۲۱ آبان ۱۴۰۱، ۱۰:۲۰

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان زنجان خبرداد؛

دپوی ۹.۲ میلیون تن پسماند روی و کیک لیچ در زنجان

دپوی ۹.۲ میلیون تن پسماند روی و کیک لیچ  در زنجان

زنجان-مدیرکل حفاظت محیط زیست استان زنجان گفت: در حال حاضر ۹.۲ میلیون تن پسماند روی و کیک لیچ دپو داریم که حاصل کار بیش از ۳۰ سال فعالیت این صنایع است.

محمدرضا یافتیان در گفت‌وگو با خبرنگار مهر در مورد وضعیت پسماندهای روی اظهار کرد: در حال حاضر ۹.۲ میلیون تن پسماند روی و کیک لیچ دپو داریم که حاصل کار بیش از ۳۰ سال فعالیت این صنایع است و اقدامات و پیگیری‌هایی برای جلوگیری از انتشار آلودگی این موارد انجام شده که از جمله آن می‌توان به دیوارکشی و مالچ‌پاشی اشاره کرد.

وی یادآور شد: در سال‌های اخیر به دلیل اهمیت و ضرورت حفظ سلامت مردم، استانداری به طور جدی وارد عمل شده و در روند پیگیری، درگیری و عدم توافق با صاحبان صنایعی که پسماند را دپو کرده‌اند به وجود می‌آید و در نهایت این پسماندها از طریق مراجع حقوقی و قضایی به نفع دولت ضبط می‌شود.

یافتیان با اشاره به اینکه این پسماندها ثروتی محسوب می‌شود که می‌تواند به حل بخشی از مشکلات استان کمک کند، ابراز کرد: برای اینکه این دپوها به فروش برسد، ابتدا باید ارزش‌گذاری شود و با آنالیز این مواد، میزان فلزاتی که ارزش اقتصادی آن را تعیین می‌کنند، مشخص شود.

ارزش‌گذاری پسماندهای سرب و روی کاری سخت و زمان‌بر است

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان زنجان با بیان اینکه ارزش‌گذاری مواد کاری سخت و زمان‌بر است، خاطرنشان کرد: نمونه‌برداری از کوهی به ارتفاع ۳۰ متر با دقت مورد نظر به زمان بیشتری نیاز دارد و هنوز نهایی نشده است و از آنجایی که این پسماندها جزو بیت‌المال بوده، بعد از ارزش‌گذاری باید به کسی فروخته شود که توانایی استحصال فلزات ارزشمند را داشته باشد و استانداردهای زیست محیطی را به طور کامل رعایت کند.

یافتیان با اشاره به اینکه جابه‌جایی ۹.۲ میلیون تن پسماند به صلاح نیست، تصریح کرد: جابه‌جایی پسماند ممکن است هشت سال طول بکشد، بنابراین مقرر شد شرکت‌هایی که به لحاظ مالی و برخورداری از تجهیزات، توانمند هستند از این خاک برداشت و استفاده کنند و بعد از مصرف آنچه از این محصول باقی می‌ماند، پسماندی از که از خطرناک بودن آن کاسته شده و می‌تواند به مکان‌های مجاز منتقل شود.

وی کیک لیچ، کیک گرم و کیک سرد را از انواع پسماندها برشمرد و گفت: کیک گرم و سرد پسماند بوده اما حاوی موارد ارزشمند است. واحدهای فرآوری باید روی را به زیر ۲ درصد برسانند تا بتوانند آن را خارج کنند. استفاده مجدد از کیک یک کار تخصصی بوده و نمی‌توان آن را در اختیار هر کسی گذاشت.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان زنجان ادامه داد: در حال حاضر محدودیت توسعه صنایع روی را در شهرک داریم و واحدهای بازیافت امکان استقرار در آن را ندارند اما واحدهای مجوزدار و خود صنایع مستقر می‌توانند از این پسماندها استفاده کنند ولی فعلاً جایی که تکنولوژی خاص کیک گرم و سرد را داشته باشند در شهرک نداریم. شاید یکی دو واحد صنعتی بتوانند این کار انجام دهند و بخشی از پسماند را به خارج از استان بفروشیم.

یافتیان به ایجاد ذهنیت‌های صحیح و منطقی از فعالیت‌های صنعتی تأکید کرد و افزود: هر فعالیت صنعتی ممکن است مخاطرات زیست محیطی داشته باشد اما با مدیریت درست آسیب‌های آن کاهش یابد و مشکلی ایجاد نکند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان زنجان عنوان کرد: مردم تصور می‌کنند، برخی از بوهای نامطبوع ناشی از فعالیت صنایع سرب و روی است در حالی که فلز فی‌نفسه بویی ندارد، فقط زمانی که سولفات روی را به ورق تبدیل می‌کنند، محلول اسیدی بخارات اسیدی دارد که اینها قابل اندازه‌گیری نبوده و با توجه به اینکه پنجره‌ها را باز می‌گذارند، پخش‌شدگی ایجاد می‌کند و چاره‌ای جز این ندارند چون در صورتی که بخواهند بخارات را محبوس کنند سبب ایجاد خفگی می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه استقرار شهرک روی در فاصله ۵ کیلومتری از شهر معنایی ندارد، ابراز کرد: این شهرک باید جابه‌جا شود اما پیش از آن باید زیرساخت‌های لازم با کمک صنایع ایجاد شود و در حال حاضر فشار حداکثری از طرف محیط زیست و همکاری قابل قبول از طرف صنایع اتفاق افتاده است تا صنایع را به سمت استانداردهای لازم هدایت کنیم.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان زنجان یادآور شد: وقتی خاک معدنی از خارج کشور وارد می‌شود، در محل گمرک هم آلودگی به همراه دارد. از طرفی در سردهات نیز اقداماتی برای جابه‌جایی و کاهش مشکلات ناشی از پسماند انجام شده ولی همین جابه‌جایی نیز امکان آلودگی دارد و هرچقدر هم درست عمل کنیم باز شاهد برخی چالش‌های خواهیم بود.

در ۵ کیلومتری شهر می‌توانیم صنایع پاک‌تر با همین میزان اشتغال ایجاد کنیم

یافتیان با اشاره به اینکه در ۵ کیلومتری شهر می‌توانیم صنایع پاک‌تر با همین میزان اشتغال ایجاد کنیم، گفت: در جلسه‌ای با حضور استاندار زنجان مصوب شده که همکاری لازم برای استقرار واحدهایی که تا رده ۳ هستند برقرار شود؛ بنابراین هیچ توسعه‌ای برای صنایع روی و محصولات وابسته در این شهرک نداریم در مقابل اگر واحدی بتواند صنعت رده ۳ ایجاد کند، از آن‌ها حمایت می‌کنیم.

وی ابراز کرد: فعالیت صنایع سرب و روی فی‎‌نفسه تا سقفی از مصرف مشکلی ندارد و برای محیط زیست خطرناک نیست اما سرب آلودگی دارد. باید توجه داشت که در رسانه‌ها بیشتر در بخش سرب و روی حساسیت ایجاد شده و از وجود سایر فلزات و عناصر دیگر مثل کادمیوم، نیکل یا کوبالت که ممکن است در آنجا وجود داشته باشد، صحبتی نیست.

کد خبر 5629988

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha