۲۶ مهر ۱۴۰۱، ۱۴:۳۸

مشاور وزیر جهاد کشاورزی:

ایران مهد گونه های گیاهی و طبیعی است/ تخریب ۲۷۰ هکتار جنگل

 ایران مهد گونه های گیاهی و طبیعی است/ تخریب ۲۷۰ هکتار جنگل

رامسر- مشاور وزیر جهاد کشاورزی از ایران به عنوان مهد گونه های گیاهی و طبیعی در جهان یاد کرد و گفت: ۴۳ هزار گونه گیاهی در ایران وجود دارد.

به گزارش خبرنگار مهر، اسکندر زند ظهر سه شنبه در چهارمین کنگره بین المللی و پنجمین همایش ملی زیست فناوری گیاهان دارویی و قارچ‌های کوهی در رامسر با اشاره به اینکه طی فرایند زمانی ۱۶ ساله از سال ۸۳ حدود ۲۷۰ هکتار جنگل و ۲۶۰ هکتار مرتع از بین رفته است، افزود: تداوم این روند و تخریب تنوع زیستی به نسل بشر و گونه‌های طبیعی آسیب می‌زند.

وی با بیان اینکه ایران ۹ اقلیم از ۱۱ اقلیم دنیا را داراست و تنوع گیاهی و طبیعی آن فراوان است، افزود: از هشت میلیون گونه تنوع گیاهی روی کره زمین و ۵۰ میلیون گونه تنوع زیستی، ۴۳ هزار گونه در ایران وجود دارد.

وی شمار گونه‌های گیاهی و قارچ‌های شناسایی شده در ایران را ۱۲ هزار گونه ذکر کرد و گفت: ایران مهد بسیاری از گونه‌های گیاهی و جانوری است و ۳۵ نقطه داغ تنوع زیستی و ۴۳ درصد از گونه‌های جانوری را در خود جای داده است.

زند، بر لزوم کاهش عوامل تهدید و حفظ یکپارچگی کره زمین، افزایش مناطق حفاظت شده و تغییر الگوی حفاظت تنوع زیستی تاکید کرد و گفت: ۲۱ برنامه برای حفاظت گونه‌های تنوع زیستی تدوین شده است.

مشاور وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به خطر انقراض یک میلیون گونه زیستی و گیاهی یادآور شد: باید جلوی تخریب جنگل‌های شمال گرفته شود زیرا جنگل‌ها در تأمین آب و حفظ زیست بوم نقش فراوانی دارند.

کد خبر 5611760

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha