۲۰ آذر ۱۴۰۱، ۱۵:۴۶

مدیرکل محیط زیست اردبیل خبر داد؛ 

آغاز سرشماری پستانداران علف‌خوار شاخص استان اردبیل

آغاز سرشماری پستانداران علف‌خوار شاخص استان اردبیل

اردبیل- مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اردبیل گفت: سرشماری پاییزه پستانداران شاخص استان با همکاری نیروهای یگان حفاظت و جوامع محلی در مناطق و زیستگاه‌های جنوبی اردبیل آغاز شد.

به گزارش خبرنگار مهر، حسن قاسم‌پور بعد از ظهر یکشنبه در مراسم آغاز این سرشماری اظهار کرد: با توجه به برنامه‌ریزی‌های انجام شده از سوی اداره کل حفاظت محیط زیست استان اردبیل طبق شیوه‌نامه سرشماری پستانداران شاخص، با بسیج و سازماندهی نیروها و تشکیل گروه‌های سرشماری و تعیین سرگروه و ناظر برای اکیپ‌های سرشماری و تعیین مسیرهای پایش مناطق و آماده سازی تجهیزات در حال انجام است.

وی خاطرنشان کرد: دوربین‌های چشمی و عکاسی، GPS، کوادکوپتر و خودروهای کمک دار در منطقه حفاظت شده آق‌داغ و منطقه شکار ممنوع مشکول مستقر و کار شمارش و آماربرداری از حیات وحش این مناطق و به طور مشخص گونه‌های کل و بز به مدت سه روز در حال انجام است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اردبیل ثبت حضور گوشتخواران شاخص نظیر پلنگ در مناطق حفاظت شده شهرستان‌های خلخال و کوثر و همچنین افزایش گله‌های کل و بز را دلیل پویایی زیستگاه‌های جنوب استان دانست.

قاسم‌پور افزود: با توجه به تلاش‌های شبانه روزی محیط بانان منطقه در راستای حفظ و حراست از تنوع زیستی و حیات وحش این مناطق، برآوردهای اولیه از افزایش نسبی جمعیت کل و بز در مناطق جنوبی استان در مقایسه با آمار سال‌های گذشته حکایت دارد.

وی تصریح کرد: در این سرشماری گونه‌های شاخص حیات وحش شامل کل و بز، خرس، پلنگ و دیگر پستانداران در سطح مناطق تحت مدیریت شمارش شد و نتایج، معیار تصمیمات مدیریتی اداره کل حفاظت محیط زیست برای حفاظت از غنای حیات وحش استان خواهد بود.

کد خبر 5652340

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • مایک IR ۱۹:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۰
      0 0
      زمانی سبلان زیستگاه گوچ و میش بود ولی الان .... حیف ،طبیعت با حیوانات و پرندگانش زیباست در غیر اینصورت طبیعت سوت و کور لذتی برامون ندارد خدا قوت محیط بانان