۳۰ آذر ۱۴۰۱، ۱۱:۱۲

امام جمعه اردبیل:

ارزش عاطفی زکات بالاتر از مسائل مالی است

ارزش عاطفی زکات بالاتر از مسائل مالی است

اردبیل- نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اردبیل گفت: چهره عاطفی فریضه زکات مهمتر و والاتر از مسائل مادی است که در احیای این فریضه باید این بعد برجسته‌تر شود.

به گزارش خبرنگار مهر، آیت‌الله سید حسن عاملی پیش از ظهر چهارشنبه در جشنواره علمی، ترویجی و تکریمی زکات در اردبیل اظهار کرد: ما باید تلاش کنیم تا چهره عاطفی و معنوی زکات، صدقه و سایر واجبات را برای مردم بازگو کنیم تا آنها به انجام این فرایض ترغیب و تشویق شوند.

وی تصریح کرد: ائمه اطهار ما نه تنها یکه‌خوار نبودند بلکه همواره سعی می‌کردند تا بر سر سفره‌های خود ایتام و نیازمندان را شریک کنند و قطعاً امروز چهره عاطفی زکات که دوری جستن از یکه‌خواری و توجه به همنوع است، باید بیش از گذشته نمایان شود.

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اردبیل به مراکز امدادی در شهرستان‌ها و استان‌ها به عنوان چهره مدنیت فاخر انسانی و اسلامی اشاره کرد و گفت: این مجموعه‌های نفیس باید تلاش کنند تا با رویکرد آموزشی، تبلیغی، ترویجی، تولید برنامه‌های متنوع زکات و سایر واجبات و مستحبات را ترویج کرده و دستگیر فقرا و نیازمندان باشند.

آیت‌الله عاملی افزود: عده‌ای با پرداخت زکات و امور خیریه و مبرات سعی می‌کنند تا تنها با خداوند متعال معامله کنند که نمونه آن را مرحوم علیپور با ساخت ۷۲ مدرسه به اثبات رساند چرا که ذائقه چنین انسان‌هایی بالا و والا است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: ما امروز با فقر عاطفی روبه‌رو هستیم که باید آموزش و پرورش، دانشگاه‌ها، حوزه‌های علمیه و سایر نهادهای اجتماعی در تقویت مبانی عاطفی جامعه تلاش کنند تا در نهاد مقدس خانواده و اجتماع پمپاژی از عواطف و احساسات پاک را شاهد باشیم.

آیت‌الله عاملی به عقوبت سخت پرداخت نشدن زکات در جامعه اشاره کرد و ادامه داد: گندمی که زکات آن پرداخت نشده و وارد چرخه مصرف شود، می‌تواند عامل اصلی در فساد و تباهی باشد و به همین خاطر توصیه می‌شود در خوردن نان از بابت گندمی که زکات آن پرداخت نشده، صدقه‌ای را به نیازمندان پرداخت کنیم.

وی به روستاهای متعدد استان در اولویت پرداخت زکات از سوی کشاورزان، دامداران و فعالان این عرصه اشاره کرد و گفت: بسیاری از کشاورزان ما نسبت به فریضه زکات حساس هستند و همواره سعی می‌کنند در انجام این امر پیشگام بوده و اقدامات مؤثری را انجام دهند.

آیت‌الله عاملی از کمیته امداد خواست تا با تولید فیلم و سریالی با نحوه پرداخت زکات ساکنان شهرها و روستاها و هزینه‌کرد آن را به ویژه در کمک به فقرا و بیماران خاص به تصویر کشیده و شرایط مساعدی را در تبلیغ و ترویج این امر فراهم کنند.

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اردبیل تصریح کرد: در روایات اسلامی از زکات به عنوان قلعه‌ای یاد شده که می‌تواند جامعه اسلامی را از آسیب نگه داشته و خود زکات دفع‌کننده ۷۰ بیماری به ویژه فقر و نداری در جامعه است.

کد خبر 5661415

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha