۱ مهر ۱۴۰۱، ۱۲:۰۲

تاکید گروه بریکس بر ضرورت حل و فصل مسالمت آمیز اختلافات جهانی

تاکید گروه بریکس بر ضرورت حل و فصل مسالمت آمیز اختلافات جهانی

گروه بریکس متشکل از کشورهای روسیه، چین، هند، برزیل و آفریقای جنوبی بر ضرورت احترام به حاکمیت کشورها، حل و فصل مسالمت آمیز اختلافات و اصلاح ساختار سازمان ملل تاکید کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روسیا الیوم، گروه بریکس در بیانیه ای که پس از نشست سالانه وزرای خارجه کشورهای عضو این گروه در حاشیه هفتاد و هفتمین مجمع عمومی سازمان ملل برگزار شد، بر ضرورت احترام به حاکمیت همه کشورها تاکید کرد.

بر اساس این بیانیه، وزرای خارجه کشورهای عضو گروه بریکس بر پایبندی خود به حل و فصل اختلافات و منازعات میان کشورها از طریق گفتگو و مشورت تاکید و حمایت خود از همه تلاش ها برای حل و فصل مسالمت آمیز بحران ها را اعلام کردند.

در این بیانیه بر ضرورت امتناع از هر گونه اقدامات قهری خارج از چارچوب قوانین بین المللی و منشور سازمان ملل متحد تاکید شده است.

وزرای خارجه عضو گروه بریکس بار دیگر به تعهد خود به تقویت و اصلاح نظام چند جانبه به ویژه اصلاح سازمان ملل و نهادهای اصلی آن تاکید کردند.

بیانیه مذکور بر اهمیت تضمین عملکرد همه جانبه و مؤثر نظام حکمرانی جهانی تاکید کرد و نقش «گروه بیست» را در این زمینه به عنوان یک مجمع چند جانبه بزرگ در زمینه همکاری اقتصادی که کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه را گرد هم آورده است، یادآور شد.

همچنین وزرای خارجه کشورهای عضو بریکس بر اصلاح همه جانبه سازمان ملل به ویژه شورای امنیت و افزایش عضویت کشورهای در حالی توسعه در آن تاکید کردند.

وزرای خارجه کشورهای عضو گروه بریکس مخالفت خود با استانداردهای دو گانه در مبارزه با تروریسم و افراط گرایی مخالفت کردند و خواستار تسریع در نهایی سازی و تصویب کنوانسیون جامع مبارزه با تروریسم بین المللی شدند.

کشورهای عضو گروه بریکس بر تعهد خود به تلاش برای اجرای توافقنامه آب و هوایی پاریس تاکید کردند.

گفتنی است، گروه بریکس متشکل از کشورهای برزیل، روسیه، هند، چین، و آفریقای جنوبی است. سرواژه بریکس (BRICS )هم از کنار هم قرار گرفتن حرف اول نام انگلیسی این کشورها تشکیل شده است. ۳۰ درصد تولید ناخالص و ۴۰ درصد جمعیت جهان در حوزه بریکس تعریف می‌شود. ایران و آرژانتین اوایل تیر امسال رسماً درخواست عضویت در این گروه را ارائه دادند که مورد استقبال اعضای بریکس قرار گرفت.

کد خبر 5595778

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha