۲۳ آبان ۱۴۰۱، ۲۰:۴۸

پس از فرانسه؛

انگلیس هم از کشور مالی خارج می‌شود

انگلیس هم از کشور مالی خارج می‌شود

معاون وزیر دفاع انگلیس امروز در مجلس عوام این کشور از خروج نیروهای لندن از کشور مالی خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از بلومبرگ، «جیمز هیپی» معاون وزیر دفاع انگلیس امروز دوشبه اعلام کرد که لندن در صدد است تا ارتش این کشور را از مالی خارج کرده و به مشارکت در عملیات موسوم به «برخان» پایان دهد.

معاون وزیر دفاع انگلیس در مجلس عوام این کشور گفت: غرب آفریقا منطقه مهمی برای انگلیس و متحدان ما در سراسر اروپا است. ما به حمایت از سازمان ملل برای اجرای تعهدات حفظ صلح در سراسر جهان متعهد هستیم.در ماه فوریه رئیس‌ جمهور فرانسه خروج نیروهای فرانسوی از مالی را اعلام کرد و سایر کشورهای اروپایی و نیز کانادا که در عملیات برخان مشارکت داشتند، دست به اقدام مشابهی زدند.

به گزارش مهر، فرانسه در مالی چیزهای زیادی از دست داده و اخیراً با اخراج نظامیانش از این کشور آفریقایی، یک خلأ راهبردی را نیز بر جای گذاشته است. فرانسه که از تحولات سیاسی مالی رضایت نداشت، در ۳ ژوئن ۲۰۲۱ تصمیم گرفت نیروهای نظامی خود را از این کشور خارج کند. این اقدام خشم دولت مالی را برانگیخت زیرا که خروج فرانسوی‌ ها در این زمان خاص، خطر بازگرداندن مالی به دوران هرج و مرج را افزایش می‌ داد. در نتیجه روابط بین این دو کشور رو به وخامت گذاشت تا اینکه سفیر فرانسه از مالی اخراج شد و این اقدام به حضور پراهمیت فرانسه در مالی پایان داد.

عقب نشینی نیروهای فرانسوی همزمان با بسته شدن صفحه دیگری از فرانسه در آفریقا، یعنی شرکت «بولوره آفریقا»، متخصص در حمل و نقل و تدارکات بود که رئیس آن، «وانسون بولوری» پایان فعالیت آن در قاره سیاه را اعلام کرد. برای چندین دهه، این شرکت فرانسوی یکی از مهمترین ارکان اقتصادی پروژه «فرانس آفریقا» به حساب می‌آمد که حضور فرانسه در قاره آفریقا را تثبیت می‌کرد زیرا بنادر و زیرساخت‌های حمل و نقل بسیاری از کشورهای این قاره را کنترل می‌کرد و روابط قوی با رؤسای جمهور فرانسه و آفریقا داشت و پس از خروج فرانسه، شرکت‌های وابسته به فرانسه در مالی نیز دچار بحران شدند.

گفتنی است که عملیات برخان در سال ۱۳۹۳ به بهانه مبارزه با تروریسم در منطقه موسوم به «ساحل» آغاز شد.

کد خبر 5632220

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha