۱۹ آذر ۱۴۰۱، ۹:۱۵

در گفتگو با مهر مطرح شد؛

پناه حیات وحش در سرمای زمستان/۷۰ تن علوفه خریداری شد

پناه حیات وحش در سرمای زمستان/۷۰ تن علوفه خریداری شد

بیرجند- مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی گفت: برای تأمین تغذیه حیات وحش استان در زمستان ۷۰ تن علوفه خریداری شده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: ما در خراسان جنوبی هفت منطقه حفاظت شده، سه پناهگاه حیات وحش، شش منطقه شکار ممنوع و چهار منطقه شکار ممنوع مرزی داریم.

اسدالله حاتمی بیان کرد: برای تأمین علوفه حیات وحش در این مناطق گفته شده سال گذشته ۷۰ تن علوفه خریداری و ذخیره سازی کردیم.

مناطق حفاظت شده از نظر منابع آبی مشکل ندارند

حاتمی با تأکید بر اینکه این میزان علوفه در شهرهایی چون طبس، فردوس، قاین و خوسف ذخیره شده است، ادامه‌داد: البته این علوفه قابلیت حمل به سایر مناطق را نیز دارد.

وی اظهار کرد: نکته لازم به ذکر این است که ما در مناطق حفاظت شده و شکار ممنوع خراسان جنوبی از نظر منابع آبی برای حیات وحش مشکل خاصی نداریم و سال گذشته بارندگی‌های به نسبت خوبی داشتیم.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی با بیان اینکه سنگ آبه های طبیعی در این مناطق پر شده است، گفت: در مجموع در زمینه آب و تغذیه حیات وحش همه چیز تحت کنترل است.

حاتمی با تأکید بر اینکه نمی‌خواهیم حیات وحش را به علوفه طبیعی وابستگی زیادی پیدا کنند، بیان کرد: از این جهت این علوفه در شرایط آب و هوایی ویژه چون یخبندان شدید و برف در این مناطق توزیع می‌شود.

وی یادآور شد: البته به واسطه بارندگی‌های سال گذشته بیشتر مناطق تحت حفاظت و شکار ممنوع خراسان جنوبی از نظر پوشش گیاهی وضعیت بسیار خوبی دارند.

جبران خسارت آسیب حیات وحش به مزارع

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی گفت: اگر به واسطه خشکسالی و … حیات وحش به مزارع کشاورزان و روستاییان ما خسارتی وارد کنند، راه جبران وجود دارد.

حاتمی بیان کرد: یک فرم کارشناسی در این زمینه داریم که کارشناس ما بعد از بازدید از منطقه آسیب دیده و برآورد هزینه آن را تکمیل و برای پرداخت خسارت به سازمان ارسال می‌کند.

وی اظهار کرد: مواردی بوده که فرم‌ها را تکمیل و ارسال کرده‌ایم و سازمان حفاظت محیط زیست در حال پیگیری موضوع است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی بیان کرد: خوشبختانه در سال جاری به نسبت سال گذشته تعداد شاکیان از خسارت حیات وحش به مزارع به شدت کاهش پیدا کرده است.

حاتمی ادامه داد: ما قبل از ورود خسارت هم برای روستاهایی که در آن احتمال آسیب توسط گرگ وجود دارد، کلاس‌های آموزشی گذاشته و راه‌های حفاظت از دام‌هایشان را به آنان آموزش داده‌ایم.

وی یادآور شد: در مناطقی در شهرستان سربیشه و درمیان و لشکرگاه خضری قاین احتمال آسیب به دام و مزارع توسط گرگ وجود داشته که اهالی این مناطق از کارگاه‌های آموزشی بهره برده‌اند.

کد خبر 5650919

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha