۱۶ آذر ۱۴۰۱، ۱۶:۳۸

رئیس حوزه ریاست سازمان برنامه و بودجه:

پیشران توسعه کشور استانها هستند

پیشران توسعه کشور استانها هستند

زنجان- رئیس حوزه ریاست سازمان برنامه و بودجه گفت: پیشران توسعه کشور استانها هستند و تاکید دولت و رئیس جمهور بر آمایش سرزمینی و توسعه مبتنی بر آن است.

به گزارش خبرنگار مهر، بابک افقهی ظهر چهارشنبه در جلسه شورای برنامه ریزی و توسعه استان زنجان، افزود: سازمان برنامه و بودجه با مجموعه‌ای از مشکلات مواجه بود که این مسائل پیچیده‌تر شده چراکه دولت در شرایط بسیار بدی دولت را در دست گرفت.

وی ابراز داشت: رشد اقتصادی چهار دهم درصدی، تورم بالای ۵۰ درصد، عبور ضریب جینی از چهار دهم درصد، نرخ جذب سرمایه گذاری منفی ۴.۶ درصد، هزینه کرد بیش از ۶۰ میلیارد دلاری از منابع صندوق توسعه ملی، نرخ بیکاری بالای ۱۶ درصد، تخصیص ۶۰ هزار میلیارد تومانی دولت در ماه‌های اول سال که باید تا پایان سال مصرف می‌شد و کاهش ذخایر کالاهای اساسی را از جمله مسائل این سازمان در شروع فعالیت دولت سیزدهم بیان کرد.

مشاور رئیس سازمان و رئیس حوزه ریاست سازمان برنامه و بودجه گفت: مطالبات تلنبار شده صنوف، مهمترین و پرچالش ترین مشکل دولت سیزدهم در آغاز کار بود.

افقهی تاکید کرد: دولت گذشته در ۶ ماهه پایان عمر خود با صنوف مختلف مهربان شد و همسان سازی حقوق بازنشستگان، رتبه بندی معلمان و یکسان سازی حقوق دستگاه‌های مختلف در شرایطی بود که خزانه دولت تکافوی چنین ارقامی را نداشت.

وی افزود: برنامه محور کردن دستگاه‌های اجرایی کشور و افزایش حقوق کارکنان با معیار بهره وری از تأکیدات رئیس جمهور و اساس کار دولت در لایحه بودجه سال آینده است.

مشاور رئیس سازمان و رئیس حوزه ریاست سازمان برنامه و بودجه ابراز کرد: توجه به استان‌ها از تأکیدات مهم در برنامه هفتم توسعه است.

افقهی افزود: پیشران توسعه کشور، استان‌ها هستند و تاکید دولت و رئیس جمهور بر آمایش سرزمینی و توسعه مبتنی بر آن است.

وجود بیش از ۳ هزار میلیارد تومان پروژه نیمه تمام در کشور

وی تصریح کرد: در افزایش حقوق کارمندان نیز معیار بهره وری باید رعایت شود و از همه ابزارها برای این امر باید استفاده شود تا نظام عدالت محور در پرداخت‌ها حاکم گردد.

مشاور رئیس سازمان و رئیس حوزه ریاست سازمان برنامه و بودجه، با بیان اینکه برنامه هفتم، برنامه بسیار مهم و مورد تاکید مقام معظم رهبری و خروجی یک آسیب شناسی جدی در کشور است، افزود: اصرار دولت بر بحث تمرکز زدایی و اصلاح نظام درآمد و هزینه استان‌ها از جمله موارد مورد توجه در این برنامه است.

افقهی یاد آورشد: در این برنامه به بخش‌های کلیدی که به عنوان پیشران تولید هستند، توجه شده است که بخش انرژی، توسعه منطقه‌ای، تولید و تجارت ترانزیت، اقتصاد ساحل و دریا، مسکن، امنیت غذایی، معدن و آب از جمله این موضوعات کلیدی است که به آنها پرداخته می‌شود.

وی به پروژه‌های نیمه تمام کشور اشاره کرد و گفت: بیش از سه هزار میلیارد تومان پروژه نیمه تمام در کشور داریم که با روال فعلی ۱۷ سال اتمام این پروژه‌ها زمان نیاز دارد.

مشاور رئیس سازمان و رئیس حوزه ریاست سازمان برنامه و بودجه ابراز کرد: وضعیت کشور بسیار بی ثبات از حیث کسری بودجه در زمان استقرار دولت سیزدهم بود و دولت نیز وظیفه پاسخگویی به مردم را داشت در حالی که با محدودیت شدید منابع مواجه بود.

افقهی ادامه داد: خط قرمز رئیس جمهور برای سازمان برنامه و بودجه تأمین نشدن کسری بودجه از محل پایه پولی است و بر این اساس در لایحه بودجه ۱۴۰۲ برنامه محور کردن دستگاه‌ها در نظام بودجه ریزی مورد توجه قرار گرفته است.

کد خبر 5649565

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha