۱۶ آذر ۱۴۰۱، ۱۲:۲۱

بودجه بندی برش های استانی نقشه مهندسی فرهنگی

بودجه بندی برش های استانی نقشه مهندسی فرهنگی

شیراز - مدیر گروه برش‌های استانی نقشه مهندسی شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: برش‌های استانی نقشه مهندسی فرهنگی متناسب با برنامه‌ها بودجه‌بندی می‌شود.

به گزارش خبرگزاری مهر، محمدرضا باقری درحاشیه نشستی با تعدادی از مدیران کل ادارات فرهنگ و ارشاد اسلامی استان‌ها و مقامات استانی به میزبانی فارس، هدف از این نشست را بررسی سازوکار نحوه تخصیص اعتبار برنامه‌های برش استانی نقشه مهندسی فرهنگی اعلام کرد.

باقری افزود: در این نشست رؤسای سازمان مدیریت و برنامه ریزی، مدیران کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، مدیران اجتماعی فرهنگی استانداری و نمایندگان ائمه جمعه چهار استان فارس، بوشهر، لرستان و کهگیلویه و بویر احمد حضور دارند که نشان دهنده اهمیت موضوع برای استان‌ها و لزوم هماهنگ شدن در تدقیق برنامه‌ها و شیوه تخصیص اعتبار آنهاست.

وی گفت: انگیزه نیروهای انسانی و تأثیرگذاری آنها در حوزه فرهنگ و کارکرد سازمانی دارای اولویت و اهمیت بسزایی است، فرهنگ اساساً متعلق به مردم بوده و توسط مردم ساخته می‌شود و دولت اسلامی اگر کاری در بخش فرهنگ انجام می‌دهد، به واسطه وظیفه‌ایست که برعهده دارد و باید به سرپرستی و ضابطه گذاری و ریل گذاری در بخش فرهنگ حرکت کند.

باقری با اشاره به اینکه قرار نیست که فرهنگ به شکل کامل توسط کارگزار دولتی اجرا شود و اگر هم تا الان اینگونه بوده باید اصلاح شود، اضافه کرد: لازم است تا فعالیت‌ها و حرکت‌ها برروی چارچوب‌های دولتی و سازمانی به گونه‌ای تنظیم شود که کار اجرا برعهده مردم باشد و در این مسیر انجمن‌های فرهنگی هنری گوناگونی فعالند و می‌توانند این وظیفه را با دایره گسترده‌تری برعهده بگیرند.

محمدرضا باقری گفت: در برش‌های استانی بحث فقط برنامه‌های هنری نیست و موضوعات فرهنگ بسیار متنوع و تخصصی هستند، در واقع ما می‌خوایم این جریان توسط خود مردم و گروه‌هایی که علاقه مند و حرفه‌ای این کار هستند، توسط افراد شناخته شده و سمن‌های ذیربط اجرا و یا حداقل نظارت شوند.

این دکترای سیاست گذاری فرهنگی، افزود: ساختار دولتی در اجرای کارهای فرهنگی ساختار مناسبی نیست و اساساً اگر قرار است دولت در این مقوله نقشی داشته باشد باید فقط ضابطه و اثرگذاری و ریل گذاری در عرصه فرهنگ، ادب و هنر باشد.

باقری بر لزوم واگذاری تولید و فعالیت‌های فرهنگی به انجمن‌ها و تشکل‌های مردمی تاکید و این اقدام را تنها راهکار مؤثر دانست و گفت: برای افزایش انگیزه، استفاده از نیروهای مردمی و متخصص، منجر به کاهش هزینه‌ها و دقیق‌تر شدن امکان نظارت و افزایش اثربخش فعالیت‌های فرهنگی خواهد شد.

مسئول برش‌های استانی نقشه مهندسی شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه باید به همه کسانیکه در خود توان تولید و اجرای فعالیت‌های فرهنگی را می‌بینند میدان داد و نباید کار را به افرادی محدود و خاص محدود کرد، گفت: به این شکل می‌توان در عرصه میدان و نه تنها در صحبت و شعار، نقش آفرینی مردم را گسترش داد.

باقری گفت: در برش استانی نقشه مهندسی فرهنگی فارس، در بخش تدوین از نظرات صاحبان اندیشه استفاده شده و در کارگروه جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی نیز این روند به وجود آمده و ساختارمند و متشکل حرکت کرده است و در همین مسیر می‌توانیم به سراغ این تجربه برویم و در دیگر گروه‌ها آن را به کار بگیریم.

کد خبر 5649294

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha