۱۳ آذر ۱۴۰۱، ۱۴:۵۰

مدیر کل بهزیستی خراسان جنوبی مطرح کرد؛

۲۴ هزار و ۶۴ معلول تحت پوشش بهزیستی خراسان جنوبی

۲۴ هزار و ۶۴ معلول تحت پوشش بهزیستی خراسان جنوبی

بیرجند_ مدیر کل بهزیستی خراسان جنوبی گفت: ۲۴ هزار و۶۴ معلول استان تحت پوشش بهزیستی هستند که این تعداد ۵.۱ درصد جمعیت معلولان کشور است.

به گزارش خبرنگار مهر، حسن شرفی ظهر یکشنبه در نشست خبری به مناسبت روز جهانی معلولان در جمع خبرنگاران با اعلام این خبر اظهار کرد: ماهانه ۱۴ هزار و ۱۲۷ نفر از معلولان استان از بهزیستی مستمری دریافت می‌کنند و شاخص معلولیت در خراسان جنوبی از نرم کشوری بالاتر است.

به گفته وی در حالی که در کشور به ازای هر هزار نفر ۲۲ معلول در کشور وجود دارد در خراسان جنوبی به ازای هر هزار نفر ۳۷ معلول است و بیماری‌ها، ازدواج‌های فامیلی، سوانح رانندگی از جمله عوامل ایجاد معلولیت در استان است.

وی با اشاره به اینکه شعار سال جاری هفته معلولان" راه حل های تحول آفرین برای توسعه فراگیر، نقش نو آوری در ایجاد جهانی قابل دسترس و برابر" است، گفت: با توجه به آزمون وسع، خانواده‌های که جز سه دهک پایین باشند از حمایت‌های بهزیستی برخوردار می‌شوند.

پرداخت ۱۵ میلیون تومان هزینه آزمایش‌های ژنتیک

مدیر کل بهزیستی خراسان جنوبی با بیان اینکه به مناسبت هفته معلولان از ۱۲ تا ۱۸ آذر در مجموع ۲۰ برنامه در این هفته اجرا می‌شود، افزود: تا ۱۵ میلیون تومان بهزیستی هزینه‌های مربوط به آزمایش‌های ژنتیک قبل و بعد از ازدواج را پرداخت می‌کند.

شرفی با بیان اینکه ۹۰ درصد کسانی که به ما برای پرداخت هزینه‌های مربوط به آزمایش‌های ژنتیک ارجاع داده می‌شود در زمان بارداری است، ادامه داد: معلولیت‌های جسمی_ حرکتی و ذهنی شدیدترین نوع معلولیت‌های استان و اختلالات صوت و گفتار و بیماران روان کمترین نوع معلولیت‌های موجود در خراسان جنوبی است.

به گفته وی ۶۷ درصد معلولیت‌های استان از نوع شدید است و بیشترین تعداد معلولان در شهرستان زیرکوه با ۹۲/۴ درصد و کمترین آن در شهرستان خوسف با ۸۵/۱ درصد است.

۲۵ مرکز شبانه روزی نگهداری معلولان

وی تصریح کرد: ۲۵ مرکز شبانه روزی در استان نگهداری معلولان را بر عهده دارند که شاخص ترین آنها مجتمع توانبخشی حضرت علی اکبر (ع) در بیرجند است.

مدیر کل بهزیستی خراسان جنوبی گفت: ۸۱۰ معلول در این مراکز نگهداری می‌شوند و در ۳۸ مرکز روزانه معلولان هم آموزش‌های حرفه آموزی در کارگاه‌های تولیدی به ۹۰۰ معلول داده می‌شود.

شرفی افزود: ۱۵ هزار و ۳۱۶ نفر معلول از خدمات توانمند سازی خانواده‌های دارای معلول، کمک تحصیلی به دانش آموزان و دانشجویان، مناسب سازی منازل و خودروهای معلولین برخوردار می‌شوند.

به گفته وی ۵۵۶ مسکن برای معلولان در حال ساخت است و در مسکن ملی هم بیش از هزار نفر ثبت نام کرده‌اند که ۹۹۶ نفر تأیید اولیه شده‌اند و کمک بلاعوض ۵۰ میلیون تومان گذشته به ۱۰۰ میلیون تومان افزایش یافته است.

وی اظهار کرد: برای ساخت مسکن هم به خانواده‌های دو معلولی روستایی ۱۵۰ میلیون تومان و به خانواده‌های دو معلولی شهری ۲۰۰ میلیون تومان بلاعوض پرداخت می‌شود.

وی با اشاره به اینکه ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیون تومان هم تسهیلات به هر خانواده برای ساخت مسکن داده می‌شود، گفت: درخواست کرده‌ایم در صورت امکان در قالب مسکن ملی واحدهای مسکن معلولان در بیرجند و قاین مانند دیگر نقاط استان ویلایی ساخته شوند.

مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی تصریح کرد: پنج نخبه استان برای بیان دغدغه‌های معلولان خراسان جنوبی در جلسات تخصصی به تهران اعزام شده‌اند.

شرفی افزود: در قالب انعقاد تفاهم نامه با آموزش و پرورش استثنایی به ۶۰ معلول ساکن در روستاها و معلولان صعب‌العلاج و آموزش پذیر زیرکوه و سربیشه که از آموزش محرومند، توسط ۱۶ مؤسسه با ۱۱۶ تسهیل گر خدمات ارائه می‌شود.

وی با اشاره به اینکه این طرح به شکل پایلوت در خراسان جنوبی و رضوی انجام می‌شود، ادامه داد: یکی از مشکلات معلولان پرداخت هزینه‌های درمان مربوط به کار درمانی و فیزیوتراپی آنها است که برای حل این مشکل در قالب تفاهم نامه با بیمه سلامت ۷۰ درصد هزینه‌های مورد نظر پرداخت خواهد شد.

پرداخت مشوق به کارفرمایان

به گفته شرفی درصورتی‌که معلولان اشتغالزایی کنند یا در کارگاهی مشغول کار شوند، بهزیستی ۲۳ درصد از ۳۰ درصد حق بیمه آنها را پرداخت می‌کند و برای جبران کارایی معلولانی که در کارگاهی کار می‌کنند تا پنج سال بهزیستی ۲۰ تا ۵۰ درصد برابر قانون کار به عنوان مشوق به کارفرما پرداخت می‌کند.

وی از برگزاری کار گروه نظارت بر اجرای امور معلولان با حضور معاون سیاسی استاندار، دیدار با خانواده شهدای دارای معلول، برپایی نمایشگاه‌های توانمندی معلولان، افتتاح طرح‌های اشتغال و… را از جمله دیگر برنامه‌های هفته معلولان در استان اعلام کرد.

اسد الله زنگویی مسئول مرکز توان افزای اوتیسم بیرجند هم در این نشست گفت: به ۴۵ کودک دارای بیماری اوتیسم در این مرکز توسط ۱۰ مربی خدمات توانبخشی، گفتار درمانی و کار درمانی شناختی و اصلاح رفتار با بهره‌گیری از تجهیزات روز ارائه می‌شود.

محورهای برنامه‌های هفته معلولان

شیخانی معاون توانبخشی اداره کل بهزیستی استان هم گفت: محور برنامه‌های سال جاری هفته معلولان شنیدن صدای معلولان در بالاترین سطح استانی و ملی، گزارش هشت مدیرکل در خصوص قانون جامع معلولان و برابری فرصت‌های برای افراد معلول در کنار افراد سالم است و در قالب جشن لبخند مجتمع توانبخشی حضرت علی اکبر (ع) هزار و ۵۰۰ خانواده سالم و معلول شرکت کردند.

کد خبر 5646725

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha