۴ آبان ۱۴۰۱، ۲۱:۰۴

رئیس اداره حیات وحش محیط زیست آذربایجان غربی:

۶ راس گوزن زرد به جزیره اشک ارومیه منتقل می شود

۶ راس گوزن زرد به جزیره اشک ارومیه منتقل می شود

ارومیه - مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی گفت: از بین ۶۷ راس گوزن زرد ایرانی در پناهگاه دشت ناز ساری، ۶ راس برای انتقال به جزیره اشک ارومیه زنده‌گیری شد.

امید یوسفی در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: پناهگاه حیات وحش دشت ناز ساری یکی از بهترین سایت‌های تکثر و پرورش گوزن زرد ایرانی است که انتقال این گونه نادر به زیستگاه‌های دیگر کشور از سال ۱۳۶۸ آغاز شد و هم اکنون ۱۰ منطقه شناسایی شده با شرایط مناسب زیستگاهی، میزبان گوزن زرد ایرانی است.

وی ادامه داد: جزیره اشک که شبیه جنگل زاگرس است با داشتن آب و علف مناسب و مهم‌تر این که دشمن طبیعی برای این گونه ندارد؛ شرایط مناسبی برای ادامه زندگی گوزن زرد دارد.

یوسفی افزود: با توجه به پوشش گیاهی مناسب در اواخر دهه هشتاد، ۳۲۰ رأس گوزن را این جزیره داشتیم که به دیگر مناطق حفاظت شده نیز منتقل شدند.

وی با بیان اینکه در دهه ۹۰ کارشناسان محیط زیست با برنامه حفظ نسل گوزن زرد جمعیت این گونه را در سایر زیست گاه کشور گسترش دادند تا با تنوع ژنتیکی بیماری‌های احتمالی نیز کنترل شود، گفت: جزیره اشک با وسعت حدود سه هزار هکتار اکنون ۳۰ رأس گوزن زرد دارد اما این گوزن‌ها ابتدا در عرصه ۶ هکتاری به صورت ویژه در کنار جزیره تحت مراقبت قرار می‌گیرند.

کد خبر 5617942

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha