۱۷ آبان ۱۴۰۱، ۱۴:۰۸

فرماندار قزوین:

اراده جدی برای حفظ باغستان در قزوین وجود دارد

اراده جدی برای حفظ باغستان در قزوین وجود دارد

قزوین- فرماندار قزوین با بیان اینکه باغستان سنتی هویت قزوین است، گفت: احیای باغستان از حاشیه به متن تصمیم‌گیری مدیران وارد شده و با اولویت به دنبال رفع مشکلات آن هستیم.

به گزارش خبرگزاری مهر، عباس کاظمی جلسه رسیدگی به مشکلات باغستان سنتی قزوین با تاکید بر اهمیت آبرسانی به باغستان، اظهار کرد: یکی از مهمترین مشکلاتی که باغستان قزوین با آن رو به رو است تأمین آب است، رودخانه‌های فصلی مثل دلی چای با توجه به خشکسالی پاسخگوی نیاز باغستان نیست و باید به دنبال تأمین آب از منابع پایدار باشیم.

وی افزود: مشکل آب در قزوین جدی است و اگر موضوع الگوی کشت در قزوین رصد و اصلاح شود مشکل آب برطرف می‌شود، با اصلاح الگوی کشت شاهد صرفه‌جویی در مصرف آب کشاورزی خواهیم بود که طی آن بخشی از مشکلات آب در سطح باغستان نیز حل می‌شود.

فرماندار قزوین ابراز کرد: یکی از چالش‌های اساسی ما در باغستان، حکمرانی است. باید با توجه به مالکین و ذی نفعان مدیریت حکمرانی مشخصی برای باغستان تعریف و وظیفه هر سازمان به صورت مشخص تعیین شود.

وی بیان کرد: در شهر قزوین ۳ پرونده بسیار مهم داریم که باید به آن رسیدگی کنیم، بافت فرسوده، بازار سنتی قزوین و باغستان؛ در حال حاضر باغستان دارای ۳ منطقه سبز، زرد و قرمز است که منطقه قرمز به صورت کامل نابود شده است، نظام کاربری منطقه زرد برگشت پذیر است و با تصمیمات درست می‌توانیم این بخش از باغستان را احیا کنیم، در بخش سبز باغستان فعال است که باید به دنبال تثبیت موقعیت این بخش باشیم.

کاظمی عنوان کرد: به منظور حفظ و توسعه باغستان پیشنهادات مختلفی وجود دارد که به نظر می‌رسد ایجاد مسیر گردشگری و ایجاد ورودی باغستان گام مؤثری در این راستا باشد.

وی تاکید کرد: باغستان نیازمند یک سامانه هوشمند رصد و پایش است که با ایجاد این سامانه یک پارچه مسائلی مانند آب، امنیت و تعارضات اجتماعی باغستان با دقت مورد بررسی و تصمیمات لازم برای حل آن گرفته خواهد شد.

کاظمی خاطرنشان کرد: باغستان در گذشته مسئله‌ای فرعی بود که به آن توجه خاصی نشده است اما هم اکنون باغستان به متن تصمیم‌گیری برگشته است، در گذشته فرصت‌های زیادی را از دست دادیم اما در حال حاضر اراده جدی برای حفظ این ظرفیت مهم وجود دارد؛ باغستان هویت ملی ماست که به ثبت ملی هم رسیده و باید به کمک همه دستگاه‌ها و با مشارکت جدی باغداران به عنوان مالکین اصلی این عرصه مشکلات را در بازه زمانی مشخص حل کنیم.

کد خبر 5627476

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha