۳۰ دی ۱۴۰۱، ۱۱:۵۵

مدیرکل منابع طبیعی گلستان:

۱۳۰ هزار هکتار کانون بحرانی ریزگرد در گلستان وجود دارد

۱۳۰ هزار هکتار کانون بحرانی ریزگرد در گلستان وجود دارد

گرگان- مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان گفت: ۳۰۰ هزار هکتار از اراضی و مراتع شمال گلستان در معرض بیابانی شدن قرار داشته و بیش از ۱۳۰ هزار هکتار از اراضی بیابانی، منشأ ریزگرد هستند.

حمید سلامتی در گفتگو با خبرنگار مهر اظهارکرد: ۳۰۰ هزار هکتار از اراضی و مراتع شمال استان در معرض بیابانی شدن قرار داشته و بیش از ۱۳۰ هزار هکتار از اراضی بیابانی، منشأ ریزگرد هستند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان افزود: ریزگردهای گلستان عمدتاً منشأ خارجی دارد و صحرای قره قوم ترکمنستان با مساحت حدود ۳۵۰ هزار کیلومتر مربع منشأ آن بوده که ۱۷ برابر مساحت استان گلستان است.

سلامتی ادامه داد: همچنین حوضه اترک با ۸۰۰ هزار هکتار وسعت، به عنوان منطقه‌ای است که استعداد بیابانی شدن را دارد و در اثر وزش باد ریزگرد تولید می‌کند.

وی همچنین در خصوص خشک شدن خلیج گرگان هم هشدار داد و گفت: در صورت خشکی این پهنه، این حوضه هم منشأ ریزگرد خواهد شد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان در خصوص اقدامات مقابله‌ای، گفت: بی خاک ورزی و کشاورزی حفاظتی می‌تواند مانع از موقع ریزگرد شود.

سلامتی گفت: در گمیشان ۳۸ هزار هکتار مرتع، در آق قلا ۷۰ هزار هکتار مرتع و در گنبدکاووس ۳۲۰ هزار هکتار مرتع وجود دارد و باید اقداماتی از قبیل بوته کاری و غیره انجام شده و از ظرفیت بومیان هم استفاده کنیم.

وی ادامه داد: از سال ۹۴ تاکنون اعتبارات خوبی تزریق و هشت میلیون اصله نهال مرتعی و بیابانی در سطح هشت هزار هکتار از مراتع در معرض بیابانی شدن کاشته‌ایم.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان افزود: مدیریت رواناب با ایجاد هلالی آبگیر، ذخیره نزولات توأم با بذرپاشی، پروژه حفاظت و قرق مراتع، ساخت و توزیع آبشخور فلزی از دیگر اقدامات ما بوده است.

سلامتی از پیش بینی هزار و ۱۵۰ میلیارد ریال از محل اعتبارات سفر رئیس جمهور برای احیای مراتع و مقابله با بیابان در نواحی شمال استان خبر داد و گفت: این اعتبار ظرف سه سال به استان تخصیص می‌یابد که تاکنون ۱۵۰ میلیارد ریال آن تخصصی یافته است.

کد خبر 5687162

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha