پیام‌نما

وَلَنْ تَرْضَى عَنْكَ الْيَهُودُ وَلَا النَّصَارَى حَتَّى تَتَّبِعَ مِلَّتَهُمْ قُلْ إِنَّ هُدَى اللَّهِ هُوَ الْهُدَى وَلَئِنِ اتَّبَعْتَ أَهْوَاءَهُمْ بَعْدَ الَّذِي جَاءَكَ مِنَ الْعِلْمِ مَا لَكَ مِنَ اللَّهِ مِنْ وَلِيٍّ وَلَا نَصِيرٍ * * * یهود و نصاری هرگز از تو راضی نمی شوند تا آنکه از آیینشان پیروی کنی. بگو: مسلماً هدایت خدا فقط هدایت [واقعی] است. و اگر پس از دانشی که [چون قرآن] برایت آمده از هوا و هوس های آنان پیروی کنی، از سوی خدا هیچ سرپرست و یاوری برای تو نخواهد بود. * * * از تو کی خوشنود گردند ای ودود! / از رهی، هرگز نصاری و یهود؟

۱۴ بهمن ۱۳۸۲، ۱۶:۵۶

"رضا برجي"عكاس و منتقد در گفت و گو با "مهر":

ردپاي مخملباف در "اوساما" حس مي شد

ردپاي مخملباف در "اوساما" حس مي شد

در فيلم "اوساما" ساخته "صديق برمك"،ردپاي "محسن مخملباف" ديده مي شد.

"رضا برجي" عكاس و منتقد كه در دومين روز از برگزاري جشنواره در سينما استقلال حضور يافته بود، در گفت و گو با خبرنگار هنري "مهر"، در مورد فيلم"اوساما" ساخته "صديق برمك" كه موفق به دريافت "گولدن گلاب" نيز شده است،ضمن بيان اين مطلب افزود: ردپاي مخملباف و خانواده اش،حتي مصاحبه هاي اخير "محسن مخملباف" درمورد افغانستان و فيلم هايش در اين فيلم نمودار است.اين موضوع اتفاقي نيست كه خود مخملباف در "سفر قندهار" روي موضوع زن كار كند، برحسب اتفاق همسر و دختر وي نيز روي موضوع زن كار مي كنند و باز برحسب اتفاق "صديق برمك" در "اوساما" نيز روي موضوع زن كار كند. خوب اين موضوع يك مقدار عجيب به نظر مي رسد.

وي ادامه داد: از فيلم خوشم نيامد!اغراق بيش از حدي درمورد مساله افغانستان و طالبان استفاده شده بود. مثلا در صحنه هايي كه آب پاش آمريكايي ها در قندهار روي زنان آب مي ريزد، يا شعارهايي كه دست زنان است به فارسي نوشته شده است، در حالي كه آنها با لفظ دري مي نويسند و رسم الخطشان هم متفاوت است. اين فيلم در اين حد مشكل دار است. از اين چيزها هم مي شود گذشت اما براي كسي مثل من كه بيش از بيست بار به افغانستان سفر كرده است و تمام اين وقايع را از نزديك ديده است، پذيرفتن يك سري از صحنه هاي فيلم،دشوار است.

"برجي" در ادامه گفت:  فيلم بسيار سياه و تلخ تمام مي شود. در صورتي كه واقعيت تا اين اندازه تلخ نيست.مشكل اينجاست كه معلوم نيست "اوساما" كدام قسمت از تاريخ افغانستان را بازگو كرده است. اگر طالبان رفته باشد، كه وضعيت تا اين حد سياه نيست، اگر هم نرفته باشد كه بسيار پيچيده تر از اين حرف هاست. گذشته از اين ها كارگردان حق ندارد كه موضوعي را كه نادر است و يك بار اتفاق افتاده است، را فيلم كند. چون اين اتفاقات  گريبانگير آن جامعه نيستند و حوادث بزرگتري پيش روي آنها در جريان است.

وي در پايان گفت: "اوساما" نه داستان امروز افغانستان است و نه داستان آنروزهاي طالبان.

کد خبر 56884

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha