۲۹ آبان ۱۴۰۱، ۱۶:۰۰

رئیس مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی کهگیلویه و بویراحمد:

برداشت زعفران در کهگیلویه و بویراحمد آغاز شد

برداشت زعفران در کهگیلویه و بویراحمد آغاز شد

یاسوج- رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی کهگیلویه و بویراحمدگفت: کشت زعفران در کهگیلویه و بویراحمد چند سالی است که آغاز شده و امسال نیز انجام و برداشت آن آغاز شد.

به گزارش خبرنگار مهر، نصرت الله حیدرپور ظهر یکشنبه در جمع خبرنگاران افزود: ۶۰ هکتار از اراضی کشاورزی این استان امسال به کشت زعفران اختصاص یافته و برداشت زعفران از امروز آغاز و تا ده روز ادامه دارد.

وی با بیان اینکه نیاز کم به آبیاری، صادرات محور بودن، ارزش‌های بالای غذایی و دارویی از مزایای گیاه زعفران است، گفت: میزان تولید زعفران در هر یک هکتار ده کیلوگرم است و زعفران گیاهی هشت ساله است که به صورت پیاز کشت می‌شود.

حیدرپور تصریح کرد: شهرستان‌های بویراحمد، کهگیلویه و گچساران از مناطق تولید محصول زعفران در استان هستند و ارزش‌های پرشمار غذایی و دارویی از مزایای زعفران است که امکان کشت آن در بسیاری از نقاط کشور را فراهم کرده است.

وی افزود: زراعت زعفران در کهگیلویه و بویراحمد از حدود هفت سال قبل آغاز شده و با توجه به شرایط آب و هوایی زعفران از خرداد تا آبان ماه به دو شیوه سنتی و نوین کشت می‌شود.

حیدرپور با بیان اینکه در کشت به صورت نوین ۱۰ کیلوگرم در هر هکتار و در کشتزارهای سنتی شش کیلوگرم پیاز این محصول در هر هکتار مزرعه کاشته می‌شود، گفت: ۱۵ روز پس از نخستین آبیاری اولین گل‌های محصول زعفران به بار می‌نشیند و کشت به صورت غرق آبی بهترین روش برای محصول زعفران است.

وی بیان داشت: امکان کشت در مناطق خشک به دلیل نیاز به آب کم و امکان بهره وری در خاک‌های فقیر از مزایای تولید محصول زعفران بوده و میزان تولید زعفران در هر یک هکتار یک تا هشت کیلوگرم است.

کد خبر 5636389

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha