۱۵ آبان ۱۴۰۱، ۱۳:۴۵

مدیرکل میراث فرهنگی لرستان مطرح کرد؛

آخرین خبرها از ساماندهی حریم «فلک الافلاک» / ۳۵ میلیارد هزینه شد

آخرین خبرها از ساماندهی حریم «فلک الافلاک» / ۳۵ میلیارد هزینه شد

خرم‌آباد- مدیرکل میراث فرهنگی لرستان با اشاره به آخرین خبرها از ساماندهی حریم و عرصه «فلک الافلاک» گفت: بعد از سفر دولت به استان ۳۵ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان در این زمینه هزینه شده است.

به گزارش خبرنگار مهر، عطا حسن پور امروز یکشنبه در جمع خبرنگاران اظهار داشت: به منظور ساماندهی حریم و عرصه قلعه «فلک الافلاک» خرم‌آباد و در راستای انجام مقدمات ثبت جهانی آن، طی چهار سال گذشته ۲۰۰ میلیارد تومان برای تملک عرصه این اثر ماندگار تاریخی، فرهنگی هزینه شده است.

وی عنوان کرد: همچنین آزادسازی گوشه شمالی پل «گپ» امسال با خرید و تخریب یک باب مغازه انجام می‌شود.

آخرین خبرها از ساماندهی حریم «فلک الافلاک» / ۳۵ میلیارد هزینه شد

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان با بیان اینکه بیش از ۳۵ میلیارد تومان از اعتبار سفر رئیس جمهور برای آزادسازی حریم «فلک‌الافلاک» هزینه شده است افزود: ۵۰ میلیارد تومان اعتبار سفر سال گذشته رئیس‌جمهور به استان برای تملک عرصه‌های تاریخی اختصاص یافت که تاکنون ۳۵ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان از این مبلغ به منظور ساماندهی حریم و عرصه قلعه «فلک‌الافلاک» خرم‌آباد هزینه شده است.

حسن‌پور اضافه کرد: این مبلغ برای خریداری و ساماندهی ضلع شمالی این اثر تاریخی هزینه شده و در این راستا هفت باب مغازه واقع در ضلع شمالی قلعه نیز خریداری و آماده تخریب هستند.

وی بیان داشت: اکنون سند مالکیت این مغازه‌ها به نام میراث‌فرهنگی صادر شده و انشعاب آب، برق و گاز آنها نیز قطع است که با تخریب این سازه‌ها، ۶۰ درصد از حریم ضلع شمالی قلعه «فلک الافلاک» آزاد می‌شود.

وی تاکید کرد: قلعه «فلک‌الافلاک» از سال ۸۹ تاکنون در فهرست موقت ثبت آثار جهانی قرار دارد و پیشنهاد ثبت جهانی آن در بسته‌ای با پیوست دره خرم‌آباد و پل شکسته ارائه شده است.

آخرین خبرها از ساماندهی حریم «فلک الافلاک» / ۳۵ میلیارد هزینه شد

بنا بر این گزارش، قلعه باستانی «فلک الافلاک» یکی از شاخص‌ترین آثار تاریخی ایران و جهان است، بنای عظیم آجری مربوط به دوره ساسانی که همچنان استوار بر روی تپه‌ای باستانی در مرکز شهر خرم‌آباد میزبان دوستداران میراث فرهنگی این مرزوبوم است.

زیبایی و معماری شگفت‌انگیز قلعه فلک الافلاک موجب شده که این قلعه تاریخی و باستانی لرستان از سوی بسیاری از کارشناسان به‌عنوان یکی از شاهکارهای مهندسی و معماری دنیا لقب گیرد.

این قلعه به لحاظ موقعیت استراتژیک خود در قرن چهارم هجری قمری به‌عنوان مقر حکومت آل حسنویه و گنجور در زمان آل‌بویه درآمد و از قرن ششم هجری پس از ساخته‌شدن شهر جدید خرم‌آباد این قلعه نیز به نام خرم‌آباد معروف شد و احتمالاً نام فلک الافلاک در دوره قاجار به آن اطلاق شده است.

این بنای کم‌نظیر مربوط به دوره ساسانی است و به شماره ۸۸۳ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

کد خبر 5625745

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha