۱ آبان ۱۴۰۱، ۸:۱۷

مهر گزارش می دهد؛

گرگان اسیرآسمان خراش‌های نیمه تمام/انتظار ۱۵ ساله مردم ادامه دارد

گرگان اسیرآسمان خراش‌های نیمه تمام/انتظار ۱۵ ساله مردم ادامه دارد

گرگان- وجود چند بنای مرتفع نیمه تمام با عمر حدود ۱۵ سال در گرگان علاوه بر ایجاد مشکلات بصری برای شهروندان در مراکز پرتردد، به نمادی از بی تدبیری در تکمیل یک سازه ساختمانی تبدیل شده است.

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها- اعظم محبی: در قلب شهر، بنایی نیمه تمام فلزی و رنگ و رو رفته در گذر زمان، بنایی که جزو المان‌های شهری شده و چشم‌ها به دیدن آن عادت کرده است؛ «میامی» بنایی در میدان وحدت گرگان. کمی آن سوتر، پروژه نیمه تمام هلال احمر در میدان ولیعصر و دیگری هم در بلوار ناهارخوران.

طی سالیان اخیر، گرگان درگیر پروژه‌های نیمه تمام از جمله قد علم کردن ساختمان‌های بلندمرتبه شده که بعد از گذشت چند سال همچنان راکد باقی مانده و به سرانجام نرسیده است؛ از آن جمله می‌توان به سازه هتل میامی در میدان وحدت، بنای هلال احمر در مجاورت پارک شهر و هتل پارتیا در منطقه ورودی دخانیات اشاره کرد.

سازه‌های مرتفعی که علاوه بر ناهنجاری‌های بصری و بر هم زدن سیمای شهر، در بافت و هسته مرکزی گرگان به نماد ناکارآمدی مدیران بخش خصوصی یا دولتی در اتمام یک پروژه تبدیل شده است.

این ساختمان‌ها سال‌ها است که سر به فلک کشیده اما هنوز زمان بهره‌برداری و اتمام آنها نامشخص است.

بلندمرتبه سازی یکی از راهکارهای رفع کمبود زمین در کلانشهرها بوده ولی باید دقت کرد که این ساختمان علاوه بر داشتن پیوست‌های مختلف، روند اجرایی و برنامه زمانبندی مشخصی داشته باشد زیرا همواره در معرض دید بوده و مردم انتظار دارند در سریع‌ترین زمان ممکن به اتمام برسد.

طولانی شدن روند اتمام پروژه‌ها از یک سو موجب بالا رفتن هزینه‌ها شده و در ادامه ممکن است فلسفه اولیه احداث آن را هم زیر سوال ببرد.

به اعتقاد کارشناسان بنای نیمه ساز و سازه‌های فولادی در مرکز شهر سیمای بصری را آشفته کرده و دیگر آن ساختمان هم استحکام و دوام اولیه را ندارد زیرا در معرض باد و طوفان و باران قرار گرفته است.

گرگان اسیرآسمان خراش‌های نیمه تمام/انتظار ۱۵ ساله مردم ادامه دارد

۴۰۰ میلیارد تومان برای تکمیل ساختمان هلال احمر نیاز است

یکی از این بناهای نیمه تمام گرگان ساختمان هلال احمر گلستان است از این روی با مدیرعامل جمعیت هلال احمر گلستان گفتگو کردیم، قاسم غریب آبادی در این خصوص به خبرنگار مهر گفت: سال ۹۰ بود که عملیات احداث ساختمان هلال احمر گلستان با نگاه اداری، تجاری و درمانی، آغاز شد.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر گلستان افزود: این ساختمان در ۱۳ طبقه و با زیربنای هر طبقه ۷۰۰ متر ساخته شده که در مجموع ۱۰ هزار متر است.

وی توضیح داد: سفت کاری و دیوار چینی پروژه انجام شد و دیگر نتوانستند برای تکمیل آن اعتبار جذب کنند و کار را رها کردند.

این بناها سیمای شهری را آشفته کرده و پیوست‌های آن نیاز به بازنگری است غریب آبادی اضافه کرد: هم اکنون رایزنی با رئیس سازمان انجام شده و با توجه به نگاه ویژه به پروژه‌های بر زمین مانده، مجوزی اخذ شد تا با مشارکت سرمایه گذار این طرح را به پایان برسانیم.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر گلستان گفت: از طرف دیگر، این مکان برای کار عملیاتی و پدافند غیرعامل مناسب نیست چون ترافیک سنگین در آنجا ایجاد می‌شود.

وی افزود: بنا داریم کل ستاد (اداری) را به منطقه بویه (هلال احمر گرگان) ببریم و پنج میلیارد تومان هم برای بهسازی آن جذب شده است.

غریب آبادی بیان کرد: هم اکنون برای مشارکت سرمایه گذاری منتظر حضور کارشناس دادگستری هستیم که حدود سه ماه است این پروژه به دلیل نظر کارشناس مانده و همچنان منتظر اعلام نظر آنها هستیم.

وی گفت: کارشناس باید میزان آورده ما را در این پروژه مشخص کند که عرصه و اعیان چقدر است؟ تا با سرمایه گذار وارد مذاکره شویم و سپس درصد مشارکت مشخص شود.

گرگان اسیرآسمان خراش‌های نیمه تمام/انتظار ۱۵ ساله مردم ادامه دارد

غریب آبادی با بیان اینکه هم اکنون پنج سرمایه گذار پای کار هستند، افزود: در این شرایط هم، هر طبقه کاربری درمانی اما با تخصص‌های مجزا خواهد داشت.

وی اضافه کرد: تکمیل و تجهیز این مکان حدود ۴۰۰ میلیارد تومان نیاز دارد و طبق نظر کارشناس درصد سهم سرمایه گذار و مالک مشخص می‌شود.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر گلستان با بیان اینکه ۱۰ سال از شروع این ساختمان گذشته است، گفت: به دلیل رطوبت ممکن است ساختمان از داخل مشکل پیدا کرده باشد و آن را باید رفع کرد.

پروژه‌هایی در پیچ و خم مشکلات مالی

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گلستان هم در خصوص دو پروژه گردشگری نیمه تمام به خبرنگار مهر گفت: هتل میامی از سالیان دور مجوز هتل داشته ولی فاز گردشگری این پروژه هنوز شروع نشده است.

محمدجواد ساوری افزود: برای پیگیری مشکل این هتل با مدیر مجموعه تماس گرفته اما جوابی حاصل نشد و برآیند کلی ما آن است که این پروژه نیاز مالی داشته و باید برای آن سرمایه گذار تعیین شود.

ساوری در خصوص پارتیا هم گفت: این پروژه فعال بوده اما در پیچ و خم مباحث مالی گرفتار شده است.

وی با بیان اینکه این پروژه در دو فاز قصر سفید و قصر روشن شروع به کار کرد، افزود: عملیات فاز اول سال ۸۵ آغاز شده و زیربنای آن هم بیش از ۲۱ هزار مترمربع است.

ساوری با بیان اینکه سرمایه گذار علاوه بر آورده خود در این فاز ،۴۱ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان تسهیلات دریافت کرده است، گفت: این فاز بخش تجاری و پاساژ بوده و ۱۱۰ اتاق دارد و ۵۰۰ نفر هم اشتغالزایی خواهد داشت.

گرگان اسیرآسمان خراش‌های نیمه تمام/انتظار ۱۵ ساله مردم ادامه دارد

وی از پیشرفت ۸۰ درصدی فاز اول خبرداد و اضافه کرد: این پروژه دچار مرور زمان و تورم تصاعدی شده و از پیشرفت پایانی جا مانده است.

ساوری عنوان کرد: اتمام این پروژه به ۱۵۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد که توسط یکی از بانک‌های عامل پرداخت می‌شود.

وی گفت: فاز دوم هم در زیربنای ۲۱ هزار مترمربع از سال ۸۸ آغاز شده و ۵۰ میلیارد تومان حجم اولیه سرمایه‌گذاری آن بوده است.

ساوری با بیان اینکه این پروژه ۱۲۰ اتاق داشته و ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد، افزود: برای اتمام این فاز هم ۱۵۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است که ۵۰ میلیارد تومان را خود سرمایه گذار متعهد شده و ۱۰۰ میلیارد تومان هم تسهیلات دریافت خواهد کرد.

وی متذکر شد: اتمام این پروژه سنگ بنای خوبی برای توسعه گردشگری استان بوده و امیدواریم که مشکلات آن زودتر مرتفع شود.

شهرداری راهکار قانونی برای برخورد ندارد

رئیس کمیسیون عمران شورای شهر گرگان هم به خبرنگار مهر گفت: مجوز ساخت پروژه‌ها با شهرداری است اما این نهاد راهکار قانونی ندارد که افراد را مکلف به اتمام پروژه کرده یا برخورد قهریه داشته باشد.

مهران کاظم نژاد افزود: شهرداری می‌تواند به دلیل اغتشاشات بصری و از نظر منظر شهری اخطار لازم را به پروژه‌ها داده و پرونده را به دستگاه قضا منعکس کند تا به این امر رسیدگی شود.

وی در خصوص بنای میامی گفت: این پروژه منظر شهر را به هم ریخته و باید بررسی سازه‌ای شود زیرا به دلیل گذشت چند سال و بودن در معرض باد و باران و غیره بی شک آسیب دیده است.

کاظم نژاد در خصوص پارتیا هم افزود: این پروژه تقریباً به فرجام رسیده و اقدامات داخلی آن در حال انجام است و همکاری لازم را با شهرداری دارد.

وی از بررسی مشکلات پیش روی این پروژه‌ها در کمیسیون عمران شورای شهر خبر داد و گفت: شهرداری از تمام ظرفیت‌های قانونی خود برای تعیین تکلیف این پروژه استفاده می‌کند.

به گزارش خبرنگار مهر، شهروندان گرگانی انتظار دارند تا نهادهای متولی و دستگاه‌های ذی صلاح با استفاده از همه ظرفیت‌های قانونی و همچنین تزریق حمایت‌های مالی و یا مشوق‌های دیگر زمینه بهره برداری سریع‌تر این پروژه‌ها را فراهم کرده تا شهر از این ناهمگونی سیمای بصری رهایی یابد.

کد خبر 5614773

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha