۱۱ فروردین ۱۴۰۲، ۱۳:۵۱

سرهنگ موسوی پور؛

علل نیمی از تصادفات عدم توجه به جلو رانندگان است

علل نیمی از تصادفات عدم توجه به جلو رانندگان است

جانشین پلیس راهور تهران بزرگ با اشاره به اینکه خستگی در رانندگی، زمان و مکان نمی‌شناسد، گفت: حدود نیمی از علل تصادفات به دلیل عدم توجه به جلو رانندگان است.

به گزارش خبرگزاری مهر، سرهنگ سید ابوالفضل موسوی پور گفت: با بررسی عوامل شکل گیری سوانح در تصادفات، یکی از علت‌های تصادفات با فراوانی زیاد، عدم توجه به جلو رانندگان ناشی از خستگی و خواب آلودگی و استفاده از تلفن همراه رانندگان می‌باشد بطوریکه حدوداً نیمی از علل تصادفات به دلیل عدم توجه به جلو رانندگان است.

وی گفت: بسیاری از رانندگان به خصوص آنهایی که در مسافت‌های نوروزی در زمان‌های طولانی اقدام به رانندگی می‌کنند در زمان احساس خواب آلودگی، نه تنها خودرو را متوقف نمی‌نمایند بلکه با اصرار به ادامه رانندگی، فعالیت بیشتری از مغز خسته خود کشیده و به همین سبب، ریسک احتمال وقوع تصادف را به شدت افزایش می‌دهند.

سرهنگ موسوی پور گفت: برخی رانندگان در فاصله ۳۰ کیلومتری تا رسیدن به مقصد گمان می‌کنند که دیگر مسافرت و سفر به پایان رسیده وخود را برای رسیدن مهیا می‌کنند و فکر می‌کنند دیگر نیازی به استراحت ندارند ولی این تفکر اشتباه است چرا که بسیاری از تصادفات در همین ۳۰ کیلومتر مانده به پایان سفر اتفاق می‌افتد پس رانندگان به محض احساس خواب آلودگی حتماً باید استراحت کرده و خستگی و خواب آلودگی را از خود دور نمایند.

وی افزود: تحقیقات نشان داده است گوش دادن به موسیقی، افزایش دادن صدای دستگاه‌های سمعی و بصری خودرو، پایین آوردن شیشه اتومبیل و … اثرات بسیار ناپایدار و گذرایی بر هوشیار ماندن راننده داشته و حتی می‌توان آنها را بی اثر تلقی کرد و مؤثرترین شیوه و عمل در مواجهه شدن با همچین شرایطی ممانعت از رانندگی و استراحت، به مدت حداقل ۱۵ تا ۲۰ دقیقه می‌باشد.

جانشین پلیس راهور تهران بزرگ گفت: وقتی مغز در اثر رانندگی طولانی رو به خستگی می‌رود و توان کافی برای کنترل همه کارهای فرد را ندارد، زمانی که راننده، اقدام به راندن اتومبیل می‌نماید باید به امورات مختلفی نظارت و کنترل داشته باشد که تمامی آن بر عهده مغز می‌باشد، بررسی‌ها نشان می‌دهد تأثیر خواب آلودگی در رانندگی، منجر به افت عملکرد مغز در تصمیم گیری هاست که این فرایند، بستر سوانح مختلفی را ایجاد می‌کند.

کد خبر 5743801

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha