۲۲ آذر ۱۴۰۱، ۲۳:۱۳

امام جمعه خوی:

نسخ خطی به مراکز علمی اهدا شود/نسخ خطی میراث ارزشمند مکتوب

نسخ خطی به مراکز علمی اهدا شود/نسخ خطی میراث ارزشمند مکتوب

ارومیه - امام جمعه خوی گفت: باید جریان سازی برای اهدای نسخ خطی به مراکز علمی به خصوص حوزه های علمیه صورت گیرد.

به گزارش خبرگزاری مهر، حجت اسلام حجت قاسم خانی در این زمینه افزود: نسخ خطی میراث ارزشمند مکتوب و چراغ راه آیندگان است، امروز مهمترین وظیفه ما جریان سازی برای اهدای نسخ خطی به مراکز علمی و ایجاد بستر مطالعه این نسخ در جهت رفع نیازهای علمی بویژه در حوزه‌های علمیه است.

وی ادامه داد: در حوزه علمیه نمازی خوی بیش از یک هزار نسخه خطی نگهداری می‌شود که می‌توانند منابع بسیار ارزشمند برای تحقیقات و پژوهش در عرصه مختلف علمی باشند.

نسخه نویس و نسخه پژوه برجسته کشورمان نیز افزود: در این گنجینه یک هزار و ۱۰۰ نسخه خطی نگهداری می‌شود که نسخه‌ها عمدتاً در زمینه‌های فلسفه، فقه، اصول و ادبیات هستند.

وی افزود: مخزن نسخ خطی مدرسه نمازی خوی، تنها مخزن نسخ خطی در آذربایجان غربی است که تاکنون ۷۸۰ نسخه خطی آن را فهرست نویسی و معرفی کرده و بزودی فهرست نویسی سایر نسخ خطی این مجموعه نیز آغاز می‌شود.

این نسخه پژوه برجسته کشور گنجینه نسخ خطی مدرسه نمازی خوی را یکی از گنجینه‌های نفیس و غنی ایران اعلام کرد و افزود: در این مخزن آثار مکتوب بسیار ارزشمند در رشته‌های مختلف علوم وجود دارد که برای صاحبان اندیشه و پژوهش از جایگاه والایی برخوردار هستند.

وی دو نسخه شفای بوعلی سینا و۳ نسخه شرح نهج البلاغه را دو اثر مکتوب بسیار ارزشمند و کهن موجود در این مخزن اعلام کرد.

صدرایی تصریح کرد: وجود دستخط میرزا ابراهیم شهید خویی در شرح نهج البلاغه از نوادر مکتوب حوزه نهج البلاغه پژوهشی است که وجود آن در این مخزن اعتبار و جایگاه نسخ خطی آنرا در زمینه پژوهش‌های مربوط به نهج البلاغه بسیار غنی‌تر ساخته است.

وی شرایط حفظ فیزیکی این آثار خطی را مطلوب دانست و افزود: این آثار برای حفظ معنوی نیاز به معرفی بیشتر به نسل جوان و محققان دارند.

حجت الاسلام صدرایی خویی تاکید کرد: ایجاد بستر مطالعه در این مخزن برای گروه‌ها و علاقه مندان حوزه فرهنگی می‌تواند در جامعه نشاط علمی و فرهنگی ایجاد کند و بخش اعظمی از نیازهای تحقیقاتی حوزه علمی را برطرف سازد.

در کتابخانه مدرسه نمازی خوی علاوه بر نسخ خطی یک هزار ۵۰۰ جلد کتاب نفیس چاپ سنگی مربوط به دوره‌های مختلف تاریخی نیز نگهداری می‌شود.

کد خبر 5654674

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha