۳ اسفند ۱۴۰۱، ۲۲:۴۲

مهر گزارش می‌دهد؛

سی و نهمین دوره مسابقات بین المللی قرآن پایان یافت

سی و نهمین دوره مسابقات بین المللی قرآن پایان یافت

مراسم اختتامیه سی و نهمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن جمهوری اسلامی ایران با شعار «یک کتاب، یک امت» با حضور رئیس جمهور و تجلیل از برگزیدگان این دوره از مسابقات در سالن اجلاس سران برگزار شد.

به گزارش خبرنگار مهر، آئین اختتامیه سی و نهمین دوره مسابقات بین المللی قرآن کریم شامگاه چهارشنبه سوم اسفند ماه با حضور حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی ریاست جمهور، حجت الاسلام سید مهدی خاموشی رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه، محمدمهتدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، یوسف نوری وزیر آموزش و پرورش و جمعی از فعالان قرآنی و شرکت کنندگان در سالن اجلاس سران تهران برگزار شد.

در ابتدای این مراسم امیرحسین رحمتی به عنوان نفر برگزیده رشته قرائت تحقیق سی و نهمین دوره مسابقات بین المللی قرآن به تلاوت آیاتی چند از کلام الله مجید پرداخت و سپس مجید یراقبافان اجرای مراسم را بر عهده گرفت.

در ادامه حجت الاسلام سید مهدی خاموشی رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه با تبریک حلول ماه شعبان و خیر مقدم به ریاست جمهور و شرکت کنندگان گفت: برای اینکه بگوییم مسلمانیم و پیام خدا را شنیده‌ایم، با آن زندگی می‌کنیم و حشر و نشر داریم، الزاماتی مطرح است که از آن جمله خواندن قرآن با تدبر و پیروی از دستورات خدا در زندگی شخصی، خانوادگی، سیاسی و … است.

وی به بیان گزارشی خلاصه از فعالیت سازمان اوقاف و امور خیریه در حوزه مسابقات قرآنی پرداخت و گفت: این سازمان توفیق دارد که وظیفه‌مند خادمی قرآن را انجام می‌دهد. چهل و پنجمین دوره مسابقات کشوری را در رشته‌های قرائت ترتیل و تحقیق و حفظ کل و ۲۰ جز از مراحل شهرستانی و استانی داشتیم که مرحله نهایی‌اش نیز به تازگی در خوزستان برگزار شد. مرحله نهایی مسابقات نغمات شامل اذان، مدیحه‌سرایی، دعاخوانی و … نیز امسال در قزوین برگزار شد.

خاموشی اظهار کرد: همچنین مسابقات معارفی قرآن کریم بهمن‌ماه سال جاری در قم برگزار شد، هم‌اکنون نیز اختتامیه سی و نهمین دوره مسابقات قرآن کریم جمهوری اسلامی ایران با شعار «یک کتاب، یک امت» برگزار شده است که در مرحله مقدماتی آن ۱۵۰ شرکت‌کننده از ۸۰ کشور و پنج قاره جهان شرکت کردند. در مرحله نهایی نیز ۵۲ شرکت‌کننده از ۳۳ کشور جهان داشتیم. تنها کشوری هستیم که در دو سال کرونا مسابقات را به صورت مجازی برگزار کردیم.

وی با اشاره به مهم‌ترین اقدامات سازمان اوقاف و امور خیریه در حوزه فعالیت‌های قرآنی، گفت: برپایی محافل انس با محوریت بقاع متبرکه امام‌زادگان، برپایی جلسات جزء‌خوانی در ماه مبارک رمضان، آموزش تخصصی قرآن برای گروه‌های هدف، اعزام به مسابقات قرآن کشورهای دیگر، چاپ قرآن کریم و اعطای امتیازات تحصیلی به حفاظ و قراء بخشی از مهم‌ترین فعالیت‌های قرآنی این سازمان است.

خاموشی اظهار کرد: از مقام معظم رهبری به عنوان تشویق‌کننده اصلی جریانات قرآنی در کشور متشکرم و محتاج دعای شما برای استمرار این حرکت هستم.

سپس وزیر فرهنگ و ارشاد به بیان نکاتی در خصوص اقدامات دولت در حوزه قرآنی پرداخت. (مشروح سخنان وزیر فرهنگ و اراشاد اسلامی را اینجا بخوانید) بعد از آن نیز با حضور رئیس جمهور از نفرات برتر تجلیل به عمل آمد.

تاکید رئیس جمهور بر برگزاری مسابقات قرآنی به شیوه‌ها و مخاطبان مختلف

سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور در بخشی از سخنانش تشکیل چنین نشست‌هایی را برای نشان دادن چهره‌های قرآنی بسیار ارزشمند دانست و خاطرنشان کرد: مسابقات بین‌المللی قرآن کریم در ایران اسلامی مادر تمام مسابقات قرآنی در دنیا است. دست‌اندرکاران برگزاری این مسابقات در سازمان اوقاف تجربیات بسیار ارزشمندی در این زمینه دارند و آماده انتقال این تجربیات به همه کشورها و همه مجموعه‌های قرآنی هستند.

رئیسی برگزار کنندگان مسابقات بین المللی قرآن کریم را شایسته قدردانی و تشویق دانست و با بیان اینکه امروز حافظان، قاریان و خادمان قرآن پرچمداران اسلام هستند، بر ضرورت برگزاری این مسابقات به صورت استانی و سازمانی، بویژه در سطح مدارس و میان دانش آموزان تاکید کرد.(مشروح سخنان رئیس جمهور را اینجا بخوانید)

سپس گروه اهل‌البیت (ع) با هدایت هادی آزرم در دنباله مراسم به اجرای دو برنامه شامل دعای وحدت و اسماءالحسنی که برای این مسابقات تولید شده بود، پرداخت.

بیانیه هئیت داوران سی و نهمین دوره مسابقات بین المللی قرآن

همچنین در این مراسم عباس سلیمی رئیس هئیت داوران سیو نهمین دوره مسابقات بین المللی قرآن بیانیه هئیت داوران را قرائت کرد. متن این بیانیه بدین شرح است:

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ

إِنَّ هَذَا الْقُرْآنَ یَهْدِی لِلَّتِی هِیَ أَقْوَمُ وَیُبَشِّرُ الْمُؤْمِنِینَ الَّذِینَ یَعْمَلُونَ الصَّالِحَاتِ أَنَّ لَهُمْ أَجْرًا کَبِیرًا

حمد و سپاس فراوان خداوندی را سزاست َکه از رهگذر لطف و احسان، قرآن کریم؛ این منشور بی‌بدیل وحی، گنج عرفان، قانون خوشبختی، کتاب زندگی و آخرین صحیفه الهی را از عرش بر فرش و بر سینه پاک آخرین سفیر هدایت، حضرت ختمی مرتبت محمد مصطفی صلی الله علیه و آله و سلم نازل فرمود تا با لسان صادق و ذکر آن ختم رسل و هادی سٌبٌل، بر جهانیان و همه مشتاقان هدایت و مایه سعادت و رستگاری آنان شود.

و سلام و درود بی‌شمار بر خاندان پاک مطهر او، اصحاب برگزیده حضرتش و آحاد امت سرافزار مسلمان در سرتاسر جهان که عاشقانه و صادقانه آیات نورانی این کتاب نور و هدایت را تلاوت نموده و به موازات تدبر در آن، عمل به احکام الهی و قوانین قرآن را نصب‌العین خویش قرار داده و تا پای جان از حریم قدسی آن دفاع می‌کنند.

برگزاری باشکوه سی و نهمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم با همت سازمان اوقاف و امور خیریه جمهوریه اسلامی ایران، همزمان با آغازین روزهای چهل و پنجمین سال پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی، فرصت مغتنمی بود تا نخبگان و نمایندگان قرآنی کشورهای سراسر جهان ضمن حضور در ایران سرافزار اسلامی، در مسابقاتی که تحت شعار «یک کتاب یک امت» برگزار گردید، وحدت و یکپارچگی و همبستگی خود را حول محور قرآن کریم به نمایش گزارده و با استناد به آیات نورانی قرآن، إِنْ هُوَ إِلَّا ذِکْرٌ لِلْعَالَمِینَ، وَمَا أَرْسَلْنَاکَ إِلَّا رَحْمَةً لِلْعَالَمِینَ، إِنَّا أَرْسَلْنَاکَ بِالْحَقِّ بَشِیرًا وَنَذِیرًا یک بار دیگر با صدای رسا به جهانیان اعلام دارند که:

۱- قرآن، کتاب جهانی و رسالت پیامبر اکرم، مأموریتی الهی برای هدایت تمام افراد بشر در سرتاسر جهان است. از این رو هیئت داوران سی و نهمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن و کلیه شرکت‌کنندگان در این مسابقات، ضمن اعلام همدلی و همبستگی با امت اسلام و مسلمانان سراسر عالم، مراتب صلح و دوستی خود را با تمام ملت‌ها مورد تأکید قرار داده و ضمن محکوم کردن برخی اقدامات نابخردانه، معدودی از عناصر گمراه، مبنی بر اهانت به ساحت مقدس قرآن کریم، کتاب آسمانی حدود دو میلیارد مسلمان جهان و یا اسائه ادب به پیشگاه مطهر پیامبر بزرگ به جهانیان و پایان بخش رسالت پیامبران الهی حضرت ختمی مرتبت، همه جهانیان را به مطالعه دقیق و تعمق در عبارت حیات‌بخش قرآن کریم فرامی‌خواند.

۲- هیئت داوران سی و نهمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم، با آرزوی علو مرتبت و رفعت درجات بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران، امام راحل عظیم‌الشأن رحمه الله علیه و آرزوی دوام سلامتی و تأییدات مقام معظم رهبری، سکان‌دار انقلاب اسلامی به روح بلند تمامی شهدای راه قرآن درود فرستاده و ضمن سپاس و تشکر از کلیه شرکت‌کنندگان و برگزارکنندگان این دوره از مسابقات، بر ضرورت تربیت فرزندان امت اسلام بر اساس تعالیم انسان‌ساز قرآن کریم تأکید نموده و امیدوار است از رهگذر توجه عمیق به رهنمودهای قرآن مجید، سبک زندگی اسلامی، بر تمامی شئون جامعه جهانی مسلمانان حاکم شود.

سوم اسفندماه سال ۱۴۰۱ هجری شمسی برابر با اول شعبان سال ۱۴۴۴ قمری

هیئت داوران سی و نهمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن

و صلی الله علی سیدنا محمد و علی آله و صحبه و سلم

کد خبر 5715860

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha