۲۶ آذر ۱۴۰۱، ۱۶:۱۶

رئیس پلیس ترافیک شهری راهور کشور اعلام کرد؛

افزایش ۹ درصدی تعداد جانباختگان معابر شهری در سطح کشور

افزایش ۹ درصدی تعداد جانباختگان معابر شهری در سطح کشور

مشهد ـ رئیس پلیس ترافیک شهری راهور کشور گفت: در هشت ماهه امسال شاهد افزایش ۹ درصدی تعداد جانباختگان معابر شهری در سطح کشور بودیم.

به گزارش خبرنگار مهر، سردار محمد باقر سلیمی ظهر شنبه در حاشیه همایش ملی حمل و نقل در جمع خبرنگاران اظهار کرد: در هشت ماهه امسال شاهد افزایش ۹ درصدی تعداد جانباختگان معابر شهری کشور بودیم، که این افزایش بیشتر در چهار ماه ابتدایی سال و ناشی از توقف محدویتهای کرونایی سفر در ۲ سال قبل از آن و رشد بالای سفرها در بهار ۱۴۰۱ بوده است.

رئیس پلیس ترافیک شهری راهور کشور بیان کرد: با تمهیدات در نظر گرفته شد روند افزایش تلفات رانندگی از مردادماه امسال کاهشی شده و امید است تا پایان سال ۱۴۰۱ روند افزایشی تلفات معابر شهری جبران شود و امسال نیز کاهش فوتی تصادفات داشته باشیم.

وی افزایش تراکم، تأخیر و افزوده شدن صف در ترافیک را عوامل منفی ترافیک دانست و گفت: طی یک دهه گذشته تعداد خودروها ۲ برابر و تعداد موتورسیکلت‌ها به طور تقریبی چهار برابر شده است، از طرفی حجم سفرها طی این مدت از ۴.۱ میلیارد سفر به ۶.۴ میلیارد سفر در معابر شهری و برون شهری افزایش یافته است.

سلیمی بیان کرد: این افزایش‌ها به طور قطع بر حوادث ناشی از ترافیک و البته مسائل زیست محیطی تأثیر گذار بوده است لذا باید رویکرد ترافیکی را از جابجایی خودرو محور به سمت حمل و نقل انسان محور و توسعه حمل نقل همگانی و انبوه بر تغییر دهیم.

رئیس پلیس ترافیک شهری راهور کشور همچنین گفت: تغییر رویکرد به سمت (شیوه) مدهای حمل و نقلی موجه مانند سامانه‌های اتوبوسی، قطار شهری، پیاده روی و دوچرخه سواری می‌تواند معضلات ترافیکی کشور را ه حداقل برساند.

وی تلفات رانندگی درون شهری مشهد طی هشت ماه را نیز بالا دانست و افزود: مشهد و دیگر شهرهای مسافرپذیر و زیارتی در بهار امسال تراکم و رشد سفرها را تجربه کرده اند و در معابر منتهی به این کلانشهر نیز با رشد ۲ برابری ترافیک نسبت به سالهای قبل مواجه بودیم که خطر آفرین بوده و تصادفات جاده‌ای را بالا برده است.

سلیمی گفت: هر زیرساخت ترافیکی که برای کلانشهرها ایجاد شود با حجم ترافیک القایی اشباع می‌شود و از طرفی احداث همین زیرساخت‌ها منجر به رشد سفرها و ترافیک القایی خواهد شد.

وی افزود: موتورسیکلت سواران بین ۲۰ تا ۴۰ سال رتبه نخست قربانیان را دارند که بیش از ۹۸ درصد آنها مرد و نیروی فعال کار کشور محسوب می‌شوند و این موضوع یک آسیب جدی است.

سلیمی با بیان اینکه ۲ گروه زیر ۱۰ سال و بالای ۵۰ سال بیشترین تلفات در میان عابران پیاده را به خود اختصاص داده اند، اظهار کرد: کودکان به خاطر تشخیص نامناسب از ماهیت خطر و ترافیک و افراد بالای ۵۰ سال نیز به دلیل شرایط جسمی و مشکلات احتمالی در بینایی یا شنوایی امکان استفاده از برخی سازه‌های شهری مانند پلهای عابر پیاده را نداشته لذا بیشتر در معرض آسیب قرار دارند.

رئیس پلیس ترافیک شهری راهور کشور گفت: تصادفات رانندگی به عنوان مهمترین شاخص ترافیک در حوزه شهری خوشبختانه در بازه ۱۰ ساله کاهش داشته است، تلفات سالانه حوادث رانندگی شهری و برون شهری طی سالهای ۱۳۹۰ تا ۱۴۰۰ از پنج هزار و ۷۰۰ نفر به چهار هزار و ۱۰۰ نفر رسیده است.

وی افزود: همکاری خوب مردم و پلیس و مسؤولان و توسعه فرهنگ ترافیک و ارتقای آن علت کاهش تلفات بوده است، در عین حال اکنون ارقام و شاخص‌های ایمن جاده‌ای در کشور مناسب نیست.

کد خبر 5657682

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha