۱ دی ۱۴۰۱، ۱۵:۵۰

هدایت در گفت‌وگو با مهر اعلام کرد؛

افتتاح موزه ۴ هکتاری سیمان ری در هجدهمین شنبه امید و افتخار

افتتاح موزه ۴ هکتاری سیمان ری در هجدهمین شنبه امید و افتخار

مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران با اشاره به نقش‌آفرینی تاریخی کارخانه سیمان ری در پروژه‌های عمرانی کشور گفت: روز شنبه فاز اول موزه سیمان ری افتتاح می‌شود.

سید مهدی هدایت مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری مهر با اشاره به افتتاح موزه صنعت سیمان در منطقه شهرری در هجدهمین شنبه امید و افتخار گفت: کارخانه سیمان ری قدیمی‌ترین کارخانه سیمان ایران بوده که بر اساس برنامه‌ریزی صورت گرفته بعد از ۳ دهه توقف فعالیت، به موزه تبدیل شده است. از این‌رو، در روز شنبه سوم دی ماه، موزه صنعت سیمان ری به همت شهرداری تهران افتتاح خواهد شد.

مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران با بیان اینکه کارخانه سیمان ری ظرفیت خوبی دارد که شهرداری تهران به بازآفرینی آن ورود پیدا کرده، گفت: این مجموعه یکی از اولین صنایعی است که در ایران شکل گرفته است.

هدایت با بیان اینکه مهم‌ترین پروژه بازآفرینی میراث صنعتی ایران، افتتاح موزه سیمان ری است، عنوان کرد: شروع شکل‌گیری شهرسازی مدرن ایران بعد از این کارخانه سیمان بوده است. هر جا که ساخت مهم در ایران داریم، بعد از راه‌اندازی این کارخانه انجام شده و جالب است بدانید، اولین تولید سیمان در ایران از همین کارخانه سیمان ری بوده است.

وی با اشاره به اینکه همه پروژه‌های عمرانی دهه ۴۰ با استفاده از ظرفیت تولید سیمان این کارخانه اجرا شده است، افزود: پروژه‌های مهمی مانند دانشگاه تهران از سیمان این کارخانه استفاده کرده است. ایران بعد از احداث این کارخانه سیمان از شکل و بافت روستایی و کشاورزی به مدرنیته روی آورده استمدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران بیان کرد: بعد از افتتاح فاز اول محموعه در روز شنبه، یک موزه مهم به پایتخت اضافه می‌شود.

مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران با اشاره به فازهای دیگر این موزه که در آینده افتتاح خواهد شد، افزود: فاز اول موزه صنعتی سیمان شنبه افتتاح می‌شود و مراکز فرهنگی و علمی متناظر هم در فازهای بعدی تکمیل و افتتاح خواهد شد.

موزه سیمان ری؛ از مجاورت با قلعه گبری تا احداث در قدیمی‌ترین سکونت‌گاه ایران

هدایت گفت: نکته مهمی که این کارخانه دارد، مجاورتش با قلعه گبری است که می‌تواند، ارتباط میان این موزه و میراث تاریخی را برقرار کند و در مجاورت یکدیگر کارکرد گردشگری، تاریخی و … داشته باشند.

وی ادامه داد: ری هم با توجه به اینکه قدیمی ترین سکونت‌گاه ایران است، فضای فرهنگی‌اش با بازآفرینی این فضاها توسعه پیدا می‌کند و این میراث تقویت می‌شود.
مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران با اشاره به اینکه حدود ۲۵ میلیارد تومان برای افتتاح و بازآفرینی موزه سیمان ری هزینه شده، گفت: بر اساس مصوبه دولت، این مجموعه ارزشمند به مدت ۳۰ سال پس از مرمت و بازآفرینی، در اختیار شهرداری تهران قرار گرفته است.

بخش‌های مختلف موزه برای بازدید عموم

وی با بیان اینکه این موزه بخش‌های مختلفی دارد، افزود: از روز شنبه موزه کارخانه سیمان ری افتتاح می‌شود و امکان بازدید عمومی خواهد داشت. علاوه بر بخش‌های مختلف متناظر با فعالیت سابق کارخانه، فضاهایی مانند رستوران، کافه و… در آنجا پیش‌بینی شده است.

مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران به مساحت ۴ هکتاری این موزه اشاره می‌کند و می‌گوید: موزه صنعت سیمان دارای مجموعه اسنادی است که از اولین روزهای شکل‌گیری این مجموعه جمع آوری شده است.

هدایت ادامه داد: همچنین اتاق دیزل به عنوان بخشی از موزه روز شنبه افتتاح خواهد شد که اولین برق شهرری هم از این محل تأمین می‌شده است. همچنین، ابزارهای صنعتی که برای اولین بار در ایران استفاده شده در این موزه در معرض دید عموم قرار می‌گیرد.

کد خبر 5662482

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha