می‌کند.

وی با بیان اینکه تپه‌حصار یکی از مهم‌ترین محوطه‌های دوران پیش از تاریخ در فلات ایران است و قدمت این محوطه باستانی به هفت هزار و ۵۰۰ سال قبل بازمی‌گردد، گفت: این تپه باستانی، سه دوره اصلی فرهنگی از اواخر نوسنگی تا پایان عصر مفرغ را در خود نهان دارد و قدمت و دیرینگی تمدن تپه‌حصار به هزاره چهارم تا هزاره نخست پیش از میلاد می‌رسد.

کد خبر 5587938

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha