۱۴ آذر ۱۴۰۱، ۹:۰۴

مهر گزارش می دهد؛

حق وحقوق فراموش شده ۶۱ هزار توانخواه مازندران

حق وحقوق فراموش شده ۶۱ هزار توانخواه مازندران

بهشهر- مسکن، اشتغال، ازدواج و مناسب سازی معابر از جمله حقوق ۶۱ هزار توانخواه مازندرانی بوده که در سایه وعده ها فراموش شده است.

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها: فرهنگ سازی در راستای حضور معلولان در جامعه، رفع مشکلات معیشتی، فراهم کردن اشتغال و رفع دغدغه‌های چندین ساله معلولان مسئله امروز و دیروز نیست و توانخواهان سال‌ها است که با این مشکلات و نبود امکانات دست و پنجه نرم می‌کنند و به امید روزی بهتر و عمل به وعده‌های مسئولان روزگار را می‌گذرانند.

فرهنگ سازی برای افزایش همدلی با معلولان در جامعه و فراهم بودن حقوق یکسان برای معلولان و حضور در جامعه مسئله مهمی است که توانخواهان امروزه از آن برخوردار نیستند و نمی‌توان به راحتی از آن عبور کرد.

جامعه معلولان هدف بهشهر در یک اقدامی مؤثر برای اولین بار از معلولان روستاهای این شهرستان برای حضور در جشن روز معلول دعوت کرده تا شادی را به آنان و خانواده‌هایشان ارزانی کند. سالن هوتوی بهشهر در حالی شاهد حضور معلولان، خانواده‌ها و خیران و مسئولان بود که همچون همیشه دغدغه‌های نبود امکانات برای معلولان، عدم فضاسازی‌ها و عدم رعایت حقوق معلولان و اجرای طرح جامع معلولان آنان را رنج‌می دهد.

معلول جسمی‌-حرکتی چون مستمری می‌گیرد، حق پرستاری ندارد

پدر یکی از معلولان بهشهری با اشاره به اینکه تنها دریافتی از بهزیستی حقوق ماهانه ۵۰۰ هزار تومان فرزندم است، به خبرنگار مهر گفت: دغدغه‌های فراوانی داریم و متأسفانه حق پرستاری به معلولان جسمی حرکتی که مستمری می‌گیرند، پرداخت نمی‌شود.

حق وحقوق فراموش شده ۶۱ هزار توانخواه مازندران

وی با بیان اینکه همسرم به تنهایی پرستار فرزندم است و چون دیگر توان ندارد و طی این سال‌ها با بیماری فرزندمان ناتوان و بیمار شده است، نمی‌تواند به درستی کارهای پرستاری را انجام دهد، افزود: پسرم معلول جسمی‌-حرکتی شدید است اما چون مستمری می‌گیرد، حق پرستاری دریافت نمی‌کند و این ظلم است و باید در این رابطه تجدید نظر شود.

بازنشستگی معلولان در هاله‌ای از ابهام

محمدنژاد یکی از معلولان بهشهری هم با اشاره به اینکه معلولان از حقوق یکسانی همچون دیگر شهروندان برخوردار نیستند به خبرنگار مهر گفت: متأسفانه در کنار عدم مناسب سازی فضاها، اشتغال، ورزش، امکانات و … بیمه معلولان‌مسئله مهمی است که نادیده گرفته می‌شود.

وی افزود: براساس قانون معلولان با ۲۰ سال سابقه پرداخت بیمه در سن ۵۰ سالگی می‌توانند از بازنشستگی تأمین اجتماعی برخوردار شوند و این در حالی که تأمین اجتماعی از این مسئله سرباز می‌زند و سن بازنشستگی را همچنان ۶۰ سال عنوان‌می کند.

محمدنژاد گفت: معلولان دارای شرایط یکسانی از نظر فعالیت با افراد عادی نیستند و به همین دلیل قانون ۲۰ سال پرداخت بیمه و سن ۵۰ سالگی را سن بازنشستگی اعلام کرد اما تأمین اجتماعی از آن سر باز می‌زند و معلولان را دچار سردرگمی کرده و انتظار می‌رود مسئولان با قانون‌محکم و دستورالعمل محکم‌تری در این بخش ورود و این مسئله را اجرایی کنند.

وی افزود: در شرایط فعلی تنها امید معلولان انجمن‌ها هستند اما آنها هم دستشان بسته و خالی است و نفوذ چندانی نمی‌توانند داشته باشند و انتظار داریم خیران برای کمک به معلولان و رفع نیازهایشان بیش از گذشته وارد عمل شوند و دستگیری کنند.

وجود ۷۵۰ معلول در شهرستان بهشهر

محمدابراهیم‌حسین زاده رکنی رئیس هیئت مدیره جامعه معلولان جسمی حرکتی امید بهشهر به خبرنگار مهر گفت: در شهرستان بهشهر طرح توانبخشی مبتنی بر جامعه در روستاها با قوت اجرایی می‌شود و این شهرستان دارای ۷۵۰ معلول جسمی حرکتی، بینایی، شنوایی، ضایع نخاعی و روانی است که خدمات مختلفی به این افراد جامعه هدف با کمک‌خیران توسط تسهیلگران ارائه می‌شود.

وی افزود: در روز جهانی معلولان اولین گردهمایی معلولان روستاهای بهشهر با همکاری شوراهای روستاهای بهشهر و تسهیلگران برگزار شد.

حسین زاده رکنی یادآور شد: بر این اعتقادیم که معلولان روستانشین فرصت برابر با شهر دارند و با کمک شورای معلولان تلاش داریم تا فعالیت معلولان و تلاششان دیده شود و باید خانواده‌ها و جامعه همراهی کنند.

حق وحقوق فراموش شده ۶۱ هزار توانخواه مازندران

وی گفت: مشکلات عدیده‌ای در حوزه معلولان داریم و در بخش‌های مختلف درمانی، بیمه، ورزش، اشتغال و… با مشکل روبرو هستند و با توجه به توانمندی‌ها و ظرفیت‌های مناسبی که معلولان دارند، مسؤولان باید توانمندی‌ها را دیده و شناسایی کنند و برای رفع مشکلات اقدام کنند.

۲۹ هزار توانخواه مستمری دریافت می‌کنند

فریما بریمانی مدیرکل بهزیستی مازندران نیز به پرداخت حق پرستاری ضایعه نخاعی و خانواده محور اشاره کرد و ادامه داد: حدود ۲۹ هزار توانخواه در استان ماهیانه مبلغ ۱۰ میلیون ریال حق پرستاری ضایعه نخاعی و خانواده محور دریافت می‌کنند.

مدیرکل بهزیستی مازندران همچنین از فعالیت ۱۲ مرکز حرفه آموزی افراد دارای معلولیت و سه کارگاه تولیدی، حمایتی در این استان خبر داد و گفت: در این مراکز نیز آموزش‌های مختلف صنایع دستی و هنری به افراد دارای معلولیت ارائه می‌شود.

مدیر کل بهزیستی مازندران معلولیت جسمی – حرکتی بیشترین نوع معلولیت در استان محسوب می‌شود، افزود: بر اساس آمار در استان مازندران بیش از ۳۸ هزار نفر از معلولان مرد می‌باشند که حدود ۶۲ درصد معلولان تحت پوشش را تشکیل می‌دهند.

پیشگیری از معلولیت‌ها، ارائه خدمات آموزشی، توانبخشی و توان پزشکی، توانمندسازی در حوزه مسکن، اشتغال و تحصیل و همچنین مناسب سازی اماکن و معابر عمومی از رویکردهای مهمی به شمار می‌رود که برخی از آنها در سایه وعده و وعید مسئولان فراموش شده است.

بیش از ۶۱ هزار توانخواه تحت پوشش بهزیستی مازندران قرار دارند.

کد خبر 5647012

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha