۲۲ فروردین ۱۴۰۲، ۱۴:۱۵

وزیر اقتصاد فرانسه: اتحاد با آمریکا دلیل نمی‌شود مخالف چین باشیم

وزیر اقتصاد فرانسه: اتحاد با آمریکا دلیل نمی‌شود مخالف چین باشیم

وزیر اقتصاد فرانسه با حمایت از موضع رئیس جمهور این کشور درباره تایوان، گفت که پاریس نباید صرفا به خاطر اتحاد با آمریکا، وارد مناقشه چین و تایوان شود.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اسپوتنیک، برونو لومِر، وزیر اقتصاد فرانسه ضمن حمایت از موضع‌گیری امانوئل ماکرون، رئیس جمهور این کشور درباره ضرورت عدم مداخله پاریس در مناقشه چین و تایوامن، گفت که فرانسه نباید صرفاً به خاطر اتحادی که با آمریکا دارد، به این مساله ورود کند.

لومر در گفت‌وگو با شبکه رادیویی Europe ۱ گفت: کاملاً حق با رئیس جمهور است که خواستار حاکمیت و استقلال اروپا باشد. ما متحدان آمریکا هستیم، ارزش‌ها و منافع اقتصادی مشترکی داریم اما صرفاً به این خاطر که متحد آمریکا هستیم، بدین معنی نیست که باید مخالف چین باشیم.

وی افزود: ما در رقابت بین آمریکا و چین، تبدیل به گروگان نخواهیم شد. جهان جنگی دیگر نمی‌خواهد و اروپا همین حالا هم مجبور است با عواقب جنگ اوکراین دست و پنجه نرم کند.

وزیر اقتصاد فرانسه تصریح کرد: باید اروپایی مستقل بسازیم نه تنها از حیث اقتصادی و مالی و نظامی، بلکه در حوزه توانمندی برای تفکر مستقل.

ماکرون هفته گذشته به چین سفر کرد و در جریان این سفر، نقش پکن در عرصه بین‌الملل را مورد تمجید قرار داد و بر اهمیت روابط دوجانبه فرانسه و چین در حوزه‌های مختلف، تاکید کرد.

وی روز یکشنبه و پس از بازگشت از چین گفت که اروپا نباید به خودش اجازه دهد که بر سر تایوان، وارد مناقشه بین آمریکا و چین شده و به «ساز آمریکا برقصد.» ماکرون در ادامه از اروپایی‌ها خواست تا «بیدار شده و به منافع خودشان فکر کنند.»

کد خبر 5752499

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha