۲۳ آبان ۱۴۰۱، ۹:۰۶

واشنگتن‌پست گزارش داد؛

کنگره آمریکا به دنبال تصویب کمک‌های نظامی بی‌سابقه به تایوان است

کنگره آمریکا به دنبال تصویب کمک‌های نظامی بی‌سابقه به تایوان است

در آستانه دیدار روسای جمهور آمریکا و چین، رسانه‌های آمریکایی می‌گویند کنگره این کشور با تصویب یک بسته کمکی بی‌سابقه، به دنبال تجهیز و تسلیح سریع جزیره تایوان است.

به گزارش خبرگزاری مهر، روزنامه واشنگتن‌پست در گزارشی اعلام کرد قانون‌گذاران آمریکا با توجه به درس‌های زیادی که از حمله نظامی روسیه علیه روسیه گرفته‌اند به دنبال تصویب بسته نظامی بی‌سابقه‌ای برای تسلیح و آموزش تایوان، پس از هر گونه حمله نظامی چین به این جزیره استف اما اینکه آیا این کمک‌ها عملی و محقق شود، بستگی به جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا دارد.

مذاکرات کنگره درباره بسته بی‌سابقه میلیاردها دلار کمک نظامی به تایوان در حالی در جریان است که بایدن و «شی جین پینگ»، رئیس‌جمهور چین قرار است امروز دوشنبه در حاشیه نشست گروه ۲۰ (G۲۰) در جزیره بالیِ اندونزی با هم دیدار کنند که یکی از محورهای این گفت‌وگو حفظ صلح و ثبات در تنگه تایوان است.

به گفته مقامات، تلاش دوحزبی کنگره ارتش آمریکا را قادر می‌سازد تا فوراٌ ذخایر تسلیحاتی خود مانند موشک‌های جاوِلین و استینگر را در اختیار تایوان قرار دهد، همان کاری که برای اوکراین انجام داد. و برای اولین بار از طریق برنامه تأمین مالی نظامی خارجی، این تسلیحات را در اختیار تایوان قرار دهد.

«مایک گالاگر»، از تفنگداران سابق و از نمایندگان مجلس نمایندگان دراین‌باره می‌گوید: «یکی از درس‌های جنگ اوکراین این است که قبل از شروع تیراندازی، متحدان و شُرکایتان را مسلح کنید و در وهله اول این بهترین راهکار برای اجتناب از جنگ است.»

دُور تازه تنش‌ها در تایوان پس از آن آغاز شد که نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا، به رغم هشدارهای مقامات چین ۱۱ مردادماه به جزیره تایوان سفر کرد؛ سفری که به گفته مقامات چین، ناقض سیاست «چین واحد» است.

به فاصله کمتر از ۲ هفته پس از سفر جنجالی پلوسی، چند سناتور آمریکایی و فرانسوی به این جزیره سفر کردند؛ این در حالی است که فرماندار ایالت ایندیانای آمریکا نیز چندی پیش وارد تایوان شد؛ سفرهایی که پس لرزه‌های بی ثبات کننده آن در منطقه شرق آسیا همچنان ادامه دارد.

کد خبر 5631557

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha