۲۳ شهریور ۱۴۰۱، ۱۱:۱۸

در گفتگو با مهر مطرح شد؛

زندگی فعال محیط زیست در «احتضار»/ مستند برنده «فجر» را ببینید

زندگی فعال محیط زیست در «احتضار»/ مستند برنده «فجر» را ببینید

کارگردان مستند «احتضار» بیان کرد که برای اینکه یک درخت بلوط تناور شود، ۵۰۰ سال زمان لازم است و قطع درختان برای تهیه ذغال جنگل‌های بلوط را نابود می‌کند.

به گزارش خبرنگار مهر، مستند «احتضار» به کارگردانی حجت طاهری یکی از فیلم‌های حاضر در ششمین جشنواره تلویزیونی مستند است. اثری که در جشنواره سینما حقیقت به نمایش درآمد و در ۵ بخش کاندید دریافت جایزه شد و هم‌چنین توانست سیمرغ بلورین بهترین مستند از چهلمین جشنواره فیلم فجر را دریافت کند. این مستند امشب ۲۳ شهریور از شبکه مستند پخش می‌شود.

حجت طاهری درباره سوژه این فیلم مستند به خبرنگار مهر بیان کرد: مستند «احتضار» برشی از زندگی یک فعال محیط زیستی است که در کنار نگهداری از پدرش، به حوزه علاقه‌مندی‌اش یعنی حفظ و نگهداری جنگل‌های بلوط نیز می‌پردازد. محمود یزدان‌پور شخصیت اصلی این فیلم است که دوربین ما با او همراه شده و ماجرای قطع درختان بلوط را می‌بینیم.

وی با اشاره به چرایی قطع درختان بلوط عنوان کرد: قطع درختان بلوط چندین منشأ دارد؛ اصلی‌ترین بحث، قاچاق چوب است، هر چند در مکان‌هایی که گازرسانی نشده و نفت کمی در دسترس‌شان است، مردم از چوب‌ها برای گرمایش نیز استفاده می‌کنند. منشأ دیگر قطع درختان بلوط برای تهیه ذغال است که در این مستند بدان پرداخته‌ایم. این روزها ذغال تبدیل به کالایی پرمصرف شده و در همه‌جا مصرف می‌شود. وقتی این کالا بازار خرید و فروش دارد، عده‌ای تلاش می‌کنند که با قطع این درختان به سودهای هنگفت برسند.

طاهری ادامه داد: درست است که از درختان مرکبات نیز می‌توان برای تهیه ذغال استفاده کرد، اما تعداد این درختان کم است و درخت بلوط برای تهیه ذغال ایده‌آل‌تر است. از سویی دیگر، اگر بلوط تَر و جوان باشد، ذغالی که تهیه می‌شود از کیفیت بسیار بهتری برخوردار است. منشأ دیگر قطع درختان بلوط نیز زمین‌خواری است، عده‌ای برای گسترش زمین خود، درختان بلوط را خشک می‌کنند.

این مستندساز درباره آتش‌سوزی جنگل‌های بلوط توضیح داد و گفت: آتش‌سوزی جنگل‌های بلوط ماجرای پیچیده و در عین حال مهمی است که در سال‌های مختلف فراز و نشیب‌های متفاوتی داشته است. برای مثال، امسال آتش‌سوزی‌ها کمتر از سال گذشته بود؛ البته این اتفاق بدین معنا نیست که فرهنگسازی شده و کسانی که آتش می‌زدند، دیگر چنین کاری را انجام نمی‌دهند. دلیل آتش‌سوزی کمتر امسال این است که به دلیل کاهش بارندگی و نبود علف در جنگل‌ها این اتفاق کمتر رخ داد.

وی تاکید کرد: دقت داشته باشید برای رسیدن یک درخت بلوط به سن بلوغ و قد ۲ متری، باید ۳۰ تا ۵۰ سال زمان بگذرد؛ هم‌چنین برای اینکه این درخت تناور شود، ۵۰۰ سال زمان لازم است. از سویی دیگر، تقریباً کشت جدیدی در این حوزه نداریم‌، چرا که دام‌ها و طبیعت‌گردان نمی‌گذارند بلوط جدیدی ایجاد شود. در این بین، آتش‌سوزی هم اتفاق دردناکی است که به جان این جنگل‌ها می‌افتد و درختان بلوط را از بین می‌برد.

طاهری با اشاره به روند تولید این مستند گفت: مستند «احتضار» در استان کهگیلویه و بویراحمد ساخته شد و تصویربرداری آن نزدیک به یک سال و نیم زمان برد. البته ۶ ماه پایانی، مصادف با تدوین فیلم شد.

عوامل تولید این مستند عبارتند از: تهیه‌کننده و تصویربردار: عبدالخالق طاهری و حجت طاهری، کارگردان: حجت طاهری: مدیرتولید: محمد یزدانپور و ایرج قاسمی، دستیار کارگردان: احسان پارسا و ارژنگ ضرغامی، تدوین و صداگذاری: حجت طاهری.

مستند «احتضار» امشب ساعت ۲۱ از شبکه مستند پخش می‌شود و بازپخش آن فردا ساعت ۹ صبح و ۲۴ است.

کد خبر 5589576

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha