۲۶ فروردین ۱۴۰۲، ۲:۰۴

در جریان سفر «لولا» به چین مطرح شد؛

هدایت مناسبات چین و برزیل به سمت «همکاری راهبردی»

هدایت مناسبات چین و برزیل به سمت «همکاری راهبردی»

رئیس جمهور برزیل که به چین سفر کرده است، روز جمعه اعلام کرد که هیچ کشوری نمی‌تواند مانع گسترش روابط برزیل با چین شود.

به گزارش خبرگزاری مهر، «لولا داسیلوا»، رئیس جمهور برزیل دیروز جمعه در دیدار خود با «شیء جین پینگ»، رئیس جمهور چین اعلام کرد که دیروز از شرکت «هواوی» بازدید کردیم. ما می‌خواهیم به دنیا بگوییم که در روابط با همتایان چینی خود هیچ تعصبی نداریم. هیچ کشوری برزیل را از گسترش روابط با چین منع نخواهد کرد.

پایگاه خبری «اسپوتنیک» گزارش داد که رئیس جمهور برزیل در بیانیه مطبوعاتی پیش از این نشست دوجانبه گفت که برزیل متعهد به گسترش همکاری با پکن در زمینه علم و فناوری، تبادل دانشجو، فرهنگ، تغییرات اقلیمی، انرژی پاک و خودروهای الکتریکی است.

در همین ارتباط، شبکه تلویزیونی دولتی «سی. سی. تی. وی» چین نوشت که مذاکرات این دو رئیس جمهور عمدتاً بر روابط تجاری و دیگر اشکال همکاری متمرکز بود اما برخی مسائل دیگر نظیر جنگ در اوکراین نیز مطرح شد و هر دو طرف بر سر لزوم حل‌وفصل وضعیت اوکراین از طریق مذاکره توافق داشتند.

طبق اعلام وزارت امور خارجه چین، شیء جین پینگ در دیدار با لولا داسیلوا بیان داشت: «چین و برزیل به عنوان شرکای یک شراکت استراتژیک فراگیر منافع مشترک گسترده‌ای دارند. از نظیر چین روابط با برزیل دارای اولویتی بالا در دستورکار دیپلماتیک است.»

سفر داسیلوا به چین دو ماه پس از دیدار او با «جو بایدن»، رئیس جمهور آمریکا در واشنگتن انجام می‌شود. آمریکا یکی از منتقدان بزرگ شرکت‌های فناوری چین، بویژه شرکت هواوی، به دلیل ارتباط ادعایی آن‌ها با حزب کمونیست چین است.

داسیلوا ۷۷ ساله قرار بود اواخر مارس به چین سفر کند اما به دلیل ابتلاء به ذات‌الریه سفر خود را به تعویق انداخت.

کد خبر 5755119

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha