۷ دی ۱۴۰۱، ۸:۰۶

بلاتکلیفی جزیره تنهای خزر؛

«چشم انتظاری» ثمره نرمش مدیران گلستان/ گردشگری آشوراده چه شد؟

«چشم انتظاری» ثمره نرمش مدیران گلستان/ گردشگری آشوراده چه شد؟

گرگان- تایید خبر لغو مجوز تفرج متمرکز در آشوراده و اتخاذ رویکرد نرمش از سوی مدیران گلستان برای تحصیل مجوز گردشگری روستایی، موید آن است که اجرای گردشگری چند سال دیگر صبوری می خواهد.

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها: چند ماهی است که زمزمه‌های لغو پروژه گردشگری و بومگردی در جزیره آشوراده یا به اصطلاح اهالی فن تفرج متمرکز به گوش می‌رسد اما هیچ یکی از مدیران ارشد یا متولی در این خصوص اظهار نظر مستقیمی نکردند.

دلسوزان و البته مدیران گلستانی متعددی در سالیان اخیر تلاش کردند تا گردشگری در آشوراده اجرایی شود که علاوه بر استانداران ادوار گلستان می‌توان به نماینده ولی فقیه در گلستان اشاره کرد که بارها در جلسات متعدد با رؤسای جمهور چند دوره اخیر و حتی رؤسای قوای مققنه و قضائیه سالیان اخیر این مبحث را پیگیری کرده تا این مطالبه اجرایی شود.

در سالیان اخیر بارها و به دفعات از نهایی شدن مجوزهای لازم برای اجرای طرح طبیعت گردی و گردشگری آشوراده سخن به میان آورده شد ولی آنچه این روزها به گوش می‌رسد حکایت از آن دارد که روایت پیگیری مدیران گلستانی برای تحصیل مجوزهای لازم برای گردشگری آشوراده حداقل چند سال دیگر ادامه خواهد داشت.

البته ممکن است کسب مجوز تفرج گسترده که شامل اسب سواری، پیاده روی، ماهی‌گیری و تماشای جانوران در جزیره آشوراده می‌شود را برخی موفقیت قلمداد کنند اما مگر نه اینکه در حال حاضر هم این فعالیت‌ها در حال انجام است؟

واقعیت آن است که بسیاری از مباحث گردشگری که در مجوز سال‌های قبل محیط زیست مندرج شده بود، با مجوز فعلی سازمان قابل اجرا نیست.

اجرای طرح گردشگری غیرمتمرکز در آشوراده

هم اکنون جریان تلخ به وقوع پیوسته و مجوز یکی از مهم‌ترین مطالبات به حق و چندین ساله گلستانی‌ها در حوزه گردشگری کن لم یکن شده است. براساس اظهارات عالی‌ترین مقام اجرایی گلستان، پرونده گردشگری در جزیره آشوراده به سبب مصوبه شورای عالی معماری و شهرسازی و صحه گذاشتن سازمان محیط زیست بر آن، از تفرج متمرکز به تفرج گسترده تغییر کرده است.

«چشم انتظاری» ثمره نرمش مدیران گلستان/ گردشگری آشوراده چه شد؟

استاندار گلستان در نشست خبری با اصحاب رسانه گلستان گفت: در مذاکرات انجام شده با سازمان حفاظت محیط زیست، مقرر شد که پروژه بومگردی در جزیره آشوراده صرفاً در قالب تفرج غیرمتمرکز انجام شود.

مدیران استان در یک نرمش قهرمانانه پذیرفتند که از اجرای طرح گردشگری متمرکز چشم پوشی کنند علی محمد زنگانه افزود: براساس یک «نرمش قهرمانانه» مدیران گلستان پذیرفتند که از اجرای تفرج متمرکز چشم پوشی کنند و در مقابل موافقت محیط زیست برای همراهی در اجرای گردشگری در بافت قدیمی روستای آشوراده را تحصیل کردند.

وی تاکید کرد: براساس توافق اولیه با سازمان محیط زیست که در قالب یک صورت جلسه به امضا مدیران ارشد این سازمان و مسئولان گلستان رسیده است؛ مقرر شد تا این توافق به شورای عالی معماری و شهرسازی ارسال شود.

امکان شب ماندگاری در آینده وجود دارد

وی گفت: بر اساس رویه جاری بین سازمان محیط زیست و شورای عالی معماری، معمولاً توافق محیط زیست با نظر مثبت شورای شهرسازی همراه خواهد شد و ما می‌توانیم در آینده مجوز شب ماندگاری گردشگران در بافت قدیمی روستا را به دست آوریم.

استاندار گلستان ابراز امیدواری کرد که پس از تصویب نهایی موافقت نامه استان گلستان با محیط زیست در شورای عالی معماری و شهرسازی می‌توانیم مقدمات بیتوته شبانه مسافران در جزیره آشوراده را فراهم کنیم.

توقع احیای دیوار تاریخی را نداریم!

یک شهروند گرگانی و دانش آموخته گردشگری در این خصوص به خبرنگار مهر گفت: یکی دو سالی است که مدیران ارشد استان سخن از نهایی شدن مجوز گردشگری در جزیره آشوراده می‌زنند و ما امیدواریم بودیم که شنا، اسکی روی آب یا جت اسکی و سایر ورزش‌های آبی در این منطقه فراهم می‌شود.

«چشم انتظاری» ثمره نرمش مدیران گلستان/ گردشگری آشوراده چه شد؟

علی احمدی افزود: اگر تلاش‌های مسئولان استانی در اخذ مجوز طرح گردشگری آشوراده به ثمر ننشسته باید آن را با مردم در میان بگذارند، ما توقع احیا و بازسازی دیوار تاریخی گرگان را نداریم بلکه می‌خواهیم از داشته‌های خودمان استفاده کنیم.

احمدی گفت: چندی قبل یکی از مدیران گلستان سخن از راه اندازی کلبه‌های شناور و تفریحی در پیرامون آشوراده خبر داده بود، هنگامی که اجازه ساخت یک آلونک موقتی مناسب برای شب ماندگاری حتی با جنس چوب و نی و کپر در جزیره آشوراده داده نمی‌شود، کلبه شناور دیگر چیست؟

سخت گیری بیشتر در گلستان

میلاد درزی، یک جوان بندرگزی هم به خبرنگار مهر گفت: به نظر می‌رسد که سازمان محیط زیست برای اجرای برخی پروژه‌ها در استان گلستان نسبت به سایر استان‌ها سختگیری‌های بیشتری دارد اما بی انصافی است که همه تقصیر را به گردن محیط زیست انداخت.

وی بیان کرد: در صورت کسب مجوزات لازم، می‌شد با تأسیسات همگون و متناسب با محیط طبیعی آشوراده طرح گردشگری را اجرا کرد و از این طریق کسب و کار هم در این منطقه رونق یابد.

«چشم انتظاری» ثمره نرمش مدیران گلستان/ گردشگری آشوراده چه شد؟

درزی گفت: مدیران ما نتوانستند تاکنون حق گلستان را در میادین ملی وصول کنند که در این خصوص می‌توان به اجرای طرح راه آهن گرگان- مشهد، اینچه برون- شاهرود و یا اجرای طرح تله کابین گرگان اشاره کرد.

وی بعد از اطلاع اینکه اینکه امکان گردشگری متمرکز در آشوراده از بین رفته است، اضافه کرد: بعد از این همه مدت نتوانستیم مجوز بیتوته شبانه را بگیریم و اینکه هم اکنون امیدوار باشیم در آینده در قالب گردشگری روستایی به ما اجازه اجرای طرح‌های گردشگری بدهند، نهایت خوش خیالی است.

به گزارش خبرنگار مهر، نکته حائز اهمیتی که نباید از آن غافل بود، تلاش شبانه روزی و مستمر مدیران استان به ویژه استاندار گلستان است که بنا به اظهارات کارکنان این مجموعه حجم فعالیت‌ها و جلسات نسبت به دوره‌های گذشته چند برابر شده است و شاید اتخاذ «نرمش قهرمانانه» از روی ناچار و اجبار بوده است که در این صورت باید برای مردم بازگو و شفاف سازی شود.

کارشناسان بر این باور هستند نمایندگان مجلس، بزرگان و دلسوزان استان نباید به وعده نصفه و نیمه سازمان محیط زیست در قبال احتمال وجود صدور مجوز بیتوته شبانه و یا حداقل تأسیسات گردشگری در روستای آشوراده واقع در جزیره آشوراده بسنده کنند زیرا این رویه هم چندین سال به طول خواهد انجامید و با توجه به اینکه روستای آشوراده در پناهگاه حیات وحش میانکاله واقع شده، احتمال صدور مجوزهای گردشگری برای متقاضیان این روستا بسیار اندک است.

کد خبر 5666745

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • قنبری IR ۰۹:۴۶ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۷
      0 0
      مدیران بی عرضه ما چی از دستشون برمیاد؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ چرا دستگاه قضا ورود نمیکنه؟