۲۰ آذر ۱۴۰۱، ۱۶:۵۲

محورهای گفتگوی تلفنی پوتین و اردوغان

محورهای گفتگوی تلفنی پوتین و اردوغان

رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه تلفنی با ولادیمیر پوتین همتای روس خود گفتگو کرد و خواسته آنکارا مبنی بر پاکسازی مرزهای سوریه با ترکیه تا عمق سی کیلومتری را مورد تاکید قرار داد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از آناتولی، رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه تلفنی با ولادیمیر پوتین همتای روس خود گفتگو کرد.

در جریان این دیدار موضوعات انرژی، روابط دوجانبه، موضوعات منطقه‌ای مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

براساس این گزارش، رئیس جمهور ترکیه در گفتگو با ولادیمیر پوتین بر اولویت پاکسازی مرزها سوریه با ترکیه تا عمق ۳۰ کیلومتری تاکید کرد.

همچنین دو طرف در این مکالمه پرونده‌های انرژی، روابط دوجانبه، مسائل منطقه از جمله موضوع گذرگاه‌های صادرات غلات و مبارزه با تروریسم را بررسی کردند.

اردوغان به تداوم فعالیت‌های جدایی طلبانه گروههای «پ.ک.ک»، «ی.پ.گ»، و «پ.ی.د» در شمال سوریه و حملاتی که ترکیه را هدف قرار می‌دهد، اشاره کرد.

رئیس جمهور ترکیه به همتای روسی خود تاکید کرد که مرزهای سوریه با ترکیه باید در نخستین مرحله تا عمق دست کم ۳۰ کیلومتری به موجب توافق سوچی که در سال ۲۰۱۹ منعقد شده، پاکسازی شود.

وی درباره توافق صادرات غلات نیز گفت که می‌توان به صورت تدریجی آماده صادرات مواد غذایی و کالاهای دیگر در چارچوب گذرگاه‌های صادرات غلات شد.

رئیس جمهور ترکیه از رساندن بیش از ۱۳ میلیون تن غلات به طرف‌های نیازمند تا به امروز از طریق مرزهای مشترک خبر داد.

اردوغان همچنین ابراز امیدواری کرد که جنگ بین روسیه و اوکراین در نزدیک ترین زمان ممکن پایان یابد.

کد خبر 5652402

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha