۱۷ دی ۱۴۰۱، ۱۵:۲۳

نماینده شورای اسلامی استان زنجان:

سرانه خدمات فرهنگی شهروندان زنجانی یک پنجم میانگین کشوری است

سرانه خدمات فرهنگی شهروندان زنجانی یک پنجم میانگین کشوری است

زنجان-نماینده شورای اسلامی استان زنجان گفت: سرانه خدمات فرهنگی شهروندان زنجانی یک پنجم میانگین کشوری است.

حجت‌الاسلام علیرضا بهرامی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، اظهار کرد: انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی به عنوان قرارگاه نقطه عطف تحولات فرهنگی، معنوی و اجتماعی قرن حاضر در دنیا مطرح است و تحقق این آرمان، اهداف و نشر سیطره جامعه اسلامی مستلزم تأمین کارکردهای فرهنگی است.

وی فرهنگ را عامل اصلی شکل‌دهنده رفتارهای عمومی و تصمیمات کلان کشور خواند و گفت: برای همین منظور بازشناسی، پالایش، آسیب‌شناسی و ارتقابخشی به فرهنگ بر پایه هویت اصیل اسلامی امری غیرقابل انکار و بسیار ضروری است.

نماینده شورای اسلامی استان زنجان یادآور شد: طبق دستور مقام معظم رهبری و بر اساس نقشه مهندسی فرهنگی کشور، ستادهای راهبردی و نهادهای مربوط مکلف به عملیاتی کردن سند چشم‌انداز فرهنگی کشور در افق ۱۴۰۴ شده‌اند که در دولت سیزدهم شاهد تحولاتی در روند اجرایی شدن این سند هستیم.

وی با اشاره به اینکه مجموعه استانداری و اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی به دنبال تصویب برش استانی این سند بودند، ابراز کرد: زنجانی استانی است که در کریدور تلاقی فرهنگ‌ها، زبان‌ها و آداب و رسوم قرار گرفته و با اقوام مختلف ترک، کرد، کیلگ و فارس در ارتباط است و سند تحول فرهنگی در برش استانی می‌تواند نقش موثری داشته باشد.

بهرامی حجاب و فرهنگ را از دغدغه‌های متولیان امر طبق سند تحل فرهنگی برشمرد و افزود: خروجی این سند و نقشه مهندسی فرهنگی بر پایه تمدن نوین اسلامی و زمینه‌ساز ظهور و نیل به سمت جامعه مهدوی است.

وی با اشاره به اینکه فقط ۲ درصد از بودجه کل کشور به حوزه فرهنگ اختصاص یافته است، بیان کرد: این در حالی است که ۹ دستگاه متولی اصلی فرهنگ بوده و ۱۸ دستگاه به طور غیرمستقیم در این بودجه سهیم هستند.

نماینده شورای اسلامی استان زنجان ادامه داد: این نشان می‌دهد جمهوری اسلامی به عنوان مهد برپایی تمدن نوین اسلامی حتی به اندازه یک سوم از میانگین بودجه فرهنگی کشورهای مختلف جهان بهره‌مند نیست؛ چراکه آن‌ها به طور میانگین ۵ درصد از بودجه را به حوزه فرهنگ اختصاص می‌دهند.

وی خاطرنشان کرد: همین بودجه ۲ درصدی هم سالانه صرف بخش‌های هزینه‌ای و عمومی و عمدتاً در بخش‌های توسعه‌ای استفاده می‌شود و با توجه به کمبود زیرساخت‌های فرهنگی در استان زنجان، برش استانی بودجه بندی نقشه مهندسی فرهنگی امری ضروری است.

بهرامی به اهمیت پوشش و مدل لباس‌های طراحی شده در جامعه اسلامی اشاره کرد و گفت: باید توجه ویژه‌ای به طراحان لباس‌های ایرانی - اسلامی شود و آن‌ها را رتبه‌بندی کنند تا به هویت ایرانی – اسلامی خود بازگردند.

وی با اشاره به اینکه اصل یازدهم سند چشم‌انداز فرهنگی به موضوع کارآمدی و عینیت بخشیدن به اهداف و برنامه‌های فرهنگی اختصاص دارد، عنوان کرد: باید از گزارش‌دهی و مستندسازی صرف پرهیز کرد و به صورت ملموس و عینی شاهد به ثمر نشستن طرح‌های عظیم فرهنگی باشیم.

نماینده شورای اسلامی استان زنجان با اشاره به اینکه شهروندان زنجانی یک پنجم میانگین دیگر شهرها از سرانه خدمات فرهنگی و هنری بهره‌مند هستند، ابراز کرد: از طرف دیگر نبود بانک جامع اطلاعات دقیق در حوزه زیرساخت‌ها و خدمات مطلوب از دلایل این کمبود است.

بهرامی به ضعف در تولید محتوا، اجرای برنامه‌های فرهنگی و پرداختن به آسیب‌های فرهنگی و اجتماعی را از دیگر نواقص حوزه فرهنگ استان برشمرد و گفت: داده‌ها و اطلاعات جزو ابتدایی‌ترین مولفه‌ها است که باید در تکمیل آن اهتمام ورزید.

کد خبر 5675614

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha